En fin avslutning på uka

Dette ble en begivenhetsrik uke i hagen&ute. Det har vært klart vær så jeg har fått nytt de få lyse timene etter jobb.

– Jeg fikk inn dahliaene, natta før -2,6 grader. Og samtidig oppdaget jeg hvor kattene legger mumiene sine (når det ikke er på gårdsplassen til naboen); i kjellertrappa var det nemlig en samling av 2 frosk, en spissmus, en (nesten ugjenkjennelig) jordrotte og en skogmus. Trappa gjør rømning vanskelig for ofrene, og taket gjør det til en tørr og hyggelig plass for en katt…

– Tømte og begynte på en ny kompostkasse. Massen la jeg ut i dahliabedet, det grove fikk ligge igjen i bunnen sammen med avkuttet etter litt frisering av sølvpilen.

– Jeg var på taket og kostet ned mose fra nord-(skygge-)siden og renset utav takrennene. Så etter jernsulfat (siden vi har uglasert, rødbrun stein i utgangspunktet hadde ikke rustfarge gjort noe verre), men FK var tomme for sesongen. Så vi får ta det til våren, tenker jeg.

– Med ekstern hjelp måtte storbjørka bøte med livet. Så nå ligger den i meterlange lengder og jeg brukte ettermiddagen til å kviste noen av greinene. Det blir nok opp mot en kubikk ved av den der.

Ja, og siden jeg ikke kan jobbe konsentrert på ett sted, men vimser rundt så tok jeg også opp og kastet noen mikroskopiske rødbeter og bitre, fluespiste  gulrøtter. Og rusket litt visne hosta i forbifarten og raket det grøvste med lauv ut av grusgangene i kjøkkenhagen…

Og jeg skal love at jeg har sovet godt om nettene!

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

2 Responses to En fin avslutning på uka

  1. ritahoge says:

    Himmel så flittig du har vært da:) Her er hagesesongen avsluttet for ukevis siden, og nå er den dekket av snø.

Legg igjen en kommentar

