Tebrød med tørket frukt, te og kanel på surdeig

Det var en skalk igjen, så jeg fikk et bilde. 🙂 Og da var det like greit å få inn oppskriften også.

DSC_2772Dette er et engelsk tebrød. På samme måte som scones, eller cream tea er det litt mer mat enn bare søtt. Altså et lite måltid. Dette blir en mellomting mellom hvetebrød med rosiner og krydderkake. Vi syntes det var veldig godt med litt smør på.

Jeg hadde en lys surdeigsbase i kjøleskapet, Anton, som jeg brukte. Min Anton får ca 40g siktet hvete eller dinkel og like mye vann ukentlig. Ellers bor han i en boks i kjøleskapet. Ved hver foring baker jeg eller tar ut så mye av ham at det bare er 40-50 g igjen i boksen før han får «mat».

Oppskrift – sånn ca:

Dag 1 – kveld:
50g lys surdeigsbase
50g vann
50g lyst mel (Jeg brukte siktet spelt ved en feiltagelse – skulle bruke hvetemel…)

Rør surdeigsbasen og resten sammen til en grøt med gaffel i bollen til eltemaskinen (så slipper man å bruke to boller). Dekk med plast og la stå over natten.

Dag 2 – morgen:
Surdeigen fra i går
100g fint byggmel (eller bruk totalt 500g hvetemel)
400g siktet hvetemel
ca 0,5 dl lunken sterk te – gjerne med tebladene (jeg brukte juleblanding)
2,5dl vann – sånn ca
1 stor ts kanel
25g honning
5-7g salt
225-250g tørket frukt (jeg brukte 75g rosiner, 75g hakkede tørre aprikoser og 75g tørre tranebær)

Start med å blande te vann, kanel, honning, byggmel og mesteparten av hvetemelet med en eltemaskin (helst). Bland på lav hastighet i ca 5 min. Du bør nå ha en grøtaktig deig.

La blandingen hvile i 5-15 minutter. Dette gjør ett eller annet med deigen (autolyse) – dvs bryter opp glutenet slik at deigen absorberer vann bedre. Mange synes også at brødet blir saftigere og får mer smak ved å la deigen hvile slik. Det er viktig at man ikke tilsetter saltet før etter denne hvilingen.Om du har valgt å håndelte deigen så la den hvile i 30 min.

Elt mer. 5-10 min? Deigen bør nå begynne å føles «seig» eller «limaktig» om du trekker litt i den. Det er glutenet som virker. Om den ikke virker seig nok så la deigen hvile 5 min til før du igjen elter den noen minutter til. Juster med hvetemel underveis, men la den være litt på den fuktige siden.

Rør inn den tørkede frukten. Et tips for å få den til å binde seg lettere inn i deigen er å riste den sammen med litt hvetemel først. Deigen skal nå begynne å slippe bollen under eltingen. Når saltet til slutt tilsettes slipper den helt. Det er en god idé å smake på deigen nå – for å kjenne om du trenger mer kanel eller skal spare på saltet. I nødsfall kan du tilsette sukker om det trengs mer. Saltet tilsettes helt til sist på høy eltehastighet.

Legg deigen over i en godt oljet bolle på benken. Trekker over plast.

Etter en times tid strekker jeg deigen mot «nord» og «sør» og folder den sammen. Så strekker jeg den mot «øst» og «vest» og folder den sammen. (Bretten opp begge ganger.) Så snur jeg den i bollen sånn at den glatte siden vender opp. Dekker med plast igjen.

Dette gjentar jeg 1-2 ganger til med ca 1t mellom. Det er ingen fare om  det blir halvannen time heller. Dette er for å strekke ut glutenet, såvidt jeg har forstått. 

Så setter jeg bollen, med plast over, et kjølig sted og glemmer den et flere timer. Jo kjøligere, jo lenger. Jeg setter den stort sett i kjelleren og da bruker den 4-5-6 timer på å bli stor. Da er den ca 30% større enn opprinnelig.

Dette brødet bakte jeg i form så da jeg tok den opp av kjelleren smurte jeg en form godt, la deigen i forma og la plast over. Nå fikk den stå i romtemperatur igjen. Etter 1-2 timer satte jeg ovnen på 200 grader, og forma over damputløpet av stekeovnen for å få siste heving. På dette tidspunktet hadde den blitt ca 20% større igjen.

Tebrødet ble stekt på 190 grader i ca 40 min lavt i ovnen.  Bank på det for å høre om det er ferdig. Det skal høres hult ut.

Avkjøl litt i forma først, tipp så ut på rist og dekk med et rent kjøkkenhåndkle. Dette brødet «kler best» myk skorpe.

Jeg må virkelig si at jeg håper at flere vil prøve surdeig. Det er lettere å få et vellykket resultat enn ved gjær – synes jeg –  og selv om det ser ut som en oppskrift tar halvannet døgn så er det meste ventetid … og tiden mellom de ulike fasene kan justeres etter behov gjennom å sette deigen eller røren kaldere/varmere. Surdeig kan brukes om man liker tunge, danske rugbrød – eller om man liker gresk landbrød. Og alt i mellom. Inklusive naan eller pizza.

Et godt sted å begynne med surdeig er http://paindemartin.blogspot.com/ Her finnes det også en how-to om hvordan man lager en surdeigsbase første gang.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

2 Responses to Tebrød med tørket frukt, te og kanel på surdeig

  1. Ingvild says:

    Mmm, det så skikkelig godt ut! Jeg elsker scones og jeg elsker hvetebrød med rosiner og jeg absolutt eeeelsker krydderkake, så dette må jo være helt perfekt 🙂
    Så interessant med den surdeigen din! Det var virkelig nytt for meg at det var sånn det funket… Må definitivt prøve dette en gang.

Legg igjen en kommentar

