Nød lærer … sjokoladesugen kvinne å lage sjokolade

Som “noen”  – iallfall de som beærer bloggen med jevnlige besøk – har fått med seg skal jeg for en lengre(sukk) periode ligge helt unna sukker og karbohydratrike søtningsstoffer for å ikke mate en antatt candidainfeksjon. Og ja, sukker innebærer i dette tilfellet også honning, sirup, malt, fruktose, og andre lettomsettelige karbohydrater i større mengder.  (Litt frukt er lov – så man får jo i seg litt, men poenget er altså å begrense mengden så mye som man klarer.)

Stort sett går det veldig greit, men innimellom river sjokoladelysten. Hittil har jeg døyvet den med diabetikersjokolade, men siden jeg også skal holde meg unna en lang liste spesifikke matvarer og tilsetninger i denne fasen så blir problemet stort. I sær siden melk (og melkeprodukter) også står på den lista.

sjokolade2Så begynte jeg å lese litt blogger rundt omrking. Jeg fant fram til RAW-blogger (RAWkonseptet er å spise mest mulig mat uten varmebehandling, men det er egentlig uinteressant i denne sammenheng) … og det åpnet seg en ny verden.

Sjokolade…!       

Hjemmelaget!!     

Uten masse “dritt”!!!
(Les: “dritt” i denne kontekst = ting jeg ikke bør spise.)

Så jeg kjøpte 100% rent kakaopulver og sukrinmelis, fant en fin nettsjappe og kjøpte kakaofett, ordentlig vaniljepulver (av vaniljefrø, ikke smaksatt melis), FOS (fruktooligosakkarider – smaker søtt, er laget på jordskokk og har lav GI og få kalorier) og yaconsirup. Den siste her er “korset” mitt fordi den har mye fruktose og er dermed ikke candidavennlig. Men i den mengden jeg bruker av den så lar jeg det gå. For å si det sånn – den hjemmelagde sjokoladen blir så kraftig at det er mer enn nok med 2-3 biter og da blir ikke “sukkerbelastningen” høy.

Grunnoppskrift

60g kakaosmør
45g kakaopulver
1ts vaniljepulver
Smelt kakaosmøret i en glass eller metallbolle over vannbad. Jeg brukte en kaserolle med varmt vann og så en glassbolle som akkurat hang på kanten. Kakaosmøret smelter ved ca 35-40 grader.
15g FOS
20g sukrinmelis
15g yaconsirup 
Dette er søtstoff. Det er greit å bruke en blanding for å runde smaken. FOS og sukrin kan f.eks erstattes med melis/fruktose/natrena eller andre “pulversukker”. Yaconsirupen kan man erstatte med honning eller sirup. 
En bitteliten klype finsalt Ja, jeg mener BITTEliten!

Og så må man leke seg med tilsetningene. Jeg brukte 3 dråper peppermynteolje, 2 “dryss” med ingefærpulver. Andre forslag kan være kanel eller kardemomme… Hakkede nøtter, puffet ris, kokosmasse, syltet appelsinskall eller tørket frukt. Fantasien, grenser osv, osv.

Til pynt brukte jeg tørrkaffe, hakket sjokoladebønne og macedemianøtter. (Den frysetørrede kaffen var minst vellykket – det ble STERKT.) Som form brukte jeg en gammel isbitform av sillikon med hjertefasong – noe a la disse, men jeg tror mine “eksklusive” kom fra Nille. Eller kanskje Europris. Slumpen som var igjen i bollen etter at jeg hadde fyllt isbitformen, tilsatte jeg en liten skvett rismelk (1ss) som et ekspreiment på å få sjokoladen mildere. Det ble den – og mykere. (Forsøk gjerne fløte i stedet om det står på din diettliste) Denne sjokoladen la jeg i bunnen av en plastboks, lot kjølne bittelitt og rutet opp med en kniv til biter. En annen gang kommer jeg bare til å lage kuler og rulle i kokkos. Smaksmessig blir denne sjokoladen mest i retning mokkabønner. Men bedre, synes jeg. Det avhenger mye av hva man bruker som søtningsmiddel.

sjokolade

(Og hvis noen lurer på hvorfor skåla er halvtom – så er det fordi at sjokoladen ble VELDIG god… 😆 )

Inspirasjon ble hentet fra nettsjappa innlinket øverst i teksten (jeg er KUN en fornøyd kunde – og det er fine oppskrifter der på mer enn sjokolade) og fra disse bloggene – http://mjuuugly.blogg.no/ og http://siljesreise.com/ – begge har kategorier med rå (raw) sjokolade og snacks og har eksperimentert mye.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

10 Responses to Nød lærer … sjokoladesugen kvinne å lage sjokolade

  1. Mari Anne says:

    Tanken på å skulle leve uten sjokolade gjør meg svett og sjelven i knea. Da hadde jeg ikke vært til å være i hus med.

  2. Berit says:

    Hm! Meget interessant, må jeg si!
    Nå er ikke jeg den helt store sjokoladeelskeren, men av og til er det fristende.
    Har fått presentert noen utgaver av «tillatt» sjokolade tidligere – de likte jeg ikke, og da er vitsen borte, synes jeg nok. Men disse så spennende ut!
    Nettbutikken var super, men må av prinsipp sjekke tilgjengelighet på varer i min lokale helsekost først. Lite sted, må vite, vi må handle lokalt om vi vil beholde spesialbutikkene.

    • smgj says:

      Den er sterk og likner lite på melkesjokolade, ja.

      Jeg har fått tips om å bruke noe carob-pulver som søtning for å få en rundere smak. Men du kan vel bruke fløte? Og mer kakaofett ifht pulver gir også mildere smak. Og yaconsirupen var vesentlig. Vet ikke hvordan honning vil være i forhold.

      Med fløte (eller rismelk) kommer man fram til noe som likner mokkabønner og det er jo ikke så verst.
      Et annet tips er å male eller finhakke usaltede cashewnøtter/mandler/hasselnøtter i – det blir også mildere.
      Åja – lokal handel er solidarisk. Men jeg fant lite lokalt… Det ble med sukrinmelisen og kakaopulvret.

      • Berit says:

        Foretrekker mørk sjokolade, så mokkabønnelignende smak er helt OK.
        Litt fløte kan jeg nok unne meg, det er blodsukkerstabiliteten som er viktigst.
        Skal sjekke den lokale helsekosten til helga.
        Takk for spennende bloggtips og nettbutikklenke!

  3. Bønna says:

    Ser godt ut. Tro om den kan være tillatt når jeg har avtalt godterstopp med min sønn ? Den er kanskje ikke så kalorivennlig. Jeg får ha det i bakhodet til «stoppen» er opphevet. Det er absolutt interessant med mat (og godter) som ikke er full av «dritt»

    • smgj says:

      Den har omtrent 50% kakaofett og FOS har ca 1 kcal pr gram. I tillegg kommer yaconsirupen. Så kalorifri er den ikke. Og så er den sterk, så mindre barn vil neppe like den. På den annen side er den sterkt avvennende på sjokoladeavhengighet siden den er så kraftig at du neppe trenger mer enn 1-2 biter for å være tilfredsstilt. 🙂

  4. slikejenter says:

    Ser bra ut! Jeg har også satt klørne i slike produkter og tenkte jeg skulle eksperimentere litt i kveld. Leser gjerne mer om din sjokoladeproduksjon 🙂

  5. Britt Åse says:

    Du er jaggumeg ikke verst, altså! Jeg er imponert, og det ser skikkelig godt ut 😀

  6. Linnemi says:

    Ja, dette var imponerende! Jeg er ikke noe sjokolademenneske i den forstand at jeg savner det når det ikke er tilgjengelig, men er det først tilgjengelig, så…. Men det må være den mørke sjokoladen, skikkelig smikk av sjokoladesmak, spesielforretninger… Mmmmmm. 🙂
    Sjokoladen din høres nydelig ut, og hjemmelaget er hjemmelaget også i denne verdenen. :))

Legg igjen en kommentar

