Lat … og litt hagenytt.

Vi har vært på ferie i Trøndelag, og selv om jeg har latt hagen seile sin egen sjø kom jeg tilbake med en pose peonrøtter i håp om jeg har funnet et eksemplar av hhv. den hvite og den rosa peonen … Og i dag fikk jeg skvisa røttene ned mellom potet og gresskar i grønnsakshagen … 🙄 Jupp, alt er som normalt.

Overgartneren vanner jevnlig og sørger for at vi ikke får modem som «går ut på dato» iallfall. I går sto lynet ut av stikkontaktene igjen. Men været er ikke bare negativt. Både rhododendronene Chunninghamm’s White og alpeclematisen kommer med gedigne bonusblomstringer. Alpeclematis og viticellaen ‘Black Prince’ samtidig i leveggen – sammen med en slyngkaprifol i rosa og hvitt. Det er gøy. Bilde kommer – om jeg orker det før de blomstrer av…

Det som ikke var gøy var at den !»#%#¤&#¤%&!#»¤»#¤%&s stylterottedama holder på å lære sine «søte små»  😡 hva som er spiselig i hagen… Det ser ikke ut som at de har vært her så ofte mens vi var borte – og forhåpentligvis får vi stoppet dem før det blir en vane. 👿

I drivhuset er statusen: «Bra med tomat, spinnemidden har tatt agurken og ferievannehjelpa resten». Vel, ikke helt. Det er bra med physalis og det ser ut til å bli både chilli og paprika også. Men en del av avleggerne og staudene har druknet. Jaja. Liktt svinn må man bare regne med.

Vel, det var altså litt nytt herfra. Dermed kan jeg avkreftes død og bekreftes lat.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

13 Responses to Lat … og litt hagenytt.

  1. Marit says:

    Godt at du bare er det siste og ikke det første 😉

  2. Mari Anne says:

    Rotter er noe dritt, enten de går på stylter eller ei.

  3. potentilla says:

    Mine reinrotter spiser heldigvis (!) bare på våren. Nå spankulerer de bare rundt med sine fjonge nye horn…

  4. Berit says:

    Rådyr smaker utmerket, bare nevner det. Og dine egne ville sikkert smake en anelse triumf i tillegg. Alliere seg med en jeger?

  5. Britt Åse says:

    Jammen var det godt å se deg igjen. Jeg gikk ens ærend inn for å lete etter deg her nå, siden det for noen minutter gikk opp for meg at jeg ikke har hørt eller sett pip fra deg på evigheter. *klem* 🙂
    Kondolerer med stylterottene. Godt det ikke er meg, jeg hadde gått fullstendig bananas!

  6. Marina says:

    Må bare nevne at minst halvparten av slekta i Trøndelag jakter stylterotter hvert år. Og at iallefall noen av dem er veldig flinke. To av dem skjøt hele kvoten (en hver) bare noen timer etter at sesongen startet.
    Resten begynte visst ikke jakta før dagen etter.

    Men jakt i boligstrøk er nok ikke en god ide, for mange grunner som slett ikke har noe som helst med hage å gjøre.

    • smgj says:

      Hehe – nå bor jeg heldigvis sånn at det er delte meninger om det er boligstrøk eller ikke. Når eiendomsskatten beregnes er det visstnok det, men når man ser på teknisk etat sine kart står det vitterlig LNF. Nuff said.

      Det er en pet complaint da. 😉

  7. Elisa says:

    Her klarte hjorten å snike seg inn i det me trudde var ein hjortesikra hage – to dagar etter at me hadde vore i Hardanger og kjøpt fem nye frukttre. Det var landesorg i tre dagar i Blåbærhagen. Rosene forsvann, knoppane på syrinhortensiaen, toppane på haustfloksen… er det rart ein blir hagelei?

    • smgj says:

      Så kjedelig… Tør jeg anbefale enn rull kyllingnetting? Til beskyttelse av godbitene? Det gjør underverker for frukttrær til de når over enkelt-tilgjengelig-for-hjortedyr-høyde…

Legg igjen en kommentar

