En potteskjuler til overs, eller var det en puff?

puff1Da jeg bygde kattestativet måtte jeg bytte potteskjuler til vindusbladet. Den sorte, firkanta glassfiberpotteskjuleren tok for stor plass og hadde dessuten blitt inkontinent. (Eller hadde vel egentlig alltid vært det på grunn av dårlig glassfiberstøping. )

Etter å ha funnet en ikke altfor dyr rund potteskjuler til vindusbladet hadde jeg en mørk 38x38x38 glassfiberkube til overs. Og en gyngestol uten noe sted å legge føttene.

Så da jeg hadde kikket vekselvis på potteskjuleren og gyngestolen en stund og tenkt fant jeg ut at den kunne bli en glimrende puff/skammel/nødsitteplass ved stuebordet.

Jeg hadde også en liten rest av samme stoff som jeg trakk opp spisestuestolene i (og som “tilfeldigvis” har omtrent samme koksgrå farge som sofaene), noe møbelvatt og skumgummi. Damen Som Aldri Kaster Noe hadde også filtknotter, andre stoffrester, symaskin, rasp, stiftemaskin, limpistol, trelister og en passende sponplate.

puff2 puff3
Filtputer må til. Puffen er ganske tung og blir nok skjøvet, ikke bært under flytting. Lokket ble saget med stikksag. Rett nok. Lister skrudd på slik at det skal ligge rolig og kanter og hjørner lett raspet for å skåne stoffet.
puff4 puff5
Jeg gikk for to lag skumgummi siden resten jeg hadde var veldig tynn. Og for liten til å dekke to ganger uten litt lapping. Jeg limte bitene i det nederste laget for å være sikker på at de skulle ligge stødig. Lag nr to klippet jeg litt større for å brette over kantene på plata.
puff6Byggherren inspiserer at møbelvatten er passe stor. Den skal være stor nok til å gå rundt kantene av lokket. Og må være noe mindre enn trekket.
 
Miso synes potteskjuleren kan være akkurat passe til en katt. Jeg tenker heller å oppbevare puter og pledd oppi den når den er ferdig.
 

 

puff7 puff8
Siden stoffet også var for lite til å bruke helt sydde jeg det sammen av 4 mindre ruter. Stoffet er stort nok til å brettes over kanten og brettes inn før stifting slik at sårkanten skjules – selv om jeg har sikksakket over. Stoffet brettet inn og stiftet bortsett fra hjørnene. Siden stoffet består av fire ruter var jeg nøye med å sentrere sømmene. Før innbrett av hjørnene klippet jeg bort overskytenede vatt inne i “ørene” og likeledes tvers over øret slik at det blir mindre stoff å håndtere i hjørnene.
puff9 puff10
For sydd. (Beklager at det er sørgelig uskarpt.) Det ble bunn og to sider av en rest sort stoff, de to andre sidene av en grønn rest. Det grønne stoffet er en dårligere kvalitet, men siden det ikke blir noe slitasje å snakke om i en puff for å oppbevare pledd og puter i så er det greit. Stoffet festet jeg på innsiden av overhenget i potteskjuleren ved hjelp av limpistolen. Ikke vakkert, men ok. Alt ferdig. Den som ev. ønsker å se nærmere på innbrettene av ørene kan se det ganske bra på dette bildet.

Og til slutt “in action”. Jeg er godt fornøyd og kan forsikre om at det går an å tilbringe en time på den om nødvendig, eller aller helst en time i gyngestolen med beina parkert på den. Og det aller beste er at prosjektet kun involverte diverse rester – ikke et eneste nykjøp. puff11

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

13 Responses to En potteskjuler til overs, eller var det en puff?

  1. kirsitn says:

    Impregnert! 😀
    Jeg har planer om å lage ei plate med hjul som underlag til jordsekkene under såbordet, men har etter minst to ukers planlegging ikke kommet lengre enn til å merke av hvor hylleplatene skal sages av…

    • smgj says:

      Godt påbegyndt er halvt fullendt… ?

      • kirsitn says:

        Noe sånt… Har beslutningsvegring mht om jeg skal lide meg gjennom ei kort stund med bråkete elektrisk stikksag eller ei lengre og mer slitsom stund med manuell japansk sag. Alle disse vanskelige valgene! :-p

  2. Berit says:

    Det var gjenbruket sitt! 😀
    Imponert over kreativitet og energi.

    Inkontinente potteskjulere er noget upraktisk.

  3. Linnemi says:

    Veldig bra! :))

  4. Mari Anne says:

    Fantastisk så kreativ du er. Her er det mye inspirasjon å finne.

  5. potentilla says:

    Nå er det like før jeg finner fram det personlige verktøyskrinet jeg av en eller annen merkelig årsak fikk i presang av kapteinen.

  6. Stein says:

    Så smart funnet på! Gjenbruk, fotskammel OG oppbevaringsplass! Forstår godt du er fornøyd 😀

Legg igjen en kommentar

