Hirr – skadefryd i lange baner

Etter å ha kommet tilbake fra et land hvor noen få har store ressurser (les: f.eks landeiendommer som måles i TUSENVIS av hektar = kvadratkilometer), en landarbeider kan ha en lønn på ca 1000 rand (1 rand tilsvarer omtrent 1 krone), en lavtlønnet regnes som en som har mindre enn 3500 rand i måneden, gjennomsnittsfamilien har 4-5 barn og store deler av befolkningen bor i skur som vi ikke hadde brukt som vedskjul engang. Prisnivået – kun absolutte matbasisvarer som ris unntatt – er forvirrende likt Norge og skolene tar noe skolepenger som faktisk for fem barn ville utgjøre en god chunk av lønna.

(Se en bra post og bilder om et av townshipene i Johannesbrug her – beskrivelsen kan glatt legges over til Cape Town. )

Vel. DA  er det vel ikke så rart at jeg har NADA medlidenhet og en stor porsjon skadefryd for denne dama?

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

9 Responses to Hirr – skadefryd i lange baner

  1. Snuffeldyret says:

    Jeg vet at jeg ikke burde bli sjokkert over mine medborgere, dette føyer seg jo inn i rekken av grådighet uten grenser. Det er helt utrolig at noen kan få seg til å gjøre slikt!

  2. orchis says:

    Blir bare målløs…

  3. Anita K. says:

    Og jeg som trodde hun var i ferd med å spille inn et innslag til «Storbynatt» med Bård og Harald på NRK1… 😉

  4. Britt Åse says:

    Hahahaha! Knallbra at damen ble ferska 😆

  5. Jeg vet ikke – hvis jeg ikke hadde hatt penger til å kjøpe meg klær, så hadde jeg kanskje gjort noe slikt selv … ?

    • smgj says:

      Mjo… men skal jeg være ærlig så har jeg ikke sett noen som er så dårlig stelt her i Norge.
      Og hadde det vært en innvandrer – så hadde det nok vær slått opp i avisa. «Norske» nordmenn vet om alternative måter å få klær på om det er nødvendig, tror jeg. 😉

Legg igjen en kommentar

