I serien smgj gjør ting hun ikke kan: schattersøm

Jupp. Det er høst. Og jeg ser meg om etter innesysler. I fjor var det strikking, i år er det vist broderi. Men jeg ble så lei av korsting i fjor at jeg måtte forsøke noe nytt. Så det ble schattersøm – eller «threadpainting» /»needlepainting» som det så poetisk kalles på engelsk – innimellom, når det ikke kalles long-and-short-stitch.

Jeg fant noen ressurser, kjøpte meg nål og broderiramme og startet på noe svart restetøy med noe tråd jeg hadde liggende. Jeg hadde rett og slett ikke lyst til å brodere på hvitt, av en eller annen grunn.

Det ser ikke så verst ut så langt. 

Ressurser jeg har brukt underveis:
Fiiine bloggen med how-to’er:
http://www.needlenthread.com
og denne posten
http://www.needlenthread.com/2009/01/when-less-is-more-in-thread-painting.html
Mange fine kits og et gratisprosjekt med veiledning: http://www.trishburr.co.za/free_project.htm
Billige startekits «med support»:
http://www.berlinembroidery.com/needlepaintingflowers.htm#pansies 
En veldig god sting-guide for schattersøm/kensington stitch:
http://www.victorian-embroidery-and-crafts.com/kensington_stitch.html
Masse gratis mønster – her kommer stemødrene mine fra:
http://broderieantan.canalblog.com/

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

13 Responses to I serien smgj gjør ting hun ikke kan: schattersøm

  1. Er det dette som kalles flatsøm på norsk? Jeg var en støver på broderisting i min yngdom, men nå har jeg glemt de fleste navna. Flott var det uansett det broderiet ditt, og lekkert med sort bakgrunn.

    • smgj says:

      Nei, ikke flatsøm fordi flatsøm dekker hele motivets bredde før nåla stikkes ned. Bedre tror jeg ikke at jeg klarer å forklare.

  2. rita says:

    Så stilig det ble! Flinka 🙂

  3. Bente says:

    Så nydelig! Du er jammen tålmodig og flink! Dette blir veldig fint.

    Ønsker deg en fin helg!

    Klem fra Bente

  4. Britt Åse says:

    Min mor kaller dette for plattsøm. Kortere og lengre sting, alt etter hva slags liv og bevegelse man vil skape i flaten man broderer.
    Jeg er kjempedårlig med plattsøm, min mor er gørrflink. Du matcher min mor med de to kronbladene på blomsten til høyre der. Jeg er im-po-nert!!!

    Det er veldig hyggelig med noe å synke vekk i 😀

  5. Mary Corbet says:

    🙂 Thank you for linking to my website! Your pansies are BEAUTIFUL!

    Best regards,
    Mary

  6. Britt Åse says:

    Hehehe! Når jeg klikker på disse lenkene du har lagt ut, og ser brodergarnet, med den lekre glansen og alle de nydelige fargene, – da får jeg veeeldig lyst til å brodere litt!

  7. Anita K. says:

    Og så fint motiv, da. Min yndlingsfarge på stemorsfioler. 😀

  8. Linnemi says:

    Dette var da utrolig flott, smg* ! 😀

  9. Mary Corbet says:

    Very pretty!! I like the flowers on the black. The colors really stand out!

    MC

Legg igjen en kommentar

