A walk on the wild side

Hva er vel mer treffende når man skriver om jungelbedet, gresskar-trifider og en klematis på vei til å snike seg inn soveromsvinduet?

Jungelbedet Jeg liker det ville, uhemmede preget denne delen av hagen får i slutten av juli. Og det blir bare «verre og verre» mens sommeren går mot høst.

Dette området ligger på nordsiden av huset og er greit skjermet mot det meste av vær, så til og med høye stauder får lov til å vokse seg … nettopp høye her. Så her regjerer de virkelig lange som blodtopp (sanguisorba officinalis), gjerdesolhatt (rudbeckia laciniata) og kuletistel (echinops bannaticus). Sammen med tigerliljer (lilium tigrinium), makedoniarødknapp (knautia macedonica), høstfloks (phlox paniculata) og strandkattehale (lythrum salicaria).

Her er det rosa, rødt, oransje og gult som drar lasset, sammen med litt blålilla varianter a sibiriris (iris sibirica) og brunstorkenebb (geranium phaeum). Dette høres skjærende ut, men siden de rosa blomstrende kommer etter at den eneste skarprøde – brennende Lilium tigrinium - gul hybridkjærlighet (lychnis calcedonia) –  er ferdig, og ingen av fargene ligger i pastellkategorien så fungerer det faktisk helt fint. 

Og så et nærbilde av liljene fra bildet over. Det er en gul tigerliljehybrid. Navnløs og vakker.

På huset, også på nordvestsiden har jeg denne. Det er clematis ‘Paul Fargens’ Summersnow som Clematis 'Paul Fargens' Summersnowforsøker å snike seg inn soveromsvinduet. Jeg pleier å poste et bilde av denne nesten hver høst.

Den har en imponerende voksekraft. På de 7 årene jeg har hatt den har jeg vel skåret den helt tilbake tre ganger. Sist i fjor. Og den blir bare større.

Den blomstrer med små, hvite og svakt duftende blomster. Og holder nok omtrent en måneds tid, tror jeg.

I år klynger den seg dessuten til sprossene på soveromsvinduet og sladrer om at utvendig vask av soveromsvindu ikke har vært en prioritert oppgave denne sommeren … 😆

Og så avslutter jeg med utsikten mot skogen fra denne plenflekken bak huset. Her residerer kompostkassene. Det er korteste vei fra utgangsdøra, sånn ca. Og i kompostkassene regjerer denne sommeren 5 gresskar fordelt på tre kasser og tre ulike sorter. Det er «vanlige, store» gresskar, «små» gresskar og spaghettigreskar. Uansett hvem av dem så liker de kompostkassejord ispedd litt kjøpekompost og den jevnt fuktige sommeren vi har hatt i år.

Til høyre i bildet er det dessuten en annen stor, «jungelplante», tusenstråle (telekia speciosa) som har selvsådd seg på vei til kompostkassen.

Gresskarene trives i komposten

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

7 Responses to A walk on the wild side

  1. solfrid says:

    Akkurat de tigerliljene blomstrer hos meg nå, også 🙂

    Det frodig og vakkert nå – varmt har det også blitt…

  2. solfrid says:

    Eller, mine har ikke bulbiller, så da er det noe annet innen liljearten som blomar.

  3. solfrid says:

    Min er en ‘Citronella’ har Hajal funnet ut:)

    • smgj says:

      Jeg *tror* mine kom som bulbiler enten fra Line eller Inger Karin… men de er ikke de som Inger Karin postet i dag, mine har mye mindre fregner.

  4. Marit says:

    Vakker jungel du har!:)

  5. Mari Anne says:

    Den klematisen høres ut til å egne seg opp en stor og litt kjedelig trestamme her. Godt tips.

Legg igjen en kommentar

