Dem hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson

Jeg holder på å lytte til denne boken. Det er skremmende “lesing”.  Den handler om hvordan vi som forbrukere lures av industriens ønske om lang holdbarhet og salg – og vårt eget ønske om at matlaging ikke skal ta tid. Det har f.eks gitt oss brød med en holdbarhet opp mot et år – og en gjæringstid på en halvtime. De av oss som har bakt, vet at dette IKKE er mulig med de råvarene folk flest har tilgang på. Industriens hemmelighet er bl.annet enzymer. Som man ikke trenger å oppgi på forpakningen.

En løs tanke jeg sitter med etter å ha lyttet til kapitlet om brødjukset er en fundering på om at dette “hurtigbrødet” kanskje har skylden for at så mange ikke tåler gluten? Kanskje trenger melet den lange gjæringen (= nedbrytingen) som mer tradisjonelle metoder ga for å bli spiselig for mange av oss? Ja, det finnes faktisk folk som ikke tåler mel, men som likevel kan spise surdeigsbrød

Og visste dere forresten at “ferskpresset juice” kan selges i opp mot 11 måneder etter pressingen? Hjelper ikke mye at den er ferskpresset da. Tropicana eies forresten nå av Pepsi Company…

Til sammen gir “vanlig mat” oss i følge Nilsson gjennomsnittsforbrukeren 7 kg tilsetningsstoffer i løpet av bare ett år. Dette er stoffer som skal øke holdbarheten og deretter tilbakeføre den smak og lukt som man nødvendigvis taper siden maten ikke er … verken fersk eller hjemmelaget lenger(uansett hva Noras bestemødre sier).

Jeg anbefaler alle som er litt interessert i mat – og i å vite hva man spiser – å lese/lytte til denne boken.

Mer om boka kan leses her, her og her

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

4 Responses to Dem hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson

  1. Britt Åse says:

    Husker ikke nøyaktig, men mener jeg har hørt at profesjonelle bakere bruker mel med langt høyere gluteninnhold – av en grunn jeg altså ikke husker – slik at folk som spiser mye ferdigkjøpt brødmat får i seg ekstra mye gluten.

    • smgj says:

      Ja, det stemmer. Jeg har kjøpt en liten pose sånt mel og et par ts av det i en bolledeig VIRKER.

      Jeg leste her en blogg som sa at man burde lage mat av ting som var ingredienser, ikke av ting som hadde ingredienser. Det synes jeg er en god hverdagsregel.

  2. Anita K. says:

    Hvorfor får noen ekstra mageproblemer når de spiser feks bensinstasjonboller? Gjett ti ganger…. 😦

Legg igjen en kommentar

