Provokasjonstesting

Det hodet er fullt av renner munnen over med. Sånn også her i bloggen. Derfor glimrer julekakeoppskriftene med sitt fravær i 2010. Jeg håper å se dem igjen på denne tiden i 2011. Husets Herre får i år vansmekte på kjøpepepperkaker fra REMA og gløgg med en skvett vin i. 😉 Selv ser jeg fram til å IKKE legge på meg i jula – for første gang på ca 20 år. 😆

Da er jeg igang med provokasjonsfasen i eliminasjonsdietten. Jeg skal altså nå spise de matvarene jeg har eliminert i tur og orden. Hver matvare skal testes i inntil tre dager. Under uttestingen skal jeg spise en god porsjon av matvaren til frokost, middags og kvelds. Utprøvingen skal avbrytes ved sikker reaksjon.

Hvis man ikke får reaksjon skal man avbryte etter 3 dager og ta en hviledag med vanlig eliminasjonsmat. Selv uten reaksjon skal matvaren IKKE gjeninnføres før etter dietten er over. Dette fordi reaksjonene kan være forsinket og dermed forkludre resultatet av den neste matvaren man tester. Gjelder visstnok spesielt for melvarer.

Dersom man får en reaksjon avbryter man testingen av matvaren og går tilbake til eliminasjonsdietten inntil at symptomene er borte igjen. Vanligvis 1-3 dager.

Reaksjoner ved intoleranse er mye mer subtile enn ved allergi. Jeg fikk beskjed om å følge med på

    Forhøyet hvilepuls, gjerne en halvtime til halvannen etter testmåltidet
    Høyere vektøkning enn vanlig gjennom dagen (min normaløkning er 0,6-0,8kg)
    Unormal trøtthet eller hodepine i tiden etter måltidet
    Magesymptomer: luft, knip, diarré, treg mage
    Andre unormaliteter

Og så ble jeg tipset av en venninne om hvordan teste mel når man fremdeles ikke skal ha egg eller sukker eller noe av det andre vi blander i melet for å få det spiselig… : Man tager et glass vann og rører ut 1-2ss av meltypen som skal provoseres og drikker. Til frokost, middag og kvelds. Ikke gourmetmat, men bedre enn å spise det tørt med skje. 🙂

Nå har jeg testet egg. Egg lå høyt på min IgG-test. Visstnok er IgG-testene omdiskuterte, men den har nå dannet basisen for min eliminasjon (sammen med det man ikke skal spise for candida) og jeg HAR udiskutabelt blitt bedre underveis. (Jadda – anekdotiske bevis er ikke bevis i dag. Men om det gjelder mange nok så tillater jeg meg å hoppe over bevisførselen.) Iallfall: et alternativ som framheves til IgG-testen er nettopp eliminasjon/provokasjon så da må da dette bli bra uansett. 😉

Iallfall – Egg.
Jeg spiste 13 egg (omelett og kokt) i løpet av 3 dager etter å ha vært «egg-avholdende» i 6 uker. Det gjorde at jeg burpet som en 6-måneders baby, men ingen andre virkninger. Og jeg burpet på eliminasjonsdagen også… Jeg er litt usikker på om dette er en «reaksjon» og regner med at jeg må komme tilbake til egg igjen etter jeg har testet resten av matvarene. Jeg er uansett lei egg for en god stund nå.

Nå – tomat. 100g til frokost, lunch og kvelds. Det er 6-7 cherrytomater hver gang det.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

8 Responses to Provokasjonstesting

  1. Britt Åse says:

    Heiaheia! Det er godt du er en sånn systematiker som du faktisk er. Du liker jo sånt som dette, du 🙂 Tror jeg.
    Tvitvi, og måtte du tåle mest mulig av det du liker aller best *klem*

    • smgj says:

      Vel – det hjelper på humøret at jeg kommer tilbake til trivselsstørrelsen underveis da. Finfin motivasjon det.

      Og ja, jeg er visst en systematiker… på godt og vondt. Men å måtte systematisere bort sjokoladen da!!!

      PS – kjøpte ebayparfyme fra tysk ebay… Guess what. 😉 5ml da. Hadde ikke mage til full str. 😆

  2. Berit says:

    Heier også!
    Veldig praktisk å tåle egg, det er egg i de utroligste matretter. Krysser fingre og tær for at du får færrest mulig reaksjoner.
    Kommer matvarene i noen forhåndsavtalt rekkefølge, eller kan du legge inn noen julete retter på et passende tidspunkt?

    Hadde det bare vært for gubben, hadde nok jeg også hoppa over bakinga i år, jeg skal ikke ha sukker, nemlig. Men jeg baker til mor og svigermor og alt julebesøket. Og ikke minst synes jeg det er koselig. Og hittil har jeg ikke smakt…

    • smgj says:

      Har ikke savnet noe annet enn sjokoladen av fy-varene. Fant en uten melk og sukker og nøt 2-3 biter. 😆
      Juleribba (uten medister eller pølse) er diettvennlig bare man legger litt omtanke i surkålen. Så den er fortært. Og så reiser vi bort i jula… 😀
      Å legge inn julete retter er vanskelig siden man tester én og én matvare. (I riskrem er det f.eks både melk og sukker – som skal testes separat.) Menmen. I januar skal jeg smile for meg selv av alle på slankern. 😉 Og i mellomtiden koser jeg meg med et jevnt blodsukker.

      • Berit says:

        Da får du visst smile av meg også – jeg er fortsatt på slankern i januar, februar, mars og april – deretter får vi se. Mye å ta av, må vite. Men det hjelper. 🙂

        • smgj says:

          Det er da godt at det går rette veien. Regner med du ikke skal legge på deg så mye i jula du heller da.
          Jeg slanket meg 13 kg i fjor – før stoffskiftet ga meg alle tilbake igjen… Nå går det pånytt nedover. Heldigvis.

Legg igjen en kommentar

