"Hjemmelaget" – my a**

Ingen skal fortelle meg at verken mamma, mormor eller farmor brukte flesteparten av disse ingrediensene da de laget hjemmelaget surkål.

Ingredienser: Strimlet hodekål (66%) i en frisk lake av vann, råsaft eple 5 % (laget av konsentrat), sukker, eddik, salt, buljong (hydrolyserte soyaproteiner, salt, smaksforsterker (glutamat), gjærekstrakt, vegetabilsk fett, sukker, løk, grønnsak ekstrakter (bl.a selleri), krydder), konserveringsmiddel (natriumbenzoat), fortykningsmiddel (guarkjernemel), krydder, konsistensbevarer (kalsiumklorid).

Jeg mener det var noe mer som dette, ja:

Kål, salt, karve, vann (eller kjøttkraft), sukker og eddik. Til «fin surkål» kunne man spandere et eple. 

Rødkålen lagde de på samme måte, bortsett fra at man vanligvis brukte eplet og droppet karven.

Hva er det med oss som lar oss narre til å tro at maten må inneholde så mye matsminke? Her kan man lese hvordan hydrolysert soyaprotein (= glutamat/MSG) blir framstilt. Definitivt ikke en prosess jeg forbinder med hjemmelaget mat.

Stabburet – jeg er SKUFFET og kommer til å lage surkålen min selv i rent selvforsvar mot alle avfalls- tilsetningsstoffene.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

11 Responses to "Hjemmelaget" – my a**

  1. Torhild says:

    Mannen min har utviklet kraftig matallergi – mot kjøpte kaker! Vi har ennå ikke funnet ut hva han ikke tåler, han skal testes. Det er så ille at han holdt på å stryke med sist han reagerte, på ei «uskyldig» napoleonskake…

    Jeg skjønner altså ikke hva vi skal med alle de merkelige stoffene de putter i maten! Smaksforsterker – mat laget fra grunnen av uten dette smaker minst like godt!

  2. Marina says:

    Å lage ordentlig surkål er jo ikke så komplisert, men selvsagt enda enklere å varme opp en pakke fra butikken. Som alle kjemikaliene garanterer at aldri blir fordervet…
    Noe som er nyttig ettersom den ikke smaker riktig og selv bikkja vil ikke spise den!

    Her borte er det forresten et enkelt valg å ta, man kan jo ikke kjøpe ferdiglaget surkål.

  3. Villrose says:

    Nå skjønner jeg hvorfor papp-surkålen smaker feil…

    Du får lage kjempeporsjon og fryse ned! Hjemmelagd er nam-nam.

  4. TurboLotte says:

    Ja kanskje jeg skulle gå for hjemmelaget surkål i år???

  5. hildeg says:

    Det er vel ingen grunn til ikke å lage surkålen selv? Jeg lager dette 1-2 ganger i året og ser ingen grunn til å kjøpe det ferdig???

    • smgj says:

      Nei, iallfall ikke nå. Hjemme brukte vi stort sett ferdig fordi det var billig og enkelt – og foreldrene mine spiste det nok så ofte som ukentlig. Men her blir prisen stor ved nærmere ettersyn. 😦

  6. Linnemi says:

    Jo mer jeg husker å ta brillene på når jeg handler, jo mer hjemmelaget mat og ren mat blir det. 😉

    • smgj says:

      Den eneste ulempen er at handlekurvene bli små og tar 3 ganger så lang tid. 😉

      • Linnemi says:

        Det tar ikke egentlig så veldig mye lengre tid sånn i hverdagen. OK – surkål skal putre en stund – men jeg tror vi er blitt nokså indoktrinert med ‘lettvint’ og ‘smaker som hjemmelaget’, og vi går glipp av kosen med å lage mat, nærheten til ingrediensene, duftene underveis, og tilfredsstillelsen av ‘Jeg KAN jo lage mat, jo!’ 😉

Legg igjen en kommentar

