Eliminasjonsdiett – status

Sånn innimellom jakt på stylterotter og stauder trengs det litt statusevaluering.

Jeg er fremdeles på eliminasjonsdiett. Magen min er litt ubestemt. Noen dager bra, andre dager mindre bra. Den gode nyheten er at selv “mindre bra” er mye bedre enn en “vanlig dag” for et halvt år siden. Smile

Av oppdagelser kan jeg melde at melk havnet på “tåles kun i begrensede mengder”-lista. Og at det sannsynligvis er laktosen jeg ikke tåler. Det som er fint er at magen nå er såpass fin at det tok hele tre dager (ok, 2,5 da) før jeg fikk reaksjon. Det beviser bare at man må være nøye med testingen fordi en bedre mage bruker lengre tid på å bli så “slitt” at den reagerer. Lagret ost og smør ser heldigivis ut til å gå fint siden det er produkter med lite laktose. De fleste med laktoseintoleranse kan tåle noe laktose. Og dessuten kan man få laktase – enzyment som spalter laktose – i tablettform og ta til måltidet dersom man vet man “må” konsumere mer enn man tåler. Men – det er nok lurt å kjøre en “don’t push it”-tilnærming. Altså… om man tåler én kakao eller en ss rømme på tacoen – så ikke spis taco og kakao samme dag.

Tine har faktisk veldig bra sider om melkintoleranse, samt en pdf med oversikt over laktoseinnholdet (*) i flere av deres produkter.

(*) Tine la om sine sider rett etter at jeg skrev denne posten så nå finnes oversikt over laktoseinnholdet HER.

For meg kom ikke melkintoleranse som noen stor overraskelse. Pappa kunne ikke drikke mer enn ett glass melk før han fikk diaré (merkelig nok var det bedre med ikke pasturisert/homogenisert melk), og selv hadde jeg en periode i begynnelsen av 20-årene hvor jeg “vente meg til melk” … Ja, hvor tett går det an å bli … Confused smile Det jeg gjorde var nok å slite ut magen… *rister oppgitt på hodet* Jeg merker meg at Tine synes man skal følge denne framgangsmåten. Jeg er absolutt ikke enig i at det går an å “venne seg av” en laktoseintoleranse, og tror det er salgsleddet som snakker mer enn noen som har kjent problemet på kroppen. Kan man ikke spalte laktose så kan man ikke “lære” kroppen det. Man kan bare lære seg hvor sine egne grenser går og holde seg under reaksjonsmengden.

Og en kveld – etter en pose sukkerfri vingummi – oppdaget jeg at enten mannitol eller maltiol ABSOLUTT ikke er noe for meg. Det ble noen smertefulle timer hvor det mest kjentes ut som at jeg burde tjores til senga for ikke å fly bort som en uknytt balong. Men aspartam og sorbitol ser ut til å gå greit – iallfall i halspastill-mengder.

Andre ting på reaksjonslista er bønner og quinoa. Quinoa i ganske sterk grad, bønner i mindre grad.

Så nå gjenstår det å teste ut kiwi, mandler, melvarer(rug/hvete/bygg/havre) og candida-matvarene (gjær, sukker)… Og jeg gleder meg sånn til et glass hvitvin!!! Men det blir nok ikke før ut i august. Jeg venter på noen prøver som vil vise blant annet candidastatus da, og siden det ikke er lenger til så gidder jeg ikke å hive meg over disse matvarene før jeg vet om jeg kan fortsette å spise dem etter endt testing.

Ellers lever jeg nå veldig lavkarboinspirert. Med det mener jeg at jeg finner masse tips og oppskrifter derfra. Og så bruker jeg sukrin og FOS (frukto-oligo-sakkarider) som søtstoff. Jeg spiser litt poteter og ris, men ikke i så store mengder. Derimot går det litt nøtter, litt frukt (under 250 g/dagen på grunn av candida-anbefalingene), mye protein, egg og noe fett. Jeg forsøker å holde meg til mettet fett + fiskefett og å redusere fett fra planteoljer til et minimum. For meg har dette gjort mye godt. I kombinasjon med ny medisin har jeg tatt av stoffskifte-/levaxinkiloene og har nå matchvekt – samme som da jeg var 16 år … Open-mouthed smile .

FOS er et prebiotikum, Inulinet som finnes i FOS er et sukkeralkohol som ikke påvirker blodsukkeret i særlig grad. Derimot blir det til bakteriemat i tynntarmen. Og mat til de “gode” tarmbakteriene. Derfor bør man være forsiktig når man begynner med FOS. Det skal tas litt og ofte om dagen. (Bare 1-1,5 ts i sum første dag.) Mye i en utrenet mage vil gi gass på grunn av bakterieveksten. Disse bakteriene lever bare i noen timer og dermed trengs tilførselen av FOS å være jevn for å gi et godt miljø for de vi ønsker å ha der.

Så for meg har dette kostholdet vært en velsignelse. Den ene store ulempen er at det er usosialt … Kafélivet finnes ikke og å reise krever planlegging og niste. Menmen. Det er et lite offer. I venneflokken nyter jeg medbrakt, så det går fint.

Og som “mat for tanken” vil jeg anbefale disse to bloggene. De er skrevet av en psykiatriker som har spesiell interesse for sammenhengen mellom sinnets helse og mage-tarmsystemt. Altså hvordan magen vår påvirker den psykiske helsen. Hun tar for seg alt fra depresjon til autisme og diskuerer nyere studier innen gut-brain-sammenhengen. Veldig mye leseverdig stoff der.

http://evolutionarypsychiatry.blogspot.com/
http://www.psychologytoday.com/blog/evolutionary-psychiatry/feed

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

8 Responses to Eliminasjonsdiett – status

  1. Linnemi sier:

    Hmmm. Hvorfor vil du teste ut mel, gjær og sukker om candida er et problem ?

    • smgj sier:

      Problemet er at jeg ikke VET om jeg er fri candida (og får ikke vite resultat før uti august), men samtidig hadde det vært deilig å komme videre med intoleransetestingen. Test av en matvare tar minst 3 dager og det hadde vært fint å være «ferdige» med dem til den samme timen.

      Jeg sitter i en liten deadlock her om hva som blir «riktig» rekkefølge, må jeg innrømme. «Vi» har ikke sterke indikasjoner på fortsatt candida, men samtidig er jeg ikke 100% magebra heller. *forvirret*

  2. kan du ikke ta en intoleransetest?🙂

    • smgj sier:

      Beklager. spamfilteret hadde fanget kommentaren din.

      Joda. Jeg har tatt en intoleransetest. Men de er ikke pålitelige da de kun måler antistoffer i blodet, ikke hva som har forårsaket at matvarene har kommet ut i blodet i så store biter at de kan trigge antistoffer. Så man må finne ut hva det er som svekker tarmlinningen så mye at så store partikler kommer gjennom. Det kan være en eller flere av matvarene… Men ikke nødvendigvis alle de man får utslag på på testen.

      Selv har jeg hatt skyhøye utslag på veldig mange matvarer som jeg tåler godt etter test. Nå har nemlig magen min fått fred til å reparere tarmlinningen mye. Det kan den gjøre når man har latt den få fred for irritasjonen over tid.

  3. Veronica/Mentale Godtepose sier:

    Mannitol vet jeg ikke noe om, men maltitol er noe forbannet dritt. Mange folk som reagerer veldig sterkt på det med luftplager og diverse, og større mengder vet man jo at kan gi diare, derfor merkes det med den teksten. Men «små mengder» gir meg luftplager, jeg har en trøblete mage fra før, men etter litt lesing på nett er jeg absolutt ikke alene virker det som..

    Kunstig søtning i alle former er ingenting å innta, maltiol regnes som det av oss som er opphengt i tilsetningsstoffer. Se gjerne litt om hva jeg unngår og hvorfor her: http://verosmentalegodtepose.wordpress.com/info/hva-jeg-unngr/

    • smgj sier:

      Jeg er ikke «religiøs» med hensyn til kunstig søtning… (Og HVA er kunstig – sånn definisjonsmessig?) Men i praksis betyr det at jeg begrenser meg til å kjøpe sukkerfri halspastiller ved sår hals og en og annen plate sukkerfri sjokolade – da helst med aspartam eller sorbitol. Det blir uansett ikke store mengdene. Hjemme er FOS og sukrin de foretrukne søtstoffene – når jeg «må» ha en sukkererstatning. For det meste løser jeg «problemet» med å spise mest mulig mat som ikke krever søte tilsetninger. Det lureste er jo absolutt å unngå det som gir plagene og kultivere en sunn og frodig tarmflora.

      • Veronica/Mentale Godtepose sier:

        Kunstig søtning blir aspartam, maltitol, acesulfam, sukralose (splenda). Sorbitol er vel teknisk sett en sukkeralkohol, og der er det delte meninger. F eks er jo sukrin merkenavnet for erytriol – også en sukkeralkohol. Og den spiser jo mange mye av. Men maltitol da unngås av svært mange.

  4. Tilbaketråkk: Glutenintoleranse??? « Mellom himmelen og havet

Legg igjen en kommentar

