Ferdig med de 7 slag

Ikke helt tidsriktig overskrift, sier du kanskje? Joda. Når det er tomatslag det er snakk om så.

I går sådde jeg
    Gardener’s Delight
    Goldrush Currant
    German Roper
    Santa
    Dikaja Rosa
    Dansk Export
    Pachino

Det meste er relativt små og mellomstore tomater. Gardener’s Delight er så langt den ubestridte favoritten i huset. Den starter tidlig og yter lenge. Mange jordbærstore tomater i lange klaser. Og søt og frisk på samme tid. Jeg har et lite håp at nykomlingen Goldrush Currant skal bli en like god gul tomat. Vi får se.

Dikaja Rosa er en stor bifftomat. Jeg er ikke så glad i den siden den er veldig melen, men det var to frø igjen i pakken. Tomaten er rosa-ish og stor. Vokser godt selv om det er kjølig. Men altså melen.

Dansk Export (Bonners Beste) er en “vanlig mattomat”, tidlig og som ikke så lett sprekker. Helt fin smak. German Roper har også noe mindre “vanlige” tomater.

Pachino er en syrlig tomat med mellomstor cherrystørrelse. Jeg synes den er himla god i salat der den blir en frisk eksplosjon.

Alle tomatene er snortomater. (Får ikke lov til å sette sideskudd.) Siden jeg skal ha dem i drivhuset orker jeg ikke tomatkratt. En del av disse (iallfall Diakaja Rosa, Gardener’s Delight og Dansk Export) “virker ikke” som busker. Det blir bare grønn kompost og ingen frukt.

Tomater sår jeg 1-5 frø i potta. Jeg har som regel tett opp til 100% spiring på dem uansett årgang på frøene, så det er ingen grunn til å breiså. Jeg satser på å få 10-12 planter av årets sådd.

Så er det altså bare å vente på spiring.

Og til neste år, når det kanskje er rom i frøboksen (MOHAHA!!), så skal jeg ha en sort eller to pastatomater. Dersom man bare finner kjedelige tomatfrø på Plantasjen er det ingen grunn til å fortvile. Det finnes mange spennende slag der ute. Jeg handler f.eks hos Micke på tomatsidan.se (som har et veldig bra utvalg av heirloom-typer), hos Plants of Distinction eller på mer ukjente sider som TomataoFest.com for å nevne noen.

For oss her i Norge – spesielt de som dyrker på friland – er det lurt å se etter typer som benevnes som “cold hardy” (Stupice er en veldig god slik fra det tidligere Tsjekkoslovakia) eller som har opprinnelse på de nordligere breddegrader og kort utviklingstid. TomatoFest har flere sider med slike og Micke fra tomatsidan.se dyrker også mye på friland.

En annen ting med kuldeherdige tomater er at de gjerne har et skinn som ikke så lett sprekker i vekslende temperaturer. Også kjekt å tenke på slik at man ikke blir skuffet.

Litt om tomatsådden.
Jeg bruker 7x7potter, men størrelsen er ikke viktig. Bare potta er stor nok til ikke å tørke før du har snudd deg kan man så i den. Til tomater sår jeg i vanlig pottejord eller det jeg måtte ha for hånden. De krever gjødsel raskt etter spiring så det er ingen grunn til å bruke såjord på dem.

Jeg fyller potta til toppen med jord og presser den lett sammen. (Eller banker potta mot et bord til jorda faller litt sammen.) Så sår jeg frøene. Siden tomatfrø er relativt store sår jeg ett og ett frø i potta i stedet for å strø dem utover. i en 7×7 cm stor potte bruker jeg inntil 5 frø. Jeg dytter frøene noen millimeter ned i jorda med en blyant/finger etc og dekker med 3-5mm jord eller perlite. Så er det på tide å få vann oppi. Jeg setter potta i en skål med lunkent vann i tja… 5-10 min. Ikke til den er søkkvåt, men til den har blitt litt tyngre. For å være sikker på at også frøene blir fuktige pleier jeg å dusje over med en dusjkanne ovenfra, men dette er ikke nødvendig. Vannet jorda har trukket vil fordele seg i potta etter hvert.

Så setter jeg potta i et minidrivhus (en sånn boks med klart lokk) eller trekker litt clingfilm over. Dette for at frøene ikke skal tørke før spiring. Potta settes så lunt. Hos meg er dette på badegolvet.

Når så tomatene spirer må de få lys og litt luft. Om du har brukt clingfilm må spirene aklimatiseres til “frisk luft”. Sett potta lyst (men ikke i direkte sol – du kan bruke matpapir som solfilter) og ikke alt for varmt. La gro litt og begynn å gjødsle med halv styrke. Etter at de har begynt å vise sine første ordentlige blader kan man begynne å bekymre seg om prikling og oppotting.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

11 Responses to Ferdig med de 7 slag

  1. Linnemi says:

    Jeg synes tittelen din var svært passende og slående. 😀

  2. Berit says:

    Skvatt litt der, ja. 😀
    Sju tomatslag er i overkant hos meg.
    Kanskje jeg skulle prøve igjen, tross dårlig avling i foregående år. Jeg har visst noen frø igjen, kan i alle fall teste spireevnen.

  3. Randine says:

    Gardeners Delight er min favoritt også og jeg venter på spiringen.
    Flott info om de ulike tomatsortene og dyrking av tomater, takk skal du ha!

  4. christine says:

    Har sått i dag jeg også, fikk plutserlig ånden over meg. Ikke 7 slag her, men mine vanlige 3 – Tigerella, Moneymaker og Sweet Olive. Alle er kjøpt på Plantasjen! 😉
    Jeg har innemellom prøvd litt annet også som jeg har bestillt herfra og derfra, og hadde tenkt til det i år, men så har jeg helt glemt det, så da blir det disse tre «vanlige». Jeg er egentlig veldig fornøyd med dem også, gode relativt tidlige og bærer bra med frukt. Kanskje minst fornøyd med Moneymaker, men så hadde jeg noen frø liggende, og så ble de putta i jord de også!

  5. Mari Anne says:

    I år skulle jeg liksom være veldig avansert og har sådd hele fire sorter. Skjønner jeg har langt frem til dem som virkelig kan det.

  6. mannen har fått grønnsakshagedilla, og har kjøpt en masse tomatfrø. Som jeg ikke tror noe på at får avling før til høsten, men pøttsan.. De er ikke sådd enda nemlig.. 😉
    Men han ga klar beskjed om at han skulle så sjøl, sådaså.

    Godt med tomat da! og herlig når de ser snåle ut og smaker litt mer enn bare tomat.

    • smgj says:

      Dersom «bare tomat» er det man får kjøpt så er alt man produserer selv bedre. 😉

      Lykke til med sådden til mannen.

  7. Else Marie says:

    Du går i Tomater nå..elsker smaken på disse rød,grønne,gule svarte
    smaksbomber.
    Vet ikke helt om jeg skal så i år vi skal mye ut å reise……………
    Vi får se……….

  8. Else T says:

    Takk for at du tok deg tid til å dele framgangsmåten med oss andre på bloggen.
    I dag skal eg så tomatar og, i fjor sådde eg nok altfor tidleg. Det ser ut til at eg har 16 ulike sortar, så då vert det nok berre ei eller to planter av kvart slag. I fjor hadde eg plantene for tett i drivhuset. Då sette eg 3 i store murarbaljar, i år skal eg nøye meg med 2 i kvar.

    • smgj says:

      Jeg har funnet ut at midten av mars som regel er passe tid for meg å så tomater. Etter litt prøving og feiling. 😉
      Og jeg bruker malingsspann til tomatene (en til hver plante). Men hvor stort jordvolum de trenger har direkte sammenheng med hvordan man vanner og gjødsler. På «drypp» kan de ha små potter. Men den beste smaken synes jeg at jeg får ved brukbart jordvolum, relativt kjølig drivhus og mer kompost enn fullgjødsel.

Legg igjen en kommentar

