Eksperimentering er gøy

Så Anton har fått kjørt seg. Det vises. Han har begynt å produsere alkohol i smug i kjøleskapet… Altså. Når surdeigsbasen begynner å bli «voksen» og mer «erfaren» … (sånn i praksis vi det si at når den har fått noen matinger) så blir tiden fra «mating» til «putrer godt» veldig kort. Kanskje 3-4 dager. Resten av uka fram til neste foring har Anton lite å gjøre, så da sitter han i kjøleskapet og produserer «hooch». Det er en gråblank væske … og på godt norsk: «sats». Men det betyr at han trives.

Og jeg har funnet en glimrende nettside og eksperimentert. Så jeg har faktisk bakt pizzabunn på surdeig, hjemmelagde naan-brød med youghurt på surdeig (og brukt arve-takka hjemmefra) og engelsk tebrød med te, kanel og masse tørkede tranebær (75g), aprikoser(75g) og rosiner(75g). Den siste gjorde jeg en del endringer på – jeg erstattet 100g av hvetemelet med siktet byggmel, lønnesirupen med honning og i mangel på earl grey brukte jeg julete….

Jeg skulle så gjerne vist bilder, men bevisene er allerede spist(!). 😆

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

5 Responses to Eksperimentering er gøy

  1. oyhovoft says:

    Pizzabunn basert på surdeig er virkelig godt, gjorde det noen ganger i fjor og var veldig fornøyd med resultatet: En herlig bunn. 😀 Har riktignok «konvertert» til en annen metode for å lage bunnen, men surdeig anbefales uansett. 😀

Legg igjen en kommentar

