Villmarkens grøde

Tørket sopp; steinsopp, traktkantarell og lys piggsopp Vi er glade i sopp og vi er glade i soppturer. Siden vi er så heldige å bo rett ved et bra soppterreng blir ofte kattene med på slike turer. Både Nitrox og Miso liker korte og rolige soppturer i nærheten hvor de kan jage hverandre.

Nok om det.

Her er tørket steinsopp (bakerst til venstre – med personlig kjælenavn «bollesopp» fordi den likner en perfekt stekt hvetebolle både i farge og tekstur), tørket traktkantarell (til høyre) og tørket rødgul piggsopp (i det lille glasset).

Jeg tørker soppen i tynne skiver på kjøkkenhåndduk eller rist i stekovnen på varmluft og minimum varme. Ved tørking av kantarell (både vanlig kantarell og traktkantarell) bruker jeg ikke varme i det hele tatt da de lett blir sorte og bitre om varmen blir for høy. Eventuelt setter jeg en trepade i dørsprekken slik at stekovnsdøra blir stående på gløtt. Når soppen er så tørr at den kan knekkes uten å bøye seg er den ferdigtørket. Det kan ta inntil 24 timer på luft.

Om man tørker kun på rist på kjøkkenbenken tar det vanligvis 3-4 dager.

Til oppbevaring bruker jeg gamle norgesglass hvor jeg tar bort glasset og skrur fast en bit tørkerull (eller stoff). Dette gir luftsirkulasjon inn i glasset mens det beskytter mot støv.

Når man så skal bruke soppen legger man den i bløt i litt lunka vann i en times tid. Bløtleggingsvannet bruker vi i saus. Dersom det er traktkantarell som skal i saus hopper vi over hele bløtleggingen og bare har rett i sausen. Den er så tynnvegget at den kan brukes direkte. Steinsoppen kan grovknuses og brukes i sopprisotto.

Ellers gjelder de vanlige disclaimerne med hensyn til sopp:

1) Spis kun sopp du er 100% sikker på.
2) Sjekk at hver eneste sopp er det du tror det er! Dette gjelder spesielt traktkantarell som ofte vokser sammen med spiss giftslørsopp. Selv om de er greie å se forskjell på når man har lært kjennetegnene (kantarellen har ribber som går nedover stammen – det har ikke giftslørsoppen) kan de forveksles i farten – spesielt når de vokser sammen.

3) Bruk nye soppbøker. En del sopp har blitt omklassifisert fra spiselig til giftig fordi det viser seg at noen gifter hoper seg opp til en terskelverdi før de gir utslag. Gjelder spesielt morkler.
4) Bruk soppkontrollen og lokale kurs for å bli bedre på sopp.

Selv skal jeg nå undersøke hvor jeg kan få kontrollert mitt nyeste funn – jeg tror nemlig at jeg har beitesjampinjong i hagen. Men siden den godt kan forveksles med blant annet hvit fluesopp skal jeg følge mitt eget råd… 😉

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

Legg igjen en kommentar

