Nebbegalore

phaeum4Geranium phaeum kalles på norsk brunstorkenebb, men jeg liker det britiske “Mourning Widow” bedre. I sær på den originale brune. phaeum3

Brunstorkenebb er en flott, tuedannende staude. Den blir ca halvmeteren til 70cm høy under blomstringen. Bladverket er heller ikke skjemmende.

phaeum2Som de fleste storkenebb er denne grei å ha med å gjøre. Det finnes mange fine navnesorter i fargene brunsort, blålilla fra mørk til lys over til sartrosa og selvsagt hvit. Blomstene har 5 kronblad som overlapper i varierende grad navnesortene mellom. Hver blomst er på størrelse med et kronestykke. Blomstringstiden er noen uker til en måned. phaeum6I varierende grad vrenger blomsten seg mot slutten av tiden slik at “nebbet” stikker ut.

Om den får lov selvsår den seg villig og du kan da ikke regne med å ha “rene” navnesorter særlig lenge.

Hva gjør vel det? De uekte barna er også flotte.

Om man ikke vil ha så mange nye så bør man ivrig knipe frøstandene. Det er arbeidssomt siden blomstringen er lang og spredt – og det samme gjelder frøsettingen. Selv har jeg den brune (opprinnelig phaeum5navnesorten ‘Samobor’ med mørke bladtegninger, men … nå er det barnebarns barn jeg har og de har varierende grad av tegninger) i et bed et stykke unna de andre. Jeg er litt bekymret for dominante gener.

Kjente navnesorter er f.eks
    ‘Samobor’ – brunsort blomst og bladtegninger.
    ‘Rose Madder’ – mørkere, dempet rosa
    ‘Lily Lovell’ – mørk stormlilla
    ‘Album’ – rent hvit
    ‘Alec’s Pink’ – bleklilla
    ‘Mrs Charles Perrin’ – dempet lillarosa
    ’Calligrapher’ – bleklilla med mørk kant

Brunstorkenebben trives godt i vandrende skygge/lett skygge. Den tåler også full sol godt om det finnes stabil fukt i jorda. Altså – ikke vått, men ikke knusktørt. Litt humus liker den også, men jeg har noen store tuer stående i et bed som er nesten bare sand i nesten full sol… så den tåler det også. Den er nøysom næringsmessig. Blomstrer godt med minimalt stell.

Blomstringssesongen er juni. Jeg fjerner blomsterstandene nede ved jorda etter blomstring. Da ser tua litt tynn ut i en kortere periode. Alternativt kan man brekke av blomsterstilkene over det nederste bladet og på den måte holde tua tettere også etter blomstring.

phaeum1

Bladverket kler nabotuer av storbladede stauder som f.eks hosta eller bergenia godt. De er også fine kontraster til stauder med slankt bladverk som dagliljer, synes jeg. DSC_4377

Sist, men ikke minst – brunstorkenebben er hos meg ganske rådyrsikker. Det er årsaken til at jeg IKKE har bilder av g. himalayense eller g. magnificum i denne posten – de er stylterottemagneter og jeg har knapt sett en blomst de siste årene.

De ser sånn ut. Sad smile 

Dette er tre tuer ‘Splish Splash’. G. magnificum ser enda verre ut. Og de har trampet gjennom halve hagen for å spise disse tuene. Flere ganger i sommer.

Bitter – jeg? Neida, ikke i det hele tatt. *jugekors*

Men stylterottesteik smaker meg bedre og bedre, for å si det sånn.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

9 Responses to Nebbegalore

  1. orchis sier:

    Så mange fine storkenebb! Har noen frø liggende som jeg med tid og stunder vil forsøke å få i jorda. Spent på om de kan trives her også. Irriterende med rådyrplagen. Her sliter vi mest med kaniner som har barket to små fikentrær og holdt gjestebud på en Thunbergia grandiflora. Argh! Før gjorde sauer og geiter en del skade, men det har gitt seg etter litt god, gammeldags skjelling og smelling til gjeteren….🙂 God helg!

    • smgj sier:

      Gjetere er nok lettere å oppdra enn kaniner ja… Men kaniner kan bli til suppe…😉
      Har du noen bilder ute noe sted? Jeg er nysgjerrig på hvordan det ser ut hos deg nå…

      • orchis sier:

        🙂 Har spist kanin én gang, og kommer neppe til å gjenta det. Vet ikke hvorfor, men syntes det smakte «rart».
        Ligger noen bilder på flickr, men jeg er dårlig til å oppdatere. Ikke har jeg systematisert dem heller – bare rot. Adressen er: http://www.flickr.com/photos/orchishage/
        Jeg kan heller maile deg noen nyere.
        Ha en fin søndag.

  2. Randine sier:

    Jeg liker også phaumene som blomstrer så fint på denne tiden. Heldigvis er det ikke rådyr i hagen her, det må være irriterende når de spiser planter og blomster.

    God helg til deg!

    • smgj sier:

      God helg til deg også. Joda, det er FRYKTELIG irriterende. Man blir jo så fokusert på det som blir spist – i stedet for å se alt det fine som blomstrer.

  3. Snuffeldyret sier:

    Flotte nebb! Du får skyte stylterottene med… Eller legge ut snublebluss..

  4. Hønemor sier:

    Så fine blomster! Det er tydelig at du har grønne fingre, slik som de koser seg i hagen din!
    Innmari kjedelig med rådyr-invasjonen, spørs om gjerder er eneste råd?

    Ser frem til flere hagebilder!

    Ha en fortsatt fin uke, og håper den blir solfylt🙂

  5. Elisa sier:

    Dei er så fine, skogstorkenebbene. Eg har tre, Samobor, album og ein ekstremt frodig lyslilla ein. Det skulle vere ‘Raven’ men det er det ikkje. Albumen står ved sidan av dei kvite martagonliljene, eg krydssar fingrane for at den held blomstringa igang til liljene springer ut – trur det kan bli eit syn.

Legg igjen en kommentar

