En henger sort gull

DSC_4304Jeg har vært på den lokale gjenvinningen og hentet et hengerlass med kompost. Det ble 750kg. og kostet under kr 100,-  Ingen urimelig pris det – sett i forhold til at den da kommer ferdig lastet på hengeren og har godt med næring – i motsetning til f.eks. produktet som selges som  Hagejord på hagesentre.

Denne komposten er kompost i motsetning til jord (som også selges samme sted). Komposten er varmkompostert av matvarer utgått på dato og kvist og kvast og hageavfall osv. Det vil si at den er både næringsrik og ugressfri. Det den lokale gjenvinningen selger som jord er kompost blandet med jord. Og dermed også med et utvalg ugress. På grunn av sterkt innrykk av brennesle og groblad etter noen hengerlass jord har jeg sluttet å kjøpe denslags.

Bruksområder jeg har for kompost
    blande den med den lokale, magre jorda til nye blomsterbed (inntil1/3 kompost til 2/3 jord)
    blande den med den lokale jorda til kjøkkenhage (inntil1/2 kompost til 1/2 jord)
    bruke den i sommerblomstpottene (50/50 med annen jord) for de fleste plantene
    som ugressfritt, gjødslende topplag i blomsterbedene (5cm tykt) og under busker (holder også på fukt)
    for å forbedre egen kaldkompost og få mer futt i sakene  – noen spadefuller innimellom
    noen bøtter til den eldste komposten for å gjøre årets gresskar glad
    til agurk og tomater – ren kompost i bøttene når de får sine endelige bøtter
    til potteplantene inne (50/50 med annen jord, mer for særlig krevende planter som f.eks hibiscus)
    toppdressing til plen på lett og tørr jord (plen på tung jord bør ha sand/skjellsand/blanding som toppdressing)

Denne gangen var jeg heldig og fikk fjorårets kompost – altså 2010-årgangen. Den er velmodnet, finfordelt og avbalansert med lite odør. Fersk(ere) kompost kan lukte ganske stramt (destillert mold, råte og våt, gammel lauvhaug) og da må man ta hensyn til det under bruk. Da DSC_4321passer jeg på å dekke komposten med annen jord dersom jeg bruker den i potter innomhus. Og jeg beregner noen dager med stram lukt dersom jeg bruker den som jorddekke og ikke har fått som bestilt litt regnvær rett etter utlegging.

Fersk kompost kan også inneholde noe grovere kvist (blyanttykke, 5cm lange biter) og da kan man avpasse bruken litt etter finfordelingen.

Uansett er slik varmkompost velegnet til hagen siden den tilfører både struktur, næring og mikronæringsstoffer. Dette er ikke så enkelt å få til med andre midler, og slett ikke mulig til samme pris.

Og sånn ser tomatene ut når de har fått kommet i sine endelige hjem for sesongen. Da er det bare å vente på tomatblomster og seinere tomater. Heretter får de kun litt kunstgjødsel og aske.

… og i mellomtiden tømme hengeren … Smile

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

11 Responses to En henger sort gull

  1. Tullik sier:

    Heisan !! Her var mange tips om god bruk av kompostjord. Har hatt min egen haug liggande frå i fjor. Då klaga eg på molda mannen min fann til meg for det var så mykje ugras i den (formulda sauamøkk, nydleg mold men full av ugrasfrø….) så han køyrde og henta eit godt lass til meg. Kompostjorda fyller eg no på i beda mine. Den eg har ser noko grovare ut enn din. Litt leitt med små plastbiter og dingser og endatil litt glassbiter…… Men ser der eg byrja fylla på i haust at det er mykje mindre ugras i alle fall !! Ha det godt .

    • smgj sier:

      Er det så ille synes jeg du bør si fra. Jeg finner også en udda glassbit og litt plastikk, men generelt er det lite. På en sånn henger har jeg vel på det verste funnet 2-3 håndfuller. (Og engang en bordkniv. :lol:)

  2. Marit sier:

    Heldige deg! Du får nok fine tomater i år🙂

  3. Lene sier:

    Det var rimelig, for en henger med kompostjord! Du fikk meg til å måtte sjekke hva de tar i området her, og de billigste var 150kr for ett lite hengerlass (1kubikk). Mens de dyreste var oppi 260!
    Men takk for at du delte! Tror vi må hente litt kompostjord før vi skal så plen på nytt område!

    • smgj sier:

      Ja, kjempebillig. OG (hysj, ikke si det, men) jeg var egentlig en av de siste som fikk kjøpe for 50,- tonnet (altså – de tar 50 kr for å starte dumperen og lasse opp i hengeren).

      Jeg synes faktisk det er billig med 150 kr for 1 kubikk også jeg. (1 kubikk = ca 1 tonn. Avhengig av hvor våt jorda er.) Jeg betaler jo MYE mer om jeg skal kjøpe hagejord på Plantasjen, og den er ikke i nærheten av å være like næringsrik som varmkomposten.

      Jorda de selger er dobbelt så dyr (og under halvparten så bra spør du meg)…

  4. Mariann sier:

    Ja, kompost er virkelig gull for hagen. Veldig bra tilbud dere har på gjenvinningen hos dere. Du får nok flotte tomater utover sommeren.

  5. Berit sier:

    Hørtes herlig ut. Men her må jeg helt til Lillehammer etter – og ikke er jeg glad i å kjøre med henger heller. Pyse, jeg vet det nok.

    • smgj sier:

      Det er faktisk en av de tingene som blir lettere jo oftere man gjør det. Og på komposten her er jeg lommekjent, så det er ikke noe problem å kjøre der slik at man slipper å rygge også. (Men nå rygger jeg som en gud med henger også.😉 )

  6. Snuffeldyret sier:

    Hmmm, hvor får jeg tak i slikt i området tro? Trenger et lass til nye bed som er under planlegging..
    Kanskje jeg kan ta rygge-med-tilhenger kurs med deg, er helt elendig til det også..

    • smgj sier:

      Kommunen kan nok svare på hva som er nærmeste gjenvinningsanlegg med salg. Og … når du skal rygge med henger er cluet at man må tenke på hvilken vei man ville snudd rattet for å få bilen til å svinge den veien man ønsker at hengeren skal svinge – og så dreier man MOTSATT vei på rattet. Dette fungerer sålenge man ikke havner i «fullt rattutslag og bil og henger i U-posisjon». Da må man kjøre litt fram sånn at man får rettet opp doningen, og begynne på nytt.

      (Det har tatt meg noen turer med bil og henger for å lære dét…)

  7. Tilbaketråkk: Oppotting av tomater. « Mellom himmelen og havet

Legg igjen en kommentar

