Stakkars hagen min

 

IMG_4539

Neste generasjon stylterotte er under oppavl.

Hittil i år har de gjort sitt beste for å sikre at verken hosta, klematis eller phlox kommer uskadd opp.

Sad smile

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

17 Responses to Stakkars hagen min

  1. Berit sier:

    Var det ikke HildeG som kalte vekstene rådyr mat (særskriving med hensikt)?
    Men å, så søt en liten kalv…..

  2. Linnemi sier:

    Da håper jeg virkelig at du ikke har iberiasnegl i tillegg… Ja, det kan virkelig bli rådyr mat!🙂

    • smgj sier:

      Heldigvis har jeg så langt vært forskånet for dem. Har bare de små med hus på. Har nok av dem, men de er jo ikke noe i forhold til iberiaen.

  3. Tobben sier:

    Leitt å høre, men på den annen side: hvem kan skryte av og attpåtil ta bilde av ei rådyrmor med kalven sånn utenfor stuedøra? Du!

  4. Mari Anne sier:

    De er da veldig søte. Lar de seg ikke gjerde ute?

  5. Marit sier:

    Jeg føler med deg, Trasig med sånne frokostgjester. Du får sette opp høye legjerder rundt hele tomta!😉

  6. potentilla sier:

    Kjære kollega…Etter noen reinfrie uker har jeg nå fått en flokk på 5 ungokser. Sv..f..i.det.gr..hel…osvosv..

  7. Stein sier:

    Jeg ser du har samme problem som meg😦 Hagen min blir også jevnlig plyndret, men heldigvis mest på vinterstid foreløpig. Jeg prøver å tenke på at de gjør det fordi sulten driver dem, men skulle jo ønske de hadde valgt å spise alt villnisset som ellers finnes på tomten min😦 Min største «fiende» for øyeblikket er forresten bever. Den elsker alle frukt- og prydtrær jeg har plantet, så nå er hønsenetting et av mine viktigste hjelpemidler i hagen. Likevel – i løpet av én natt kan den ha gnaget ned opp til 7-8 trær rundt om på eiendommen, så nå må jeg begynne å sikre alle villtrærne nær hus, bil og drivhus. Det hadde jo vært forferdelig kjedelig å finne drivhuset knust av et tre beveren har felt.
    Forresten – Tusen takk for gode inspill på bloggen min!
    Ha en fin dag!

    • smgj sier:

      Hehe. Godt å høre at det ikke er BARE oppside til å ha vann tett på huset.😉 Husk bare at netting må løsnes innimellom slik at den ikke fester seg i barken. (Jeg måtte beskytte et tre mot klokvessing fra katt… og har brukt netting for klematis også, med den erfaringen…)

  8. Britt Åse sier:

    Dakars deg. Men, de er nå fine da 🙂

  9. Hønemor sier:

    Hei!

    Takk for kommentaren din! Det var kjempedeilig å få litt tips til tomatplantene mine! Setter kjempepris på det🙂

    Så godt at du har fått en endelig diagnose på problemene du har hatt, høres ut som du har hatt noen tøffe år i det siste. Håper at det ordner seg for deg fremover🙂

    De stylterottene er jo kjempesøte, men ikke fullt så søte lengre når de koser seg med hagen:-/

    Håper du får funnet ut en måte å holde de unna på. Leste ett sted at det hjalp å henge opp brukte klær der du ikke ville at de skulle være. F.eks en sokk eller liknende like ved plantene. Lukta fikk de til å holde seg unna mener jeg å huske.

    Ha en fortsatt fin søndagskveld🙂

    • smgj sier:

      Jeg forsøkte med håndspåleggelse på rosene mine engang… Dagen etter var de spist. Og såpespon… Det som har vist seg mest effektivt er hønsenetting og nitidig påpassing i skumring og paintball.😛

      Joda – de er søte, men søte skadedyr.😉

      Lykke til med tomatene. Jeg har skrevet litt mer om tomater her inne. Det letteste er nok å lese innlegg merket med «grønnsaker» eller å ta et søkt.

  10. Elisa sier:

    Det siste eg har hørt om hjorten er at den ikkje likar husdyr. Kanskje ein liten saueflokk? Skjønt det er nok ikkje særlig bra for hageplantane, det heller.

Legg igjen en kommentar

