Diett på reise – og inspirasjon

Siden det gikk så greit i Sør Afrika trodde jeg at det skulle gå greit denne gangen også. Selv om vi nå skulle flakke mer rundt. Og selv om jeg nå hadde strammet inn fra en ren eliminasjons-diett, da uten å ta hensyn til candida fullt ut (les: jeg drakk vin og fløy ikke i spinn over litt for mye frukt eller sukker) til en 100%-diett (også uten sukker, eddik, gjær, maltiol, maltodextrin, gjærekstrakt og gjærede/saltede/tørkede matvarer i tillegg til egg, melk og alt av mel + noen matvarer til). Jeg hadde visst oversett at det er mye lettere å forholde seg til ett kjøkken med erfaring fra diettmat – sånn som safarilodgen der vi var mesteparten av tiden i Sør Afrika… enn å kommunisere sånt i et land hvor menyene er på spansk og de fleste ikke kan et kløyva ord engelsk (skyt alle dubbere!).

Jeg tok iallfall feil. I Mexico spiser man nemlig ikke så mye maistortilla lenger. Det er hvetetortilla man vanligvis får. Og tomatsalsa … uten tomat? Bønner/bønnestuing brukes også til det meste sammen med lime/sitron. Og når begge deler står på off-lista sammen med ost … Queso i Quesadilla …. er ost, ja.

Så etter å ha levd på papayajuice og bacon begynte det å gli ut.

Det positive:
Ingenting av det jeg spiste på reisen gjorde meg direkte syk eller uvel. Det taler for at jeg kanskje ikke reagerer på så mye når tarmsystemet er i orden igjen (jeg er ikke helt der ennå, men har kommet et godt stykke på vei).

Det negative:
Siden jeg i liten grad fikk testet maten systematisk og én for én matvare så må jeg tilbake til strikt diett i en periode sånn at jeg kan teste maten «riktig». Dette understøtter jeg med at noe av det jeg spiste umulig kunne ha vært bra – jeg samlet unormalt med vann på reisen.

Så konklusjonen er nok – eliminasjonsdiett utføres enklest i hjemmets lune rede.

En bivirkning (ut over at jeg har blitt argsinna på unødvendige tilsetningsstoffer som krydderblanding på frossen kyllingfilet og druesukker på storfetunge og sukker i tørket frukt … samt en haug med kjemikalier som har lite med mat å gjøre) er at man surfer på matsider man vanligvis ikke oppsøker. Og finner masse interessant. Og noen av linkene føler jeg veldig for å dele med dere.

http://veganmisjonen.blogspot.com/ 
Vegansk mat – det meste uten gluten og sukker også – finfint som tilbehør for kjøttetere også. Mange spennende ingredienser som ertemel, linser og «sånt». Hjemmelaget falafel med hummus og Røde linselus står på eksperimentplanen. Bare jeg får kjøpt ertemel.

http://siljesreise.com/ og http://mjuuugly.blogg.no/
To blogger skrevet av to ME-syke jenter. Begge jakter på bedre helse blant annet gjennom omlegging av kostholdet. Her finnes det mange oppskrifter på søtsaker uten sukker – og middagsmat også. Kikertepannekaker skal forsøkes. Eller hva med en hjemmelaget snikkers?

Jeg ser også innom 100% naturlig og Uten melk og gluten for å finne ut hva man kan gjøre med alle de merkelige ingrediensene som finnes når man ser utenfor REMA1000-utvalget.

I de samme bloggene står det også som regel hvor man kan anskaffe de eksotiske ingrediensene.

Egentlig tror jeg ikke eksotiske ingredienser er nødvendige for å få en sunnere kost. Det er i en overgangsfase hvor man trenger erstatninger for alt det man savner fra det gamle kostholdet. Det jeg tror er viktig er å finne et kosthold basert på så rene råvarer som mulig. Altfor mange av tilsetningsstoffene er «ikke giftige» og «ikke helseskadelige på kort sikt i moderate mengder». Men vi vet lite om hva et livsløp basert på sånne matvarer gjør med langtidshelsa. Og de aller fleste spiser for mye hvitt mel og sukker – såkalte tomme kalorier. Et kosthold i hovedsak basert på råvarer i stedet for fabrikkmat ordner opp i det meste – tror jeg. Enten man kaller det «raw», «paelo», «lavglykemisk», «atkins», «lavkarbo», «hunter-gatherer» eller et annet buzz-word så er det mange sunne fellestrekk å inspireres av der.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

7 Responses to Diett på reise – og inspirasjon

  1. Anita K. says:

    Off, og jeg som akkurat har klemt i meg en cola…
    Kjempespennende resonnering. Jeg følger med. 🙂

  2. Silje Silje says:

    Takk for linking, så hyggelig 🙂

  3. Anita K. says:

    Det går mye bedre, men jeg er ikke 100% fornøyd, så her blir det mer mas og henvisninger. 😉

    • smgj says:

      mm… Flinke jenter får bare klapp på hodet. Jenter som står på for seg selv får det bedre, har jeg funnet ut.
      Måtte kaste fastlegen etter at jeg byttet stoffskiftemedising. I valget mellom legen og den medisinen ble det lett. Men synd at det måtte gå dit.

  4. Berit says:

    Enig i at de verste fellene er i ferdig- og halvferdigmaten, lager en mat fra grunnen av er det mye enklere å vite hva en spiser. Det tar ikke så forbaska mye lenger tid heller, det krever bare litt planlegging.
    Takk for spennende lenker, det er flott med litt variasjon i oppskriftene!

    • smgj says:

      Det er planleggingen som er uvant, ja. Men det kommer seg. Og det er mye god mat – mat med vitaminer og mineraler «og sånt» når man bare kommer inn i vanen.

Legg igjen en kommentar

