Drittprat – feilsøk av provokasjonsdiett

papir Jeg innser at dette ikke er det mest interessante å lese om for de fleste, men for de som er i samme situasjon som meg kan det være greit å kunne finne dette et sted – så jeg utleverer dovanene mine til allmenn belesning … Og så kan det kanskje være en avveksling blant håndarbeide og julekalendre? 😉

Jeg ble raskt bedre på eliminasjons-/candidadietten min. Men så ble det stopp. Ingen mer framgang og heller ikke helt normal konsistens på «avfallet». Men dog MYE bedre enn da jeg startet. (En reduksjon fra 3-4 turer daglig til 1 er iallfall tidsbesparende, om ikke annet. 😉 )

Så jeg regnet ut at det fremdeles måtte være noe av det jeg spiste som «holdt meg igjen» – eller at den nye stoffskiftemedisinen virket inn. (På lavt stoffskifte har man faktisk redusert tarmbevegelse og av den grunn får mange med lavt stoffskifte mage-tarm-opptaks-forstyrrelser. Hard mage/forstoppelse er et vanlig symptom, men det er også noen som får det som meg – motsatt vei. En god medisin skal etter teorien med tiden fikse dette – på rett dose om det ikke er andre årsaker til problemene.)

Testingen foreløp som følger:lese
Først kuttet jeg de fleste av kosttilskuddene. Jeg spiser både jern (som vanligvis påvirker magen – ut over svart avføring – that is), c-vitamin og magnesium. (Jernmangel er visstnok også vanlig ved lavt stoffskifte – igjen på grunn av redusert funksjon i tarmen.) Magnesium og c-vitamin i større mengder er også kosttilskudd som kan bidra til diarré. Resultatet av 3 dagers avholdenhet fra de hovedmistenkte var – ingen merkbar endring.

Det neste var 3 dager hvor jeg delte Erfa-dosen i to. Jeg tok den kl 7 og kl 12. Da fikk jeg vite at å ta begge tablettene kl 7 gjør at jeg må på do innen halvannen time, mens å dele dosen gir meg større spillerom på tid. Antakelig er det mengden aktivt stoffskiftehormon, t3, som virker når jeg tar alt på en gang. Men fremdeles ingen endring i retning normal konsistens. 😀 Tilbake til start.

De neste to mistankene jeg hadde var «grønn te i store mengder» (6-7 kopper om dagen, minst) og probiotikapulveret jeg har fått av legen nettopp for å stabillisere tarmfloraen og magen generelt.

pottaJeg valgte å teste probiotikaen først siden jeg har hatt liknende virkning av youghurtkapsler ved utenlandsreiser – og hadde lest om bivirkninger helt opp diarréklassen. Og etter to dager … «BINGO». Det er i all hovedsak den som bremser, samt Erfavirkningen i kombinasjon. Iallfall er det ikke «hull» idietten og det er en stor lettelse.

Da er det bare å spise kosttilskuddene igjen og probioticaen fordelt ut over dagen i stedet for hele posen på én gang og vite at dietten har virket bra, bare at probiotikaen gir en tilslørende virkning av forbedringen. Og snart kommer provokasjonsfasen – siden jeg nå vet at magen er så godt som i orden igjen … Jeg gleder meg VILT til jeg kan provosere med en mintsjokolade … !

Sånn engang langt utpå våren. 😦

Det verste er at problemene i utgangspunktet nok i stor grad er selvpåførte. Jeg hadde i løpet av siste år et par omganger med antibiotika og har også brukt smertestillende jevnlig som over tid sliter på magen. Vel – etterpåklokskap er også en form for klokskap. Neste gang vet jeg bedre og tar mine forholdsregler – probiotica etter antibiotika og velger andre smertestillende (sånn at jeg kan få noen nye bivirkninger i stedet… 😉 ).

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

3 Responses to Drittprat – feilsøk av provokasjonsdiett

  1. RandiF says:

    Hva er Erfa?

  2. RandiF says:

    Fant det her:
    http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/showthread.php?p=76971

    Hadde ikke hørt om det før, men det erstatter altså Armour. Bruker Levaxin jeg, + Liothyronin.

    • smgj says:

      Erfa er laget av svineskjoldbruskkjertel og inneholder dermed t4 (som i levaxin), t3 (som i lilo) og t2+t1+calcitonin (som i et menneske).
      Erstatter som du sier Armour.
      Hva man bruker er ett fett, så lenge det virker. 🙂

Legg igjen en kommentar

