Oppotting av tomater

DSC_4320En stund siden det ble foretatt i praksis, men kanskje folk har interesse av å se uansett?

Jeg bruker gamle malingsspann/smøremenbransbøtter/sparklbøtter til tomatene mine. Når de er vasket er de helt trygge. Og gratis om man spør på rett sted til rett tid. Jeg liker gratis potter. Winking smile DSC_4305

Jeg setter hull i dem med drill, noen cm oppe på siden. Disse bøttene er litt små for tomater så de er avhengige av jevnlig vanning og gjødsling for godt resultat.

Men komersielle tomater vokser i litt “ull” stående på “drypp” med næringsløsning, så med jevn tilgang på vann og næring er 10 liter pr plante rene luksusen. Jeg bruker et vanningssystem. Det er ikke nødvendig, men gjør det enklere å reise bort en helg eller to uten å plage naboen.

Fram til ompotting har mine tomater vokst i staudepotter etter spiring. DSC_4322Disse ble sådd 13. mars og spirte ca 1 uke etter. 1-2 uker seinere pottet jeg dem opp. Dette bildet ble tatt 28. april. Altså 6 uker gamle planter.  Sjekk det flotte rotnettet. (De har blitt gjødslet i‘mellomtiden. I år ble det latmannsversjonen; gjødselpinner. Det funket også fint.)

Jeg potter dem opp i ren varmkompost fra gjenvinningsanlegget. Det tåler de godt når de er så store som dette, og komposten er fjorårets. (Om jeg får årets, noe ferskere kompost, hender det jeg spanderer litt gammel jord nærmest røttene.)

Under oppottingen tar jeg også de første tomattyvene. Jeg passer på å knipe av sånn at det blir en liten halvcm lang stump igjen. Jeg har blitt fortalt at det da ikke kommer nye like raskt som når man fjerner hele. Ikke vet jeg, men jeg tror kanskje det stemmer. 

Tomattyv: sideskudd mellom bladfeste og hovedstamme på tomattyper som dyrkes som snorplanter (dvs ikke busk- eller ampeltomat). På snortomater vil “tyvene” sørge for tregere blomstersetting og utvikling av færre tomater. Disse skal derfor fjernes raskest mulig – så snart man ser forskjell på “tyven” og hovedskuddet. Se bildet..

DSC_4319For å støtte dem opp seinere bruker jeg slike tomatspiraler. Disse fester jeg mot taket av drivhuset slik at de står stødig.

Og dette var kveldens jobb… Potte opp tomater og en physalisplante. Og litt av resultatet kan beskues her.

Nå er det bare å vanne, gjødsle og riste dem litt når de blomstrer (for bestøvingen sin del). Og vente på deilige, smakfulle, hjemmeavlede tomater.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

4 Responses to Oppotting av tomater

  1. Line sier:

    Så flink du er da🙂 Jeg har en tomatplante selv også – Jeg er spent på hvordan det går med den😉

  2. noldus sier:

    Bra bloggpost. Var akkurat det jeg trengte å vite, bra beskrevet. Takk skal du ha.

Legg igjen en kommentar

