Har sådd – jeg også!

I går – etter å ha sovet(!) en times tid i badekaret (våknet av at vannet begynte å bli kaldt). Brygget jeg meg en jumbokopp med te, fant fram mobil med lydbok, penn&papir og frøeskene og gikk i kjelleren. Og ble der. Lenge.

Nå står følgende frø i sirlig merkede potte på badegolvet og venter på små grønne spirer. Adskillige minutter skal tilbringes der på kne, med nesa 10cm over jorda i “spirespaning” den neste uka.

Følgende ble sådd:
    Løvemunn – Antirrhinum nanum
(En blanding av selvhøstede og gamle byttefrø. Forventer dårlig spiring da disse frøene tåler lagring dårlig – nesten som asters-frø.)
    Klatrevrifrukt – Asarina erubescens
(Med store rosa blomster og blodbegerliknende frø)
    Revebjelle – Digitalis purpurea ‘Pam’s Choice’
(Fin, hvit revebjelle med prominent svelg.)
    Prydtobakk – Nicotiana alata
(Fin for en duftende terrasse, men søpler litt.)
    Prydtobakk – Nicotiana x sanderae ‘Perfume Deep Purple’ 
(T&M er skikkelig gniene på frø!!! Og posen er statisk så det var vanskelig å få de 20 mikrofrøene over i jorda. Sad smile Håper virkelig de spirer – ellers vil jeg føle meg enda mer snytt.)
   Blodbeger – Rhodoction atrosanguineum
(Antakelig veldig seint å så disse, men jeg forsøker. Liker et godt og varmt bad og fuktig jord for spiring.)
    Verbena hastata
    Montbretia – Crocosmia ‘Lucifer’
    Klatrehjerte – Adlumia fungosa
(Skal ha 6 uker i 20 gracer, jevnt fuktig – og så 6 uker ute rundt +/- 4 grader for stratifisering. Håper jeg får den til.)
    Valmue – Papaver rupifragum ‘Double Tangerine Gem’
    Agapanthus
(Frø fra hvit variant)
    «Nattens Dronning???»
(Dette var “lommefrø. Jeg trodde det var en form for nattlys, men jeg frykter det er kaktusfrø. Og jeg som ikke liker kaktuser engang … )

Det verste er at når man har begynt så er det veldig vanskelig å stoppe. Selv om jeg vet jeg SKAL så grønnsaker og ikke har “plass” til mer i hagen.

Det er ennå plass til 4 små potter i spirekassa …

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

10 Responses to Har sådd – jeg også!

  1. Britt Åse says:

    Heldiggris/flinking. Jeg var rimelig klar, men så snødde og snødde og snødde det igjen, og potter o.a ting og tang er blitt utilgjengelig, så jeg strikker og avventer situasjonen.

  2. Bønna says:

    Bra jeg ikke visste at Løvemunn frøene tåler dårlig lagring. Jeg mener jeg har sådd de gamle frøene flere år og det har da blitt noe.
    Jeg kjøpte Nicotina perfume deep purple fra rara vaxter for noen år siden. De var, hva heter det, pelletert ? Ja slik at det går an å så dem enkeltvis. Likte dem veldig godt både lukt og farge. Men det spørs om de blir sådd i år, tror jeg har nok andre som har spirt.

    • smgj says:

      Joda, det blir – men man må så mer og mer hvert år for å få samme mengde planter… Iallfall gjelder det mine frø som lagres mørkt på et kjølig rom. 😆 Også forventer kanskje ikke alle at 5-6 år gamle frø fortsatt skal spire? 😆

  3. rita says:

    Jeg har sådd Adlumia fungosa to ganger. Strødde frøene i potta og satte den ut. Ikkeno spesialbehandling, og de spirte som rakkern når våren kom. Året etter blomstret de, og de setter godt med frø, så du skulle være selvforsynt med frø av disse for ettertiden 🙂 Siden de er monokarpe og blomstrer først andre året ( i alle fall her hos meg) må man så hvert år så man har småplanter for blomstring neste år…..

    Jeg har lest meg til at de kan selvså en del, men det har jeg ikke opplevd her. Frøene jeg sanket inn, spirte imidlertid upåklagelig 🙂

    • smgj says:

      Takk! I utgangspunktet synes jeg monocarpe planter (når de ikke er sommerblomster) er noe tull om de ikke selvsår seg. Det blir spennende å se hvordan disse blir. Er litt tullete etter slyngplanter. (Og har for lite steder å slynge dem.)

  4. potentilla says:

    Akkja….Frøene er tatt ut av kjøleskapet. Det er sjokoladen også. Frøene er her fremdeles….

  5. Linnemi says:

    Solfrids nærsyntplantebriller – utmerket for spaning på spirende frø. :))

  6. Tilbaketråkk: Vinenren av … « Mellom himmelen og havet

Legg igjen en kommentar

