Mexico & Belize – Del 1 (Mexico)

Vel hjemme igjen etter bryllupsfeiring i Mexico og påfølgende ferie i Belize. Det har vært en ferie rik på inntrykk og konstraster. Og kneling av et par fordommer ble det også. Sånn skal det være.

Mexico: her besøkte vi Monterrey (stor innlandsby) for bryllupet sin del. Kameraten vår fra høgskoletiden giftet seg med ei mexicansk jente han hadde truffet i Wien. Det var morsomt å få oppleve et mexicansk bryllup og ekte mexicansk mat. Mexicansk-katolsk bryllup

I Mexico er – såvidt vi forsto – ikke kirkevigslelen legalt anerkjent (den legale retten til å inngå giftemål er ikke delegert til prestene slik som i Norge) så siden hennes familie var katolske fikk vi oppleve både et mexicansk-katolsk vigsel og den legale borgelige vigselen. På grunn av denne todelingen hadde festlokalet også et vigselsrom. Praktisk!

Bryllupet var likt og ulikt norske bryllup. Bruden hadde 9 brudepiker – alle i knallrosa kjoler i ulike snitt! Men størst forskjell opplevde jeg på Bryllupslekerbryllupsfesten. Vi danset før maten og mexicanerne danset mer enn de drakk – selv med fri bar. Helt merkelig. 😉 Og det var leker og bare én kake – bryllupskaken. Helt utenkelig for en trønder. 😆

Mexicansk mat: såvidt jeg kan forstå har den to modi; relativt smakløs og styggsterk. På meg virket det som at chilli var eneste krydder i bruk… og at alt hadde ost eller bønner i seg. Osten var også rimelig traust. Men guacamolen var kjempegod. (Dessverre var det vanskelig å finne «ren» mat, så jeg ramlet av dietten etter en stund. 😦 Så det blir strafferunder i januar/februar. )

Fra Monterrey dro vi til Cancun. Der hadde vi bestilt leiebil som vi kunne ta over grensa til Belize. Det er bare to firma som tillater dette. Og vi overnattet på et all-inclusive. Vi hadde ikke bestilt på forhånd og å dra på all-inclusive uten Tulumforhåndsbestilling var uvanlig. Men vi fikk da et sted å sove (og drikke og spise) på vei til Belize.

På veien ned kjørte vi forbi Tulum. Tulum er kjent for å være en av de få kystbyene/kystfortene mayariket har etterlatt. Flott, men skal jeg være ærlig syntes jeg det var «mindre» enn brosjyrer og informasjon gir inntrykk av. Altså litt «oppblåst». Og så var det mange turister der og elendige doer (jeg hater doer som lukter… stort reiseminus). Men for å si det motsatt – hadde vi «oppdaget» det på veien, uten å ha bygd opp forventninger tror jeg vi hadde likt det veldig bra. Uansett – vårt møte med Tulum gjorde oss bestemte på å få sett mayaruiner i Belize – og det oppfyllte alle forventninger. Mer om det seinere.

Her er det flotteste bildet fra Tulum – en av de siste innbyggerne:

Iguan i Tulum

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

4 Responses to Mexico & Belize – Del 1 (Mexico)

  1. Mariann says:

    Så spennende med mexicansk bryllup.

  2. Britt Åse says:

    Ja, det var da gøy. Skal hilse og si dere får svingt dere 😀 Gleder meg til å høre mer.

  3. Berit says:

    Så eksotisk!
    gleder meg til neste epistel.

  4. smgj says:

    … men først noe annet.

Legg igjen en kommentar

