Mer eliminasjonsutfordring

Nå har magen vært i godlune lenge – så da er det bare å få tatt de siste matvarene på mistenkt-lista. 

I dag kom turen til mandler. Mandler er kjeeeeeedelig å spise. Iallfall 3 ganger daglig på tom mage. Jeg må ha en håndfull hver gang. Så jeg ristet mandler.

Man tager:
1 pose mandler med skall
1-2ss smør
Salt (ev. andre krydder)

Sett en panne på middels varme. Smelt 1ss smør til halve posen mandler. Ha i så mye mandler at panna er dekket, men ikke så mye at de blir liggende i dobbelt lag. Rist panna slik at mandlene blir fete rundt og ikke blir svidd (Plata mi går til 12 og jeg brukte 5-6 som ligger like under vannkokepunktet på plata). Tilsett salt og rist mer til de er noenlunde tørre.

Variér med paprikapulver og litt chilli … eller f.eks karri.

Godt til kveldsfilmen og også “lov” på lavkarbo.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

7 Responses to Mer eliminasjonsutfordring

  1. Berit sier:

    Det går en god del mandler hos meg. Og hasselnøtter. Nødproviant i veska i tilfelle hungersnød, hehe. Jeg synes det er godt, men jeg skal sannelig forsøke en rista variant en gang.
    Forresten er de gode om de har ligget i bløt i kaldt vann natta over. Da blir de liksom ferske og sprø, ikke så knallharde.

    • smgj sier:

      Jeg liker macedemianøtter best, jeg. Så det er det jeg velger som nødproviant. Ellers går det en del riskjeks med smør og pålegg. Deilig at jeg tåler smør. Og selv om riskjeksen har karbohydrater så blir det lite i forhold til pålegget.

      Du må prøve de rista mandlene. Jeg synes de var gode og best de med paprika og litt chilli. Nå er det heldigvis bare en dag igjen med mandler. Problemet er ikke at jeg ikke liker dem, men 3-4 ganger daglig i 3 dager kan man bli lei av hvasomhelst.

  2. solfrid sier:

    Mandler naturell er også utrolig god. Man ager hva man har lys på av mengde, setter stekeoven på 150 og tørker dem slik at de føles tørre. Urolig godt farlig godt. De får en del «mørkere» smak av dette.

  3. Hønemor sier:

    Kan ikke være lett å finne ut av hva man tåler og ikke når man har en vanskelig mage. Ser ut som du begynner å finne ut av ting heldigvis🙂

    Det er veldig godt med ristede mandler! Aldri hørt om akkurat den kombinasjonen med paprika og chilli, men det må jeg få testet for det hørtes herlig ut!

    Ha en kjempfin pinse, og ta vare på deg selv! (Og igjen, det er så godt å få tips fra deg! :-))

  4. kirsitn sier:

    Hvis det er allergenene i mandler som du evt. reagerer på, så er det ikke sikkert at det vil vise seg med ristete mandler. Er i hvert fall en del matvarer hvor de allergifremkallende stoffene blir brutt ned ved varmebehandling.

    • smgj sier:

      Auda! Jeg spiste ferske mandler dag 1 og ristede dag 2 og 3. Fikk iallfall ingen reaksjon på de dagene. Skal ha det i tankene. Heldigvis har jeg sjelden hatt for vane å spise rå mandler i større mengder.

      Uansett – takk for viktig informasjon.

Legg igjen en kommentar

