Voksesmerter

Det er det jeg har nå. Jeg har byttet operativsystem fra XPpro til Windows 7 enterprise og omtrent alt av softvare 1-2 versjoner nyere. Inkludert Office og Windows Live Writer.

Så langt har det gått bedre enn ventet. Det meste er relativt logisk plassert og overgangen er ikke så stor. Kan ikke se at jeg har mistet data heller. Det siste er nesten rart. Og det gikk ikke så verst raskt heller – 2 dager med repartisjonering, installasjon og tilbakelegging av software, skrivere og diverse, inkludert innstillinger og annet tjafs.

Men uvant er det – og google blir brukt hyppig for å finne ut av hvor ting har gjort av seg.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

13 Responses to Voksesmerter

  1. kirsitn says:

    Oppgraderte jobb-pcen for noen uker siden, jeg også. Veldig fornøyd med å ha tilgang til 7 GB mer minne enn i XP. (10 GB minne er jo fullstendig bortkastet i XP, men de tok seg jo godt ut inni maskinen.)

    Hvis du blir lei av å lete etter menyene, så kan jeg anbefale classic shell (http://classicshell.sourceforge.net/). Det gir deg også tilbake opp-knappen som jeg overhodet ikke kan skjønne hvorfor Lillemyk måtte fjerne. Det er jo den suverent mest effektive måten å navigere i mappestrukturen.

    • smgj says:

      Opp? Den har jeg ikke savnet. Det gjør jeg via adressebaren… Den nye adressebaren i explorer er jo også knapper….

      Siden jeg rett som det er må ta litt support så er det en fordel å endre minst mulig på shellet… 😦 Slik at jeg vet hvor ting er/man skal gå for å komme fram.

      Ellers- det var da voldsomt mye minne… Håper du kalkulerer en del lokalt, ellers er jeg dødsmisunnelig.

      • kirsitn says:

        Bildeanalyse krever mye minne, særlig hvis du skal jobbe på høyoppløselige bilder og ha flere av dem i minnet samtidig. Hadde bl.a. en filtreringsjobb som ikke kunne kjøres på min maskin fordi den krevde mer enn de 3 GB som XP var villig til å bruke.

        Adressefeltet er greit nok når man limer inn en adresse, men hvis man er langt nede i hierarkiet og skal f.eks. tre nivå opp, så er det mye raskere å trykke tre ganger på opp-knappen – som alltid er på samme sted – enn å lete seg frem til riktig sted i adressefeltet. Automatisering er tingen!

        • smgj says:

          Jeg skjnner ikke helt teorien din med at det er enklere å trykke tre ganger opp (eller i de fleste tilfeller tre ganger back) enn å peke på riktig sted og trykke én gang – men enhver som han trives med…. Enda godt at noen har andre problemer enn meg… 😀

          • kirsitn says:

            Fortere å trykke tre ganger på en knapp som alltid er på samme sted enn å finne et tilfeldig sted på adresselinja. Og jeg bruker opp vel så ofte som jeg bruker tilbake ettersom jeg stort sett starter med å lime inn adressen til ei undermappe.

      • kirsitn says:

        Forøvrig gir classic shell deg tilgang til både klassisk og standard meny, den ene åpnes med å klikke på menyen, mens den andre åpnes med ctrl+klikk på menyen, og du kan velge hvilken av dem som skal være standard. Men hvis du er fornøyd med den nye menyen, så er det jo ikke noe poeng i å endre på den. 😉

  2. Mokki says:

    Modig dame! Jeg hører på hvert knirk i jobbmaskina mi og tviholder på det gamle… den må rives ut av armene mine om den skulel gå dukken. Å få en maskin satt opp som man vil ha den er hel…

    • smgj says:

      Som sagt… jeg gikk inn i dette med «dette har jeg gjort før, og det gjorde vondt»-innstillingen og er faktisk veldig positivt overrasket. Antakelig var jeg så pessimistisk at det rett og slett ikke gikk «å bunne» antakelsene mine … 😀

  3. Mari Anne says:

    og jeg er så dum at jeg ikke skjønner hva dere snakker om engang. Håper at det ikke gjelder meg og min maskin.

  4. smgj says:

    … og hvor pokker redigerer jeg nå kontekstmenyen for .JPG???????

  5. Tilbaketråkk: Fra voksesmerter til vondter « Mellom himmelen og havet

Legg igjen en kommentar

