Og så over til noe helt annet – bonusblomstring

Hagelysten har vært mer på stolhagingsstadiet i år. (Det har jeg vært ganske flink til!) Og det gjør at jeg setter større og større pris på planter som «klarer seg selv» og i tillegg presterer.

rhododendron 'Cunningham's White'To sånne planter fra i år er alpeklematisene og rhododendron ‘Cunningham’s White’. De har kommet med fine bonusblomstringer. 

Her er rhododendronen. Jeg har to stykker som begge gjenblomstrer i år. Den andre var kraftig beskjært av stylterottene, men presset likevel fram et par høstblomster.  Jeg har ikke sett sånn gjenblomstring Clematis alpina + c. 'Black Prince'på andre typer rhododendronen jeg har, så det er verd å vurdere plass til et par ‘Cunningham’s White’ selv om den kanskje ikke er den mest spennende rhododendronen.

Her er alpeklematisene sammen med c. viticella ‘Black Clematis alpina + c. 'Black Prince'Prince’. (Ja, jeg vet at å blande gruppe 1 og gruppe 3 klematiser i samme espaljer ikke er å anbefale, men det går greit…) 

Begge alpeklematisene kom med gjenblomstring i år. Men den røde/rosa i mye mindre grad.

Den rosa heter c. ‘Pink Flamingo’.

Jeg synes det er fint med blomstene og frøhodene til alpeklematisen samtidig. (Men dere vil ikke høre hva maleren sier når denne leveggen skal males…. Da er det bare å ta fram saksa og begynne nederst. 😉 )

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

6 Responses to Og så over til noe helt annet – bonusblomstring

  1. TurboLotte says:

    Kjekt med bonusblomstring! Og fargene holder lengre også nå som lyset ikke er så sterkt.Lekkert!

  2. Bente says:

    Så artig med bonusblomstring!
    Klematisene var vakre sammen. Fine «nabofarger».

    Ønsker deg en fin uke.

    Klem fra Bente

  3. Berit says:

    Jeg er riktig glad i min Cunnigham’s White. Tidlig, tåler alt (inkludert nedskjæring og sjøsprøyt) og gjenblomstrer trofast uten at det synes å gå nevneverdig ut over hovedfloret.
    Nydelige klematis også! Jeg har planteforbud inntil veggene, (noe jeg respekterer så lenge jeg er eneveldig ellers) og har visse problemer med å få plassert klatrevekster. Mangel på fantasi, antakelig.

    • smgj says:

      Dette er en frittstående levegg (kun enden står inntil bordkledningen) så jeg har carte blanche. 😉 Leveggen blir også mer effektiv med «påkledning».

      Jeg har i tillegg klematis i frukttrærne. 🙂

Legg igjen en kommentar

