Candida- og intoleransestatus + litt katt

Her går det framover. Jeg er opptatt med planlegging av nytt kattestativ (tilpasset stor katt på 6 kg i motsetning til «gyngestativet» som nå okkuperes av Frøken Fres på nette 3 kg). Det blir neppe så fjongt som dette luksuskattestativet som ser ut som det har vokst i Hobbitland, men forhåpentligvis bra. I går fikk jeg skrudd hjul under bunnplata og kledd den med sisalmatte.

Det andre jeg er opptatt med er dietten. Det er tidkrevende å spise middag 3 ganger om dagen. Og det tar tid å lære nye vaner (sørg for å ha stekt kjøtt i kjøleskapet sammen med stekt potet eller ris som kan varmes opp til neste måltid).

Men jeg kan bekrefte at det hjelper. Både som planlagt (fastere og mer normal mage) og på andre, helt uventede måter. Om dere er interessert så spiser jeg en candidahemmende diett (sånn grovt sett denne – bare at jeg har «lov til» inntil 250g frisk frukt daglig), samt tilpasset for mulige matintoleranser. (Som medfører at en rekke spesifikke matvarer temporært er «off». De mest vanskelige er egg, melkvarer og alt gluteninneholdende mel.)

«Bivirkninger»:
– Finere hud enn jeg har hatt siden pre-pubertet. Ikke bare har kvisene forsvunnet, men hudormene rømmer også (det synkende skipe? 😉 ). Ikke at jeg har vært vesentlig plaget, men nå har jeg tilnærmet filmstjernehud på nesa. Og jeg har ikke startet noe annet hudpleieregime enn før (vann om morgenen, vann om kvelden) heller.
– Ekstremt jevnt blodsukker. Spiser 2-3 måltider om dagen og 2 måltidserstattere/leverrens/detox. Det er proteinpulver på rismel og den første porsjonen tar jeg sammen med frokosten og den andre som «kveldsmat» – totalt 4 måltid. Ingen sultfølelse og påfølgende irritasjon om jeg ikke går i timevis over. Bare litt stramming over nesa når det er på tide å spise.
– Litt bedre plass i klærne. Men det er alltid sånn at det ene låret slipper vekt før det andre og jeg hater perioden hvor det høyre bukselåret er lettere rommelig og det venstre «sitter».
– Bedre råd. Når man kun kan kjøpe uforedlete varer som kjøtt og grønnsaker blir det billig. Selv med tre middager daglig.

Og så har jeg har blitt ekstremt oppmerksom (og irritert) på steder hvor sukker snikes inn i kosten. F.eks fant jeg IKKE kyllingfilet som ikke var tilsatt sukker på Svinesund i dag. Det meste av pålegg inneholder dessuten sukker, samt alt av posemat.

Dersom det er tilfelle at alt sukker vi får i oss sliter på insulinkjertelen/-systemet så er det et innmari stress vi utsetter kroppen for i en hverdag med pålegg og posesaus. Til og med hermetisk mais er for det meste … tilsatt sukker. Jeg tror snart vi bør slutte å bekymre oss for alt sukret ungene får i seg og se på alt sukret ALLE får i seg i stedet…

Jeg vil heller spise en sjokoladebit og vite at jeg spiser noe med sukker enn å spise kyllingfilet eller storfetunge – og like forbannet bli foret med sukker. Og da har jeg ikke sagt noe om alle de andre unødvendige stoffene …

Vel, det var dagens lille utblåsning. Så vil jeg si at det går egentlig helt greit å leve sånn uten sukker – hjemme og godt planlagt – og for min del har fordelene så langt mer enn oppveid ulempene. 

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

9 Responses to Candida- og intoleransestatus + litt katt

  1. Villrose says:

    Bra det er noen fordeler, da gitt 🙂

    Meget interessant det der med uforedlede varer og bedre råd…

    For ikke å snakke om alt det ufrivillige sukkeret vi får i oss!

  2. Tove says:

    vi har holdt på med lavkarbo her en stund, men jeg synes ikke det er billig mat. Både rent kjøtt og ren fisk er rådyrt. Får seg noen aha opplevelser når man leser innholdsdeklarasjonene. Lykke til med dietten 🙂

    • smgj says:

      Nei, kjøtt kjøpt i Norge er ikke billig isolert sett. Men når man trekker fra sausposene, pizzaene, pastaen og lasagnepakkene så blir det ikke å hakkandes gale.
      Jeg er dessuten så heldig at jeg bor på svenskegrensa. 😉

  3. Linnemi says:

    SEKS kilo katt ?!? Maine Coon?

  4. Britt Åse says:

    Så bra at det går fint 🙂

    Det hobbit-treet var jo kult, da 😆

  5. Berit says:

    Så bra at dietten virker, både med tilsikta og hyggelig utilsikta effekt!
    Lavkarbo og blodsukkerstabil kost på meg også, blodtrykket og vekta har gått betydelig ned. Og jeg er ikke sulten!

Legg igjen en kommentar

