Høst …

Det er definitivt høst. Hodet er mer opptatt med soppturer og planlegging av håndarbeid (jeg vil lære meg silkesting og plattsøm!) og nytt klatrestativ til kattene enn hage. Men jeg har startet så smått med høstoppryddingen.

Amplene Jeg har tømt amplene og tatt vare på noen planter blodbeger og stukket persicara. Videre tømte jeg noen potter tomater med lite avling og kastet ut tidenes dyreste agurk. Av tre planter fikk jeg nemlig en – 1 – EN! – agurk før spinnemidden tok dem.

Til neste år skal jeg ikke ha tomaten Gold Currant, selv om den smaker godt. Den skaper kaos i drivhuset uten å produsere noe særlig. Og de tomatene som kommer sprekker siden de er veldig tynnskallet og jeg ikke klarer å holde temeraturen jevn i det lille drivhuset mitt. Og når de sprekker gror det mugg i sprekka og tomaten blir særdeles udelikat og uspiselig.

Agurk kan jeg kanskje forsøke ute? Jeg var så heldig første år, men siden har det bare gått skeis. Ellers går det greit med både paprika og chilli.

Ellers ser jeg fram til gresskarhøstingen i år. Jeg har 5 store spaghettigresskar og 3 (eller 4) vanlige, samt et mikrogresskar. Og i kjøkkenhagen blir det iallfall jordskokk og pastinakk i år, selv om rødbetene og gulrota skuffer. De skuffer forresten fordi jeg var så dum å legge jordskokkbedet på tvers i sørenden av kjøkkenhagen – med det resultat at de skygger for alt annet i kjøkkenhagen. Clematis 'Black Prince'Vel… Ny omrokkering følger. Siden jordskokk ikke er utsatt for stylterotter så kanskje jeg skal flytte dem utenfor hagen-‘Proper’ og på utsiden av roseskråningen. I så fall blir det nybrottsarbeid.

Ellers blomstrer det litt fremdeles. Selvfølgelig dahlia i lange baner og clematis viticella ‘Black Prince’. Nydelig farge.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

5 Responses to Høst …

  1. Her om dagen gikk jeg over i høstmodus jeg også, begynte å tenke på å sjekke langtidsvarsel for frostnetter og slikt. Men fremdeles er det blomstring i hagen og tomatene modnes i solveggen så det er masse å glede seg over. Trærne har begynt å få høstfarger, og småfuglene har kommet tilbake til hagen, så høsten er ikke bare dum gitt 😉

    Nydelig klematis!

  2. Mariann says:

    Her fikk vi heldigvis sommer i september og i det fine været var det fremdeles mye blomstring i hagen. Hadde absolutt ingen høstfølelse. I dag kom regnet og nå er jeg redd for at det varer en stund. Så da kommer vel høsten snikende her også.

    Virkelig flott klematis.

  3. Britt Åse says:

    Her kom høstfølelsen skikkelig i dag. Det har regnet som om noen har skrudd på dusjen, og jeg har tent stearinlys og hatt en liten flamme i ovnen.
    Jeg har definitivt bestemt at jeg skal slutte å ha Black russian selv om de få tomatene som blir allrighte blir helt fantastiske i saftighet og smak. Det blir for få, de setter villskuddene fra helvete, og halvparten får griffelråte på tross av godt stell med gjødsel og ovnsaske.
    Tidlig rød var en grei tomat, så den har jeg tatt frø av, og så skal jeg alltid ha Gardener’s delight. Ute.

    I går begynte klokkeranken min å blomstre 😆

  4. Mari Anne says:

    Høsten har sin sjarm. Da tenker jeg mest på hvor vellykket alt kommer til å bli neste år.

    Jeg har forsøkt å flytte jordskokk. Det var ikke lett. Hvis du ikke får opp hver lille rotbit spruter den opp igjen.

    • smgj says:

      Jeg har flyttet den én gang allerede. Så jeg har litt rester der den sto (men ikke mye), litt i kompostkassen og litt i et blomsterbed som jeg hadde kompost oppi. 😆

Legg igjen en kommentar

