Enda en orkidé!

DSC_3807Denne kjøpte jeg i fjor – og SE NÅ!!!

Jeg er så stolt at jeg omtrent kan lette! Det er en dendrobium (og skal vistnok være enkel) og jeg vet ikke hva jeg har gjort riktig, men den har satt TRE(!!!) blomsterstilker. (Antakelig fordi jeg har behandlet den omtrent som phalaenopsisene? Dendrobium krysses visst ofte med phalaenopsis for de orkideene som selges «over alt» Dette med krysningen var helt feil – les kommentar fra Orchis under her for å forstå misforståelsen min. Heldigvis visste ikke jeg dette og levde i lykkelig tro om at denne var «like enkel».)

Jeg er iallfall veldig fornøyd og har store forhåpninger til at de to andre også skal blomstre til neste år.

Et bitte lite juleønske, bare?

DSC_3815

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

12 Responses to Enda en orkidé!

  1. kirsitn says:

    Grattis! Jeg har også en Dendrobium phalaenopsis-hybrid som blomstrer nå, men min har bare én liten blomsterstengel, så du har helt klart gjort en bedre innsats med vanninga enn meg. 😉

  2. New dawn says:

    Gratulerer, så flink du er. Har en sånn jeg også, og har fått gjenblomstring en gang for lenge siden.
    Håper den slår til enna en gang (håpe håpe)

  3. orchis says:

    Gratulerer! De der er jeg også ganske heldig med. Har aldri hørt at Dendrobium krysses med Phalaenopisis, men det er kanskje mulig? Trodde D. phalaenopsis er en egen art, også kalt D. bigibbum. Siste navneforslag skal visstnok være Vappodes.

    http://apps.kew.org/wcsp/namedetail.do?name_id=58687

    Riktig navn eller ei, nydelige planter er de! God helg til deg og dine.

  4. Berit says:

    All grunn til å være stolt over skjønnheten!
    Jeg trives med orkideer, men de trives ikke hos meg, så nå har jeg gitt opp.

  5. Snuffeldyret says:

    Ai, ai den var fiiin!
    Godt stell og tolmodighet lønner seg skjønner jeg.

  6. Britt Åse says:

    Grattis! Jeg har gjenblomstrende Dendrobium selv, og den har jeg glemt å blogg! Makan…

  7. Tilbaketråkk: Jeg har også blomstrende Dendrobium « Hagen på Hytta

  8. Silje says:

    Innom og beundrer. Og lurer på om det for en gangs skyld er håp for min (hvilken i rekken?) phalaenopsis… Den er i hvert fall ikke dø enda. Og den får nye blader. Det må jo være et veldig godt tegn. Forgjengerne har visnet på rekordtid…

Legg igjen en kommentar

