Jeg skjønner virkelig ikke poenget – dagens rant

http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article4002272.ece

Hva skjedde med tesen “det skal lønne seg å jobbe”? Selv om det å være hjemmeværende med små barn nok er positivt for familien (og i så fall: hvor lenge? Hele FEM år?) er det mer tvilsomt at det er samfunnsøkonomisk lønnsomt.

Dermed blir det også underlig for meg at det skal lønne seg for folk å være hjemmeværende framfor å jobbe. I sær når vi stiller det opp mot den behandlingen som helt eller delvis arbeidsuføre får for tiden. I det tilfellet er det snakk om folk som ikke kan dersom vi skal stole på at legene så noenlunde vet hva de driver med. Så jeg sliter med å rettferdiggjøre det som blir en pengeoverføring fra alle som jobber til de som velger å være hjemmeværende med omsorg for småbarn. (Jeg har ikke noe problem når det gjelder situasjoner hvor det er personer med handicap, eller f.eks eldre uten sykehjemsplass eller foreldrepermisjonen, men friske barn inntil 5 år?)

For meg lukter det politisk hestehandel og et bein til Krf etter at kontantstøtten har blitt barbert. De kvinnene som hilser dette velkommen bør vurdere hvilken verden de ønsker at barna skal vokse opp i.  Jeg er for valg – og jeg vil velge å ikke bruke mine skattepenger til å sponse den gammeldagse “husmoren” til naboen. Det kan han gjøre sjæl. Sad smile

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

4 Responses to Jeg skjønner virkelig ikke poenget – dagens rant

  1. potentilla says:

    Enig med du. Ble litt provosert av den der….

  2. Snuffeldyret says:

    Du vet, en kvinnes plass er i hjemmet. Ikke alle av oss lengter etter en karriere. Mange finner gleden i å se barna vokse opp og ta vare på de. Tiden går så fryktelig fort og det å ha gode dager med barna er fint. Dessuten betyr det at noen som trenger barnehageplass kan få den.. Før fikk man ingen «belønning» for dette, det at det nå finnes er en svært god nyhet for en del mennesker.

    Vi har det godt vi som har folk som kan velge å ikke jobbe, altenativt kan en jo si det slik; det er noe feil med systemet som gjør at det lønner seg å være hjemme. Jeg tror at det er vanskelig å gjøre alle åt lags, finne middelveien. Uansett hva man gjør (i beste mening) vil det være noen som utnytter situasjonen.

    Men alt i alt så er jo dette med på å utvide valgmulighetene. Jeg for min del jobber så lite for å ta meg av barna mine at jeg kommer «innunder» denne ordningen. Jeg er glad for at det jeg gjør blir «satt pris på». Jeg har oppriktig vært bekymret for hvor mye penger jeg vil få når jeg blir pensjonist siden jeg jobber så lite.

    Dette ble svær usammenhengende og rotete så jeg oppsummerer slik; ja til valgmuligheter, nei til regelrett snylting!

    • smgj says:

      Jeg er helt med på retten til å velge – jeg mener ikke at alle skal påtvinges en «karriere» de ikke ønsker.

      Det jeg ikke er med på er at vi som velger å jobbe skal subsidiere det. I sær når det slår ut sånn som dette:

      Barnløse kvinner (med inntekt under 4,5G) i for eksempel helsesektoren, skolefritidsordningen og barnehager vil få mindre pensjonsopptjening enn småbarnsmødre med samme inntekt – og småbarnsmødre uten inntekt.

      Jeg synes at dersom en av partene i et forhold vil være hjemme – til gode for familien, så er det partneren og ikke «samfunnet» som bør kompensere for pensjonstapet tili den hjemmeværende som følge av det valget de har tatt.

  3. Nei, dette skjønner ikke jeg heller. Selvfølgelig er det bra at omsorgsarbeid blir satt pris på. Men tar man det valget så er det ikke samfunnet sitt ansvar å lønne de som vil være hjemmeværende. Det blir familiens eget valg i så fall.

Legg igjen en kommentar

