Contura 570 – smgj: 1-1

contura570I går fikk jeg unstuck skuffen under peisovnen vår.

Vi har en ett år gammel Nibe Contura 570 med skuff, som varmer godt, er vedeffektiv, et smykke i stua osv. osv.

Men den har en aldri så liten kontruksjonsfeil (eg. et par). Det går nemlig an å skyve skuffen (med god hjelp av de kiloene skuffen veier) så langt inn på skinnene at den hopper bak sperrene på enden av skinnene – som antakelig er laget for det formål å forhindre sånne situasjoner, men som egentlig funger mye mer effektivt som trekke-tilbake-sperrer.

I går fant jeg monteringsveiledningen på nett og satte meg fore å fikse situasjonen slik at vi kunne få tilbake beslaglagt materiale fra ovnsskuffen (vedhansker, støvbrett, fyrstikker etc.). Tegningene var særdeles nedslående. De skruene som fester skuffen til skinnene – er inni skuffen og dermed utilgjengelige når skuffen er lukket med «voksensikring».

I frustrasjon og svartsyn med bildet av en demontert ovn i hodet som motivasjon begynte jeg med «planløs angrepstaktikk nr 1:» røsk og dra. Det resulterte i at motstanderen fikk inn en fulltreff i ryggen min, men jeg fikk vippet skuffen fram i øverkant (noe som ikke skulle ha vært mulig om ikke ovnen også var plaget av konstruksjonsfeil 2 – som heldigvis medførte at skruene som fester bunnplata kunne smette ut av hullene sine og plata dermed vippes opp i bakkant av ovnen).

Så etter megen møye fikk jeg skrudd ut skruene inne i skuffa – liten damehånd har sine fordeler i sånne sammenhenger, og til slutt løftet skuffa av skinnene. Bak skinnene kilte jeg ned en list som nå effektivt forhindrer at skuffa kan kjøres så langt bak at den går bak sperra. I samme slengen fant jeg et par skiver slik at skruene til bakplata heller ikke kan gli ut lenger.

Så langt fornøyd.

Men ovnen hadde tatt sin hevn. Utover kvelden ble jeg suksessivt stivere i ryggen – når jeg skulle gå var det med 15 graders foroverknekk og 7graders slagside mot venstre. Og hosteanfallene siden siste bihulebetennelse foregikk sånn: «Ånei! host. host. hostehosteharke. HOST! AUAUAU!» sånn ca. 😆

Så jeg begynte forebygging med muskelavslappende. (Les: tok noen glass med alkoholholdig drikke). Og jeg endte opp med å tilbringe natta på sofaen (mindre rom for å vri seg og ingen sjanse for å bli uforvarende vridd av mannen som vanligvis sover diagonalt i senga) sammen med en lydbok.

For the record: det er bare en muskelstrekk – et hekseskudd. Eller i dette tilfellet: et ovnsskudd. Og jeg er mye bedre allerede. Og skuffen er fremdeles unstuck. 😛

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

9 Responses to Contura 570 – smgj: 1-1

  1. Berit says:

    Stilig ovn, da, til tross for kontruksjonsfeil.
    Og jeg tenker vi sier 2-1 til smgj så snart ovnsskuddet gir seg. 🙂
    Det er sånne oppgaver jeg gir opp nesten før jeg har begynt!

  2. Bente says:

    Uffda! Det er ikke bare bare å fikse en ovn, skjønner jeg.
    God bedring med ryggen.

    Håper du får en fin søndagskveld.

    Klem fra Bente

  3. potentilla says:

    Flink :)) Har hatt skrujernsøndag jeg også, dog uten varig men av noe slag så langt..

  4. Linnemi says:

    Flink pike! 🙂 Frustrasjons-, Skremsels- & StorUtgiftsmotivasjon er svært effektivt her på brukene. 😀

    • smgj says:

      Nå hadde vi vel trengt tatt kjøpsloven på vår side her, men erfaringene med det lokale firmaet tilsier at det da antakelig hadde tatt enda ett år før det skjedde noe…

  5. Britt Åse says:

    Du imponerer til stadighet med din evne til å fikse og skru og bake og brodere og det som verre er! Det der hadde jeg aaaaldri begynt på engang 😆

Legg igjen en kommentar

