Endelig tomt drivhus

Det ble seint i år. Men sesongslutt kolliderte med en ferie og beskjed om at både tomater og paprika var «off», så motivasjonen var ikke så høy for å rydde dagene før avreise. Men nå er vi hjemme igjen og med været som kom var det ikke fristende å holde det frostfritt der inne (med strøm) så lenge utover vinteren. Dermed var det bare å brette opp ermene.

På grunn av en liten tabbe med hovedstrømsbryteren til drivhuset (selvgjort så jeg har ikke noen å skylde på heller!) så var all strøm slått av i et par dager før vi reiste. Det sammenfallt med en kort periode med temperaturer nedi -6 grader…  Jeg oppdaget fadesen dagen før vi dro, og fikk satt på lys og frostvakt igjen, men hadde rett og slett ikke tid til å se over skaden.

Vel hjemme så det faktisk ikke så verst ut i drivhuset. Bare tørt (bortsett fra de frostdøde tomatene som hang som slips). Jeg fikk da pensjonert resten av tomatene og physalisen før lufta gikk ut av ballongen… Og endret vanninga.

En ukes tid etter (jobber helst i dagslyset og på denne tiden ble det neste helg) viste det seg at jeg hadde gjennomført et skoleeksempel i overkompensering. Det som ikke tidligere hadde frosset ihjæl eller lidd tørkedøden var nå forsøkt druknet.

Så fikk jeg kuttet ned på fuchsiaene, kan man si. Og pellisEN er også død. Og alle chilliene. Jeg har bært inn hippeastrumene, to azaleaer og to potter med cyclamen og vannlilja. Samt et par potter med stiklinger. Ser ut som at jeg skal ha en overkommelig mengde planter å overvintre denne vinteren. 😀

Og det eneste som står igjen i drivhuset er clematisen jeg reddet fra et forlatt hus en sein kveld i sommer. Den skal få overvintre der, tror jeg.

Ellers hadde jeg hatt ubudne gjester i drivhuset. En jordrotte hadde gravd seg under grunnmuren og inn – og gnafset på solsikkefrøstandene som hang til tørk der inne. Imponerende. Den grunnmuren er 20 cm under bakkenivå og det er fyllt inntil med stein på utsiden og stein + singel inne. Vel. Nå har fuglene fått det som er igjen og drivhuset er tømt for frostømtålelige ting ( inklusive lukeåpnerne) så døra står på gløtt og kattene har fri tilgang …

Ute graver vi jordskokk hver gang det er dagslys og tælefritt. Hittil har vi tatt opp ca 15 kg. Tenker det er 5-10 kg igjen. Satte den for tett så det er en del unødvendig smått. Men. Det blir se-skokk til neste år. Uanstt er det gøy å ha dyrket den selv.

Resten er heldigvis oppe å jorda. Det ble 10-12 fine pastinakker, noen få, små rødbeter (for lite lys grunnet feilplassert jordskokk) og noen poteter. Potetene var 4 ris satt på vissen potet fra kjøkkenskapet. Men smaker fint. Gulrøttene og hvitløken ble mislykket. Men jeg må si at jeg er veldig fornøyd med kjøkkenhagens grøde denne sesongen. I sær  i forhold til (den manglende) innsatsen! 😆

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

2 Responses to Endelig tomt drivhus

  1. Line Cathrin says:

    Vi kan ikke rekke alt sammen eller ha ork til alt sammen. Av og til så tar vi oss vann over hodet, men er ikke det litt av sjarmen da.Tenk om vi skulle gjort alt prikkfritt hele tiden i hagen. Det hadde blitt kjedelig det.Dessuten er verden også kjedelig uten slike unnskyldninger. 😉
    Den jordrottas insats var dog meget imponerende.

    • smgj says:

      Det er sant. Det er faktisk en helt overkommelig mengde planter i kjelleren, til en forandring. Deilig. 😉

      Den jordrotta… *rister på hodet*

Legg igjen en kommentar

