Nesten ferdig med vårpussen

Husets Herre er som kjent ferdig med båtpussen. Jeg deltok bittelitt med maskering av vannlinjen før han bunnstoffet -  og i dag har han deltatt bittelitt med kvistsamling i hagen. (Ikke at man skal kimse av kvistsamling med en stor hengepil og flere hengebjørker rundt tomta.) Mens jeg har tatt de resterende bedene … og samlet årets første flått – på leggen. Nuvel. Jeg kan iallfall konstatere at det for det meste er “bermen” i hagen som har dauet i vinter. Antakelig fordi sjeldenhetene hadde vett til å krype under jorda før det ble for vått og kaldt og sprengkaldt.

Iallfall har det meste i det kaldeste bedet overlevd finfint. (Bortsett fra et par rhododendron.) Og det er der jeg har de mer uvanlige skogsplantene.

Ellers ble det sådd i kjøkkenhagen, vannet og kattesikret. Alternativt bruksområde for bærnot er kattesikring og alternativt bruksområde for  plantestøtter (de halvbuede på stylter) er “bærnotoppholdeanordning. Frøken Fres skal få et lite problem der. Og jeg slipper forhåpentligvis at de sirlige radene med gulrot og røbete blir fyllekjørt til rødrot og gulbete…

Tilbrakte en times tid med å rive ned Clematis ‘Paul Fargens’ Summer Snow fra vestveggen også. Klippet den helt ned så kanskje vi slipper at den klamrer seg til vindskiene i år. Den er flott og lukter godt, men når den er etablert vokser den som en triffide.

Dagen ble kun avbrudt av årets første grilling. Husets Herre grillet laks med tilbehør av ovnsstekte poteter, salat, asparges og hummus. Nydelig. Jeg ser med glede fram til at jeg kan ta et glass hvitvin til. I dag måtte jeg nøye meg med å styrte et glass geitemelk (blæh!) før maten som en del av matintoleransetestingen.

Så nå gjenstår bare å rive opp de daue lavendelene (gadd ikke i dag) og klippe thuja og buxbom. Det blir i morgen. Deretter kan man begynne med ommøblering og nye prosjekter. 

Nå hviler jeg på mine laurbær etter en god dusj og tømming av BHen (som kunne minne om tømming av to kompostkasser(!). Tiden er inne for å nyte en tekopp og høre på at Husets Herre river skap på gjesterommet. Finere lyd å slappe av til finnes knapt. Winking smile

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

2 Responses to Nesten ferdig med vårpussen

  1. potentilla sier:

    Her er det fiskenot (type grønn) som har sikringsjobben. Ulekkert, men effektivt..

    • smgj sier:

      Ja, ulekkert er det. Er nok dessverre lettere å finne bærnot enn fiskenot her… Jeg skulle gjerne hatt type sort, 10-15cm maskevidde i 1,5m høyde for å henge opp inne i thujahekken … for å fange stylterotter også.

Legg igjen en kommentar

