Fra voksesmerter til vondter

Vel… NOEN (uforskammede, unge (vedder på at den betegnelsen faller i smak)) lesere kom til (VÅGET) å antyde at et av de forrige innleggene formelig oste av “Jamrende Gammel Dame” – så jeg har tenkt å fortsette i samme spor. Så i dag skal jeg fortelle om “vondtene” mine.

Stoffskiftet – Check:

Det er der. Men etter at jeg begynte på ny medisin, og fikk kjørt den høyt nok opp i lang nok tid – så forsvant alle symptomer. Og det er skikkelig rart. Jeg syntes egentlig jeg hadde det bra på Levaxin og byttet først og fremst fordi jeg ikke tror at legene/legemiddelindustrien vet nok når de sier at ren t4 skal kunne erstatte alle 5 produkter fra kjertelen. (Selv om 3 av stoffene kjertelen lager OGSÅ lages ved bruk av t4 i kroppen. )

T4 blir brukt og blir til t3 når kroppen mener den trenger det (eller til rT3 eller to ulike t2-varianter), og når t3 brukes blir det til t2. Osv. Man mener at t4 kun er et lagerhormon, og at det kun blir aktivt i kroppen etter omdanning til t3. “Man” mener også at t2-ene (det finnes altså to ulike varianter) ikke er spesielt viktige, men annen forskning antyder at de er med på å balansere virkningen av t3 og også med på å regulere vekt. T3 og de to t2-variantene er kroppsbyggermiljøene opptatt av, for å minske vekt uten å tape muskelmasse.

Jeg byttet opprinnelig av rene preventive hensyn altså. Jeg hadde kun to større/mindre problemer med levaxin/stoffskiftet da jeg byttet og det var

1) En vekt som aldri stoppet å gå opp. 13 kg på ett år er mye. Halvparten kom før diagnosen (“moderat vektoppgang” og manglende evne til å gå ned i vekt er et symptom), men resten kom på etter levaxin og stoppet heller ikke da både jeg, legen og blodprøvene tilsa at jeg hadde nådd behandlingsmålet.

2) Væskeansamlinger i hender og føtter. Trange ringer og hender som er så innvendig klemt at de klør var en ny opplevelse for meg. Det hadde jeg selv ved kun moderate temperaturer i sommer.

Altså små problemer sett opp mot et ubehandlet lavt stoffskifte.

Så jeg byttet medisin fra noe som koster en 50-lapp eller to for lang tids forbruk og som fås på blå resept til noe som legen må skrive ut på såkalt “godkjenningsfritak” og som koster meg noen “laken” i året. Jeg startet en gradvis overgang hvor jeg hver uke byttet ut 50µg levaxin med 30mg Erfa (mitt merke thyroid). Og ble overmåte overrasket allerede første uke da jeg slapp 2 kg (med vann?) i løpet av 2-3 dager. I teorien skulle jeg ha klart meg med 90mg Erfa ut ifra levaxindosen min, men det gjør jeg ikke. Folk er forskjellige. Det jeg vet er at jeg er HELT symptomfri på 150mg. Og da mener jeg HELT. Jeg har siden overgangen blitt kvitt ødemene. Jeg taklet å sitte stille 4-timersøkter i 35-40 grader (safari i Sør Afrika) uten å ha problemer. Og jeg har  begynt å gå ned i vekt igjen. Der har jeg hjelp av kuren mot candida/intoleranser. Det bidrar godt å leve uten sukker, melkeprodukter og hvitt mel – selv om jeg aldri er sulten og spiser nøtter i mengder som kunne ha fødd ekornbestanden i store deler av fylket. Uten bevis, men subjektivt kan jeg uansett si at vekta snudde ikke frivillig ned en eneste gang før jeg byttet medisin. Så om den ikke er årsaken til vektnedgangen så er jeg sikker på at den fjernet en kampestein av en bremsekloss.

Dessverre så mistet jeg fastlegen min oppi dette. H*n ville ikke ha noe å gjøre med drift av en stoffskiftepasient på Erfa (nei, h*n sa det ikke bokstavelig, men dog tydelig nok til at jeg godt hørte hva h*n mente), og siden jeg forøvrig har veldig lite bruk for lege (bank i bordet) valgte jeg å bytte til en med kortere kø på venterommet. Jeg kan godt akseptere at vedkommende ikke ville behandle mitt stoffskifte på en medisin som vedkommende var ukjent med – men å nekte å se og kanskje lære… nei, det respekterer jeg ikke – fordi det betyr at h*n hadde forhåndsbestemt seg hva som var best for meg. Alltid et dårlig tegn. H*n antydet til og med at de to kiloene med væske var placebo. Vel… placebokiloene har i ettertid fått selskap av 6 til. Og virkningen vedvarer nå over 3 måneder etter oppstart. Winking smile 

Foreløpig er det kun i mareritt at jeg går tilbake til levaxin. Ikke at det var galt å gå på den, men forskjellen er for meg som å slure rundt på 65-70% fornøyd kontra 100% fornøyd.

Matintoerlanse/candida/leaky gut – Check:

Her har det også gått framover. Jeg ramla av diettvogna under reisen til Mexico/Belize (eller mest “subbet ved siden av”), men heldigvis uten noen større konsekvenser. Magen har jevnt over blitt bedre hele veien. Jeg tror ikke det bare er dietten, men også spesielt glutamin-tilskuddet som har hjulpet meg å gjenoppbygge en loslitt tarm. Glutamin er en aminosyre som spesielt brukes i tarmens slimhinner. Videre har jeg spist kosttilskudd i bøttevis. Mest vitaminer og mineraler og noen aminosyrer. Fordi en lekk tarm ikke tar opp det den skal, og fordi store matmolekyler på avveier belaster avgiftingen i leveren. I samarbeid med privatlegen har jeg på bakgrunn av mine verdier konsentrert meg om jern, selen, d-vitamin, c-vitamin  og b-vitaminene + et bredt “alt-i-ett”-tilskudd. (Sink og jern/ferritin er viktig for stoffskiftet. Selen for både avgifting og stoffskifte. B-vitaminene for leveren og c- og d-vitaminer “for alt”.) På grunn av uklarheter i forhold til candida fikk jeg nystatin. Dette er soppdreper. Den kjente jeg, kan man si. Enten det var bivirkning eller virkning skal jeg ikke si, men jeg var uvel av den i startfasen.

Jeg har nå gått cold turky fra nei-maten igjen i 3 uker og er nå pånytt i provokasjonsfasen. Jeg tipper at jeg kan spise mye mer om en måned eller to. Det gleder jeg meg til. I dag tester jeg reker. Og 10 minutter etter å ha renset en porsjon fikk jeg bekreftet at rekesaft utvendig fremdeles klør iallfall. Note to self – vask hendene, skikkelig!

Epilog:

Ja, og så har jeg fått noen grå hår da. Det er kanskje ikke så rart oppi dette. Og dessuten har jeg jo nå nådd den alderen hvor det ikke er uventet. Winking smile  Men summa summarum – så har jeg det bedre enn på flere år, faktisk. Ikke engang høstdepresjonen stakk innom. Kanskje den ble skremt bort av stoffskiftebehandlingen eller vitaminene. (En del former for depresjon forbindes nå med b-vitaminmangel…) Det er så FANTASTISK å stå opp og kjenne “godt humør” og at småting virkelig bare ER småting…  Og at man ikke trenger å krangle – det holder å diskutere og man kan legge seg som venner etterpå. Banalt, men det å rett og slett kunne føle meg glad har vendt tilbake i hverdagen. Den evnen forsvant helt engang mellom 2008 og mai 2010.

Så nå kan jeg konsentrere meg om å klage på politikerne, veistandarden og været en stund igjen. Open-mouthed smile

Og for de som eventuelt kommer over denne posten i leting etter informasjon om lavt stoffskifte vil jeg anbefale å bruke en kveld eller to inne på denne bloggen og de tilhørende sidene: http://hypo2.info Der står det mye om diagnostisering, om når diagnosen feiler og hva man selv kan se etter for å sannsynliggjøre eller sannsynligvis avkrefte sykdomen –  samt risikofaktorer man kan ta hånd om.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

41 Responses to Fra voksesmerter til vondter

  1. christine says:

    Dette var veldig hyggelig lesning!
    Håper du nå får fortsette på de medisinene som funker, og ikke blir tvunget over på noe som ikke gjør det.
    Så er det snart vår, og da er det ekstra fint å føle seg glad og opplagt! 🙂

    • smgj says:

      Privatlegen tvinger meg ikke av denne medisinen, heldigvis. H*n foretrekker naturlig thyroid som behandling av stoffskiftepasienter og har dermed også stor erfaring med det. Så får jeg heller være fastlegenomade til jeg finner en som respekterer det.
      Og ja – jeg ser virkelig våren lyst i møte.

  2. Anita K. says:

    Virkelig! Dette var god lesning. Jeg skal lese linken din. 😀

  3. Linnemi says:

    Man skal være frisk for å være syk. Det omkvedet går aldri av moten. 🙂

    • smgj says:

      Dessverre fryktelig sant. Jeg kommer aldri til å slutte å være takknemlig mot x-legen og x-medisinen for at de fikk meg nok opp av kneika til å fortsette å jakte på enda bedre helse… 😆

  4. stoffskifter er jammen ikke enkle greier. Jeg håper du har funnet en lege nå som er mer interessert i å gi deg rett behandling enn å sitte på ræva med nesa til værs. Sånne leger burde fratas offentlig tilskudd.
    grr

    ellers, godt å høre at dietten mm har hjulpet deg, og at du er i ferd med å utvide dietten. Lykke til videre!

    • smgj says:

      Legen jeg bruker nå lever av fornøyde pasienter, ikke av offentlige tilskudd…. Dyrt for meg, men jeg betaler heller dyrt for noe som virker godt…. Selv om jeg aller helst gjerne skulle hatt en like dreven offentlig lege, selvsagt.

  5. Britt Åse says:

    Å, så fint å høre! *gladklem* 😀

  6. Jeg har prøvd å få den sammen medisin, men det er nei. Begrunnelsen er at jeg har ok blodprøveresultat på T3.
    Skal på ny stor blodprøve test i vår. Trenger argumenter for å få prøve å se kan jeg oppleve at kroppen er med meg og ikke stort sett mot meg. Hele tiden er det slik . Jeg sier til kroppen det har jeg lyst å gjøre. Det d…… jeg i sier kroppen. Så blir det stort sett som kroppen vil. Den overstyrer meg mer enn jeg gjør. En sprø opplevelse. Har regulert på levaksin dosen i 11 år. Så jeg er nok riktig dosert. Bare blodprøvene sier at alt er ok. Det føler absolutt ikke jeg. Har du eller andre tips. ?

    • smgj says:

      Jeg er jo uenig i at du er godt medisinert hvis du til tross for «fine blodprøver» har symptomer på lavt stoffskifte. Vi sier vel ikke at hodepinetabletten virker dersom vi fremdeles har hodepine etter å ha tatt den? Blodprøvene viser bare at blodprøvene er fine. De forteller ingenting om at stoffskiftehormonet har kommet fram til cellene som skal bruke det.

      Har legen din tatt TT3 (total T3) og rT3 (revers T3)? Uten å ta disse forstår jeg det sånn at man ikke kan vite hvilken variant fT3 er… Kroppen bruker T3, ikke rT3… så om f.eks forholdet du danner er skjevt så kan du fremdeles få for lite. Videre kan det være lukkede reseptorer på cellene slik at sirkulerende T3 ikke blir tatt opp skikkelig – selv om hormonet finnes i riktig form og tilgjengelig.

      Jeg vet ikke hvor hen du holder til i landet, men er du i Østlandsområdet kan jeg maile deg og fortelle hvilket privat legesenter det var som hjalp meg.

  7. Moira says:

    Hei! Ser at dette er et gammelt innlegg, men lurer på om du har noen tips? Jeg har gått på candidadiett et år nå og kommer liksom ikke videre.. Det ser ut som du har litt erfaring med å kjempe med legene… Se bloggen min hvis du har tid! Takk!

  8. Camilla says:

    Hei!

    Jeg kom over bloggen din ved en tilfeldighet 🙂 Jeg sliter også med stoffskiftet og går på levaxin, men føler meg langt fra 100 %. Blodprøvene er dog fine, men det er ikke jeg! Jeg er meget interessert i å høre hvilken lege og hvor du var for å få denne medisinen.

    Håper på svar 🙂

  9. Hei. Endelig har jeg vært på min første time på [fjernet av hensyn til legen og sentret]. Har startet med å ta bloprøve på matallergi. Så tar jeg videre masse prøver i Ski på laben der.Han forstår ikke hvorfor mitt stoffskifte står og produserer antistoffer, det var ikke noen opplagt utover den vanlige stoffskifte problematikken. Jeg nevnte Erfra, men han mener at først må vi finne årsaken til de «rare» resultatene jeg har samlet sett på mine bloprøvesvar.
    Føler meg godt ivaretatt der og at han kan masse om imumforsvaret. Takk for tips. Skal tilbake 7.11. Er nu spent.

    • smgj says:

      Ja, han hopper ikke til raske konklusjoner. (Det er det altfor mange som gjør.) Så får man heller smøre seg med litt tålmodighet så lenge det går framover. Håper dere finner ut av det. 🙂

  10. Hei. Endelig har jeg fått lest meg opp på din blogg om stoffskifte og mat osv. I tillegg sonjas stoffskifteforum. Den 7. 11 skal jeg til «vår» lege. De symtomer jeg har på mat er vann i kroppen og luft i magen. Ikke flere «mat» reaksjoner.(???) Er forbredt på å bruke tid på eleminering og eventuelt testing av erfa da mine stoffskifte symtomer ikke blir bra av levaxin. Leser jeg rett når du har holdt på med dette tilsammen litt over et år.? Og hva er reaksjon på stoffskifte og hva er mat? Vi er jo ikke like, men et perspektiv fra andre kan si noe om hva kan bli noe av utfallet..
    Igjen takk for tips, utrolig hvor mye jeg lærer på blogg og ikke på «fakta sider».

    • smgj says:

      Godt å høre fra deg igjen! JA, det er et langt lerret å bleke, men det har iallfall gitt meg meget gode resultater livskvalitetsmessig.

      Det ble ca 8 måneder på meg. Jeg måtte ta 2-3 måneder «om igjen» fordi jeg ramlet av dietten på en lengre ferietur… Det tok tid å stabilisere magen tilbake igjen etter ferien. Og en stabil mage er nødvendig for å sikre resultatet av provokasjonsfasen.

      For min del viste det seg at noen jeg trodde var stoffskifte nok hadde opprinnelse i mat. (Glutenholdig korn ga meg mye væske i kroppen og dette forverret seg på levaxin.) Det er visst ganske vanlig med hashimoto’s og glutenintoleranse. Les gjerne boka «Why do I still have thyroid symptoms..» http://www.amazon.co.uk/Why-Still-Have-Thyroid-Symptoms/dp/1600376703

      Min høyst personlige teori er at jeg har fått denne sykdommen via et mage/tarm-system under langvarig hardhendt behandling (gjentatte penicillinkurer i barndommen, og uoppdaget glutenintoleranse). Men «gjort er gjort og spist er spist». Nå er det bare om å gjøre å finne en måte å leve på som gir meg en lang og «frisk» (les: symptomfri) alderdom. Iallfall er magen fin nå og jeg tåler igjen melk i «normale» mengder. Så jeg sitter igjen med et glutenfritt kosthold som jeg har valgt å holde rimelig fritt for brøderstatninger og heller spise lavkarbo-ish – med fokus på mat fra bunnen av fra rene råvarer.

  11. Hei igjen.
    Jeg har nu fått allergi listen og jeg skal ikke ha melk, egg eller mais. Så lavkarbo uten . Jeg får finne min vei. Det er en ny utfordring. Han mente at dette ikke var den største årsaken til symtomer for stoffskifte og at anti tpo står «å går». Så da ths og T3 resultatene kom var han ikke i tvil jeg skulle på «erfa». Har levert inn resepten og vedtaket/ medisin kommer og en snau uke. Det står at en merker resultat om du blir bedre om ca 5-8 uker. Hva var din erfaring?Kom det litt og litt eller ?

    • smgj says:

      Vanskelig å si… Jeg hadde rimelig god virkning som overdosert på levaxin. DVS jeg følte meg ikke overdosert, men var det nok likevel siden jeg hadde mye høyere temperatur enn det jeg har som «i fin form» på erfa både i følge subjektive symptomer og blodprøver.

      Det jeg merket først var at jeg slapp vann med en gang jeg begynte med erfa. 3kg første uke… Jeg gikk ikke rett over, men faset ned levaxin (25µg levaxin mot 15mg erfa ) og opp på erfa hver uke. Om du gjør det samme så vær oppmerksom på at du muligens må ytterligere opp – følg ekstra med etter du er ferdig med byttet og få tatt en måling 4 uker etter siste økning. I fht tabell/levaxin skulle jeg ha hatt 60mg erfa (tilsvarer 100µg), men jeg måtte opp i ca 120mg .. og har i tillegg en pyntedose på 25µg levaxin for t4 sin del.

      For meg er det vanskelig med alle endringene å skille hva som har kommet fra kostendringer, andre tilskudd og erfa. Men vannet er jeg sikker på.

      Om du er innom sonjas stoffskifteforum så vil du vite at de som har gått lenge på levaxin og er nedkjørte ofte har mer problemer under byttet. Om du opplever dette så vil jeg nok oppfordre deg til å titte der inne for å få vite hva andre har erfart.

      Lykke til – tvitvi for at byttet blir like problemfritt for deg som det var for meg. 🙂

      • smgj says:

        En ting til.

        For meg er vel den største forskjellen at jeg på levaxin følte meg «bedre»… men på erfa (og med det jeg har lært om at jeg ikke skal ha kornvarer og at jeg trenger mer kosttilskudd på grunn av lang tid med dårlig tarm) så føler jeg meg FRISK. Dette har kommet «mer og mer», over det lille året jeg har hatt på erfa nå.

  12. Opplever min 5 dag med den nye medisin som skuffende. Tar DHEA og Thyroid og har fått hodepine og vonter over alt i tillegg til artriosen i hofta. Så jeg har nu lest på sonjas stoffskiftefora og forstår at det kan være binyrene.
    Skal bestemme meg i morgen for om jeg skal kutte ut DHEA noen dager bare for å se.
    Du var heldig med overgangen.

    • smgj says:

      En kropp som har gått på lavgir lenge har dessverre ofte problemer med omstillingen. Det er jo ikke sikkert at kroppen din helt klarer å utnytte t3’en nå i starten. Husk at du ikke trenger å fortsette opptrappingen så raskt som planlagt. (Men de aller fleste som går over sier at det er verdt omstillingsperioden og kanskje heller ikke verdt å tvære ut om du fremdeles er innstilt på å forsøke.)
      Jeg håper at du ikke gir opp. Tror nemlig at det «verdt det» i enden. Kandkje du har noe som kan lindre underveis? Du må nok regne med noe turbulens framover, men forhåpentligvis ikke alt negativt.

    • smgj says:

      Jeg har googlet litt… skuldersmerter kan faktisk også være forbundet med lave DHEA-nivåer. Forstå det den som kan. Det er uansett vanskelig å håndtere alle variablene som en kropp utgjør når man begynner å endre noe. :-/

  13. Du nevnte en smoothie som du bruker om morgen, er det mulig å få oppskrift? Jeg spiste lavkarbo, egg og bacon var frokost. Nu må jeg snu litt på alt fordi det har vært mye egg i mitt lavkarbo kosthold. Er mer på Fedon kosthold i disse dager. Drakk du kaffe i overgangen?
    Takk for tips, trenger det

    • smgj says:

      Det er ikke en smoothie, men et proteinpulver. Da jeg kom fram til legen hadde jeg store problemer med mage/tarm og fikk da beskjed om å bruke ultra clear ph plus for å rense leveren (leveren blir belastet når mage/tarm tar opp for store partikler til blodet på grunn av «lekk tarm») og aminosyren glutamin for å gjenoppbygge tarmslimhinnen. (Jeg hadde ruinert tarmsystemet gjennom å spise mat jeg ikke tålte samt et bra stort og jevnt forbruk av smertestillende i en periode).
      Så jeg fikk altså beskjed om å bruke denne (og bruker den forsåvidt ennå): http://www.skippersmart.se/start/produkter/produkt?id=124 1 scoop morgen og kveld + 1 ts l-glutamin (fra bodypowder på Nordby 😀 ) i starten, seinere kun morgen. Jeg tar min i 1dl rismelk (husk, jeg fikk ikke drikke melk heller da). Men dette var altså fordi jeg var skjevernært etter lengre tid med dårlig opptak og ødelagt tarm (jeg må også til med hestedoser av vitaminer/mineraler før det «monner»…)

      Men… har du ringt legen? Det kan jo hende at han har vært borti noen med tilsvarende problemer under opptrapping og kanskje kan tipse deg? Det er jo ingen tvil om at hver enkelt kropp er forskjellig og takler både sykdom og omstilling ulikt. Veldig mange av oss opplever at man går fra at kroppen surrer rundt på lav hastighet på levaxin og når man kjører inn noe mer effektivt i den ene enden (erfa) så avdekker det mangler lenger ute (altså – en kropp må tilpasse seg ny medisin og en kropp som «snurrer raskere» krever også mer byggesteiner i form av vitaminer/mineraler/andre hormoner og alt dette må fraktes fram til rett tid av en kropp som rett og slett ikke er vant med å måtte jobbe/har evne til å jobbe slik). Det er dessverre ikke noen enkel sak og er (min teori!) en av de tingene som ofte gjør overgangen mer smertefull for de som har slitt med sykdommen lenge.

      Jeg runder jo «ett år på erfa» i disse tider – og hadde kun et 3/4år på levaxin og antakelig ca 3 år med ubehandlet stoffskiftesykdom før det. Og jeg opplever det som jeg ennå ikke er «i mål» med avbalansering av mage/tarm + vitaminer/mineraler… Det er først nå jeg opplever at jeg begynner å ta opp såpass bra at jeg kanskje må vurdere megadosene mine… 😉 Og jeg regner med jeg hadde ca 5 års sykdom/feilernæring å «fikse».

      Forresten, jeg kom på – om du har leddsmerter fra brusken i leddene så bør du se på kosttilskuddet «MSM»… Eller om spenningene/smertene dine skyldes musklene så kan det være verdt å forsøke 4-800mg magnesium om kvelden en periode.

      Jeg bruker disse to:
      http://www.bigvits.co.uk/product.asp?pid=64&bid=5 og http://www.bigvits.co.uk/product.asp?pid=89&cid=37&tid=&bid=, men jeg VET altså at jeg mangler magneium pga lemus og muskelkramper… (Om du vil kjøpe sånt så er det veldig kjekt å bestille poste restante til strømstad og så hente og ta det med – helt lovlig – inn i landet derfra. Den nettbutikken jeg liker til er veldig hjelpsomme og gode på serrvice også, så de tør jeg anbefale.)

      Tilbake til frokost:
      Jeg spiser ofte rester fra gårsdagens middag til sein frokost/ tidlig lunch. Det er kjapt og bare å varme opp i mikroen.

  14. Jeg trodde jeg var satt tilbake til start, pluss litt flere vonter. Vel etter gode råd ringte jeg legen. Jeg skal ta en 30 mg med Thyroid til fra idag og så fortsette med 125 mg levaxin som jeg er på nu en stund fremover. Han mener at jeg er undermedisinert. Skal fortsette med DEHA. Så får bare jeg håpe at det går seg til, snart. Fikk nesten panikk har jeg gjort meg selv verre. (Kan det tilbakekalles) Himmel og hav hvilken overgang. Har forstått inne på Sonjas stoffskiftefora at det er flere med ulike overgangs plager og alle har jo ikke 100 % samme utgangspunkt. Thank you.

    • smgj says:

      Du er ikke alene i å ha overgangplager. Men de fleste opplever etter relativt kort tid at mye bedrer seg og det gjelder veldig ofte kognitive plager. Det gjør det nok lettere å komme igjennom andre, fysiske vondter underveis.
      Tror nok gjerne at levaxin virker så halvveis at det maskerer mye (og lager fine verdier i blodet) uten at kroppen får det den trenger. Jeg tror heldigvis ikke man kan gjøre så mye galt med Erfa utenom formye/for lite. Det er helt likt kroppen sitt eget og det er noe helt annet enn et molekyl som med vilje er gjort forskjellig fra kroppens.

  15. Hei Start hjelper.
    På tide med en oppdatering. I dag er det dag nr 20. Med levaxin og Armour Thyriod, pluss DHEA. I dag øket jeg dosen til 120 mg Thyroid og 75 mg levaxin. Så får vi se. I går hadde jeg et merkbart gjennombrudd. På farten i over 8.5. timer bla (jente turn avslutning). Og kunne komme hjem fortsatt klar i hode, uten å være døds sliten. Så trodde jeg at jeg ville merke det i dag. Ja litt. Men ikke slik som før nei. Så da er det ryggverk og verk i hofte som er mest merkbar. Har også rensket kosten for allergi mat. Så alt hjelper. Dette er spennende og Såååå godt å merke bedring. Skal sjekke det smøret. Kjøper melange uten salt og melk. Ikke særlig bra, mht «transfett ol». Håper flere finner gode hjelpere og tips. Jeg hadde ikke klart meg gjennom start vanskene uten.

  16. Fruemå says:

    Hei
    En liten oppdatering. Jeg går nu på 180 mg thyroid og 50 mg levaxin. Hadde en form kurve
    topp. Men så slo mine dårlige binyrer inn. Kunne ikke nyttegjøre seg mer av thyroiden. Fikk også Rosen infeksjon. Var på sykehus på intensiv for første gang i mitt liv. Nu har jeg bestilt på apoteket: Cortef, pregnenolon og DHEA. Nu skal mine binyrer hvile i ca 6 mnd og så får jeg trappe ned for å se hvordan de kommer opp å «gå igjen». Så nu hensyntar jeg allergier, har spist tillskudd for binyrer. Men det var ikke nok. Måtte sterkere lut til.
    Nå er det bare å ta tiden til hjelp. Håper dette er det som skal til.

    • smgj says:

      Huff. Jeg liker ikke å være sannspådd. Det er dessverre ofte en «bumpy ride» å bytte til erfa etter et langt forløp på syntetisk. Men jeg har kun lest om noen veldig, veldig få som har villet gå tilbake. Fordi de fleste opplever at selv om det er en sikk-sakk mer enn en stige, så går det bedre i stedet for verre over langsiktig tid. Klem til deg og lykke til på veien.

  17. Fruemå says:

    Hvorfor tror du det er en «bumpy ride» å bytte. Har du hørt/lest noen forklaring på dette.?

    • smgj says:

      Det er mest basert på hva jeg har sett ifht andre som bytter «seint» og i forhold til min egen erfaring (halvt år på levaxin – helt uproblematisk å bytte ut over det å finne riktig dose).

      Når det gjelder hvorfor har jeg ikke sett noen forklaring, men har en del spekulasjoner…
      – levaxin fungerer ikke godt nok og mange går med fysisk lavt stoffskifte og «fine» blodprøver… (Levaxin krever mye av kroppens konverteringssystem, kanskje tømmes mange for hjelpestoffer i denne prosessen?)
      – når en kropp i lengre tid fysisk sett er i lavt stoffskifte skjer så vidt jeg forstår dette: nedregulering av andre prosesser/hormoner for å «spare» energi, oppjustering av en del andre hormoner for å holde vedkommende i live.
      Kroppen er fantastisk i sin tilpasning.

      Og så tilsetter vi en medisin som virker helt annerledes (bedre?) fordi den er mer lik vår egen kjertelproduksjon (og om man ikke er enig i at syntetisk er forskjellig, så kan vi iallfall enes om at vi får en hormonblanding som er mer lik vår egen). Dette fører til at kroppen forsøker en rask oppregulering av MASSE som tidligere har gått i ½ fart. Det er ikke sikkert at alle andre systemer henger med… det kan hende at mage/tarm (som tross alt skal ta opp alle mikronæringsstoffer vi trenger for å utføre disse prosessene) ikke er friskt (lenger) og ikke henger med. Det kan hende vi mangler byggestoffer for alle andre hormoner som nå må opp i full fart… Samtidig med dette skal kroppen igjen begynne å nyttegjøre seg alle de nye hormonene som nå farter rundt i riktige mengder…
      Mangler vi byggesteiner blir det krøll i produksjonen, cellene kan ha bygget ned sitt mottaksapparat (siden det ikke har vært behov for det i lengre tid).

      Du skjønner hvordan jeg tenker? Jeg ser for meg en fabrikk med en kompleks produksjonslinje som har produsert veldig lite over lang tid på grunn av at den mangler ett bestemt råstoff. Folk permitteres, lager av andre materialer bygges ned, maskiner vedlikeholdes sjeldnere fordi det ikke er behov og man sier opp kontrakten med ISS … Plutselig snur dette og det er fult kaos når man skal opp i «full» produksjon igjen. (Det er iallfall min analogi.)

      Vel – jeg vet ikke om det stemmer, men så langt holder jeg iallfall fast på teorien.

  18. Fruemå says:

    Tusen takk det «høres» og føles riktig.

  19. Anny Østby says:

    En Oppdatering
    Bruker Erfa for stoffkifte 3.5 stk. (210mg) nu i sommer. Får se om jeg må opp på 4 stk som jeg brukte sist vinter. Huden er bedre, jeg svetter igjen, har ikke influensa symptomer, er mer utholden. husker bedre. I det hele så er jeg bedre totalt etter at jeg begynte på Erfa.
    Nu må det også sier at jeg hormonelt og vitamin messig er på topp. Jeg har dog vært på topp vitaminmessig før på levaxin uten at jeg merket forskjell. Da ble ikke min hormon balanse skjekket.

    Det som ikke har vært tatt hensyn til før er mine slitne binyrer. Her går jeg på cortef og har gjort det over to år. Betgynte på 6 stk (30mg). Så kunne jeg for noen mnd siden helt naturlig gå ned til 25 mg. Jeg har så lett for å få virus i halsen at det er en av de tingene som sier ifra om hvordan tilstanden i imumforsvaret/binyrene er. Så her går det SAKTE fremover.

    Legen lovet meg at jeg kunne bli bedre men han lovet ikke meg å bli frisk. Vel nu har jeg forsiktig begynte å trene yoga en gang i uken. Og er litt mer aktiv. Men tåler forsatt ikke mye aktivitet over tid.

    Jeg spiser sund og tar hensyn til at jeg ikke tåler melk.
    Ellers så har min læring gått gjennom kontakt med andre på denne bloggen og flere forum og facbook sider.
    Til de som leser dette, ta kontakt med bloggeren her å få gode innspill. Det fikk jeg og jeg kom over bloggen ved en tilfeldighet, satt bare å søkte på lavt stoffskifte.

    • smgj says:

      Hei! Godt å høre fra deg igjen, selv om vi prates i andre fora. 🙂 «Å bli frisk» er vel ikke oss forundt. Men å bli bedre, ofte også overraskende mye bedre, eller til og med «funksjonelt frisk», det tror jeg kan skje. Dessverre sjelden med kun fastlegens hjelp for de av oss som fortsatt har symptomer selv ved «fine blodprøver». Det må sterkere lut til, inklusive egeninnsats.

  20. Sara Hilleary says:

    Hei der! Jeg håper du enda svarer på kommentarer på dette inlegget?
    Jeg leter som en gal etter det proteinpulveret du snakker om fra den svenske siden som du brukte under eliminajsonsdietten, men klarer ikke å finne den?
    Forstår det som at det brukes siden tarmen var såpass ødelagt at den ikke klarte å bryte ned/absorbere proteiner som den skulle pga lekktarm/candida, og proteinpulveret er rene frie aminosyrer som absoberes uten at tarmen trenger å bryte dem ned selv.

    Jeg hadde virkelig satt STOR pris på om du kunne funnet det proteinpulveret igjen og sendt den til meg på link? Jeg har lett etter sånn i mange mange dager nå i strekk, og er så skeptisk til hva som kan brukes siden de forskjellige aminosyrene (proteinpulverene) er så forskjellige, og det er så mange med tilsatt «skadelige» og usunne ingredienser som ikke vil hjelpe tarmene til å bli friske.

    • smgj says:

      Hei.

      Som nevnt i en av de tidligere kommentarene er det Ultra Clear Plus PH som er pulveret jeg ble anbefalt og brukte. Jeg fant det i Sverige, i nettbutikken SkipperSmart.se
      Om det fremdeles finnes der vet jeg ikke, da jeg ikke bruker det lenger. Lykke til med tilfriskningen.

Legg igjen en kommentar

