Glutenintoleranse???

kornvarerJa, det lurer jeg på. Jeg vet fra før av at folk med Hashimotos (og  mange andre autoimmune sykdommer – blant annet Sjøgrens og diabetes) er overrepresentert med cøliaki. Det er faktisk så mange at Dr. Kharrazian (som er en legende innen behandling av Hashimoto’s) anbefaler ALLE med denne diagnosen å leve glutenfritt.

Og det er velkjent at mange med glutenintoleranse/cøliaki går i årevis før de får diagnosen. (Typisk mellom 10 og 20 år.) Spesielt gjelder dette for voksne. Og man mener at så mange som 2% – eller fler – i Norge har cøliaki. I en engelsk studie fant man sterk underdiagnostisering av cøliaki hos barn.

Likevel… Likevel har jeg trodd at det deilige brødet ikke er noe problem. (Annet enn at det vises på vekta når jeg spiser det da. Winking smile)

Nå er jeg mye mer usikker. Ifm. eliminasjonen har jeg utelatt sukker, gjær, melk og mel mfl. nå i over 6 måneder. Melk er en issue for meg fant jeg ut.  Og nå var tiden kommet til å begynne med melvarene. Havre i form av store mengder havregrøt i 3 dager gikk greit. Igjen bortsett fra at jeg ble lei.

Men bygg – her er jeg altså sterkt usikker.

Pro:
    IKKE luft
    IKKE magesmerter
    IKKE mer kviser
    IKKE konklusivt dårlig i magen

Dette er symptomene jeg fikk under testing av både geitemelk og kumelk. Samt bønner.

Kontra:
    “Giddalaus”
    “Flatt batteri”
    “Muskelmurring i hele kroppen”
    “Hangover” i kroppen (med unntak av hodepine og vegg-til-veggteppe i munnen)
    “Dårlig humør”
    “Menssmerter” – så sterkt at jeg var sikker på at noe var i emmning
    Snørrete til morgenen
    “Pre influensa”-følelse/”tett/trangt” hode, men ikke direkte hodepine

Dette er sånn jeg følte meg tiltagende de tre dagene jeg spiste bygg. Og det på tross av at jeg har passet på å sove godt.

Altså – alt er så diffust at jeg lurer på om jeg driver med storstilt innbildning/somatisering her. Men dette var altså tiltagende i den perioden jeg spiste byggrøt, og avtagende nå etterpå. Og så er det jo sånn at symptomene ved cøliaki/glutenintoleranse er så veldig bredspektrede. Men ett av dem er iallfall manglende evne til å øke blodprosenten. (Check! Siden jeg var bittelita har jeg hatt fast plass helt “i bunnen av normalområdet”) 1 av 33 med jernmangel viste seg å ha cøliaki. Og da regner man blant de som har så utslitt tarm at tarmtottene ser bortimot flate ut under en biopsi. (Hvor lang tid tar det før man når det stadiet?) Jeg anbefaler tabell 1 i forrige lenke for å se assosierte plager. (Får ikke til å linke direkte, dessverre.) Det er skremmende. Og diarre – som mange *tror* er tett koblet kommer helt ned på 7. plass av symptomlista. Vanlige, mindre vanlige symptomer og krysskoblinger er jernmangel, folsyremangel, lave d-vitaminnivåer, nervopati, irritabel tarm, leddsmerter, benskjørhet, diabetes, stoffskiftesykdom med antistoffer. Lista er ikke uttømmende.

Dog – jeg maler ikke fanden på veggen ennå.

  1. Det er ikke sikkert. Hvete og rug får avgjøre det.
  2. Jeg har levd glutenfritt i et halvt år. Det går veldig greit. I sær om man går lavkarbo i stedet for “erstatningsbasert”
  3. Om jeg blir SÅNN når jeg spiser gluten – ja da kan det rett være.

Jupp. Det er spennende tider.

NB – har DU sterk mistanke om cøliaki så få tatt prøver FØR du slutter med gluten dersom stønad er viktig for din økonomi. Har man påvist cøliaki gjennom biopsi får man rett til grunnstønad fra NAV etter sats 4 for voksne. Men det krever altså en positiv tarmbiopsi. Om man går glutenfri må man spise gluten i 3-6 måneder før man oppnår synlig tarmskade igjen. De færreste som har funnet et godt liv uten gluten vil betale den prisen for stønaden.

Har man kun intoleranse og ikke cøliaki kan det være vanskeligere å få gjennomslag for støtte til fordyret kosthold . Men det kan være mulig.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

11 Responses to Glutenintoleranse???

  1. Lothiane sier:

    Du har virkelig gått kategorisk til verks! Jeg er imponert.🙂
    Selv har jeg bare kuttet det ut… gluten altså. Samt melk og egg. Jeg tok prøver via Lillestrømklinikken som viste at jeg ikke tåler noen av de matvarene, så nå er de kuttet ut. Jeg savner dem ikke så veldig heller, det hele har blitt en vane. Om det gir noen bedring er for tidlig å si, men jeg håper jeg vil merke mye til det på sikt.

    Lykke til videre, det er litt av et detektivarbeide du holder på med!

    • smgj sier:

      Jeg fikk beskjed om at en IGG-test (som var det jeg fikk) ikke er konklusiv når man har mage/tarm-problemer. Mye av maten med utslag (og jeg hadde MANGE – les fler enn 30 matvarer) kan toleres når hovedproblemet fjernes slik at tarmbarrieren for lov til å heles. Selv hadde jeg blant annet veldig store utslag på f. eks egg og banan. Dette er matvarer som er helt uproblematisk for meg å spise nå.

      Og … tusen takk!

  2. potentilla sier:

    Himmel….Jeg sitter her og gumler sjokolade og blir helt svett… Imponerende innsats.

    • smgj sier:

      Vel. Det er lettere når helsetrusselen konkretiseres og man merker det rett på kroppen. Det er også lettere når man kjenner at det man gjør fører til bedring.

      Men – jeg GLEDER meg til første hvitvinsglass … (PS – det finnes sukker- melk- og glutenfri sjokolade.😉 Nei, den er ikke et kulinarisk «jordskjelv», men det er ikke verre enn det meste man finner i butikkhyllene heller.)

  3. Trodde jeg hadde narkolepsi, (kunne sove i stående stilling, nesten). Bomull i hodet og dårlig hukommelse (trodde jeg hadde Alsheimer) Husket ikke fra tolv til middag, nedsatt konsentrasjon.
    Tretthet i beina ( som å ha vandret i byen en hel dag). Muskelverk og nedsatt muskeltonus, før jeg sluttet med gluten. Kom liksom aldri i form uansett hvor mye jeg trente. Fordøyelse var så treg som melkeruta, men seig og lys bæsj.
    Stadige herpes-simplex utbrudd. En gang i måneden minst.
    Både jeg og omgivelsene merker stor forskjell! Arbeidskapasitet og vitaliten har definitivt økt.
    Prøvde meg på boller med gluten ved fastelaven, sov resten av dagen og hele natta!

    • smgj sier:

      Tusen takk for kommentaren. Jeg lurer sterkt på dette… da det ofte er komplikasjoner med glutenintoleranse ifm. lavt stoffskifte. Hittil har jeg spist meg gjennom bygg og rug i løpet av en drøy uke. Jeg er veldig usikker på «resultatene».. Og da er det godt å høre andres erfaring om hvordan det kan være.

      Veldig godt at du fant ut av det – ønsker deg et godt, glutenfritt vidre liv.😉

  4. Tilbaketråkk: Adjø, Anton « Mellom himmelen og havet

  5. H sier:

    Legen jeg var hos mener det er stor sammenheng mellom gluten og lavt stoffskifte. Jeg har det, betennelse i skjoldbrukskjertelen, candida, lite magesyre, gluten-og melkeintolanse…..og tåler dermed ikke så mye….. Hun mener at ved å kutte ut gluten og melk skal betennelsen gå bort, og matintoleransen gå bort…… Etter det kan vi se om det lave stoffskiftet og gluten-og melkeintoleransen også gå bort…….

    • smgj sier:

      Mange mer moderne leger har den oppfatningen, ja. Også min. Og selv om det lave stoffskiftet ikke har forsvunnet for min del er det ingen tvil om at jeg har det mye bedre uten glutenholdig mel. Høres ut som du har funnet en lege som kan gi deg god veiledning i hva du kan prøve framover.
      Andre tips er å følge opp og sjekke eventuelle mangler – spesielt selen, jod og sink er viktig for et velfungerende stoffskifte. Og jern & b- & d-vitamin er ofte lave og det kan gi en klar forbedring i allmentilstanden å få disse opp til «midten» iallfall.

  6. nadine sier:

    Hei!
    Jeg har lavt stoffskifte og har fått anbefalt glutenfri kost. Dvs. kutte ned på gluten, jeg trengte ikke kutte det helt ut, i følge min flinke stoffskiftelege. Har du noen erfaringer med glutenfri kost og stoffskifte? Hjelper det? Og vet du hva man kan spise om man kun skal leve»glutenredusert»- altså matvarer med mindre gluten?

    • smgj sier:

      Hei. Jeg har levd glutenfritt i over 2 år nå og ser for meg at det er sånn livet skal bli. I denne perioden har antistoffene mine sunket jevnt. Gluten finnes i hvete, bygg, rug, dinkel, spelt og som forurensing i havregryn siden disse ofte prosesseres i møller som også håndterer glutenholdig korn. Og selvfølgelig i alle ferdigvarer som inneholder disse. Når man begynner å se på næringsverdien til kornvarer er de ikke noe stort tap FORUTSATT man erstatter dem med næringsrik mat – i betydningen mat som ikke bare inneholder kalorier, men også vitaminer og mineraler( les: kjøtt, fisk, fugl, skalldyr, urter og grønnsaker). Jeg har funnet masse inspirasjon i paleo-, primal- og lavkarbokosthold siden dette er filosofier som unngår glutenholdig melvarer uansett.
      Jeg hadde ikke anbefalt noen å spise «litt» gluten dersom stoffskifteproblemene var autoimmune iallfall. Selv om man nok kan spise «lite nok» til ikke å påvirke stoffskiftet negativt så er det vanskelig å sammenfatte med et kosthold som (fremdeles) skal inneholde brødvarer. Jeg ville anbefale å heller se etter andre alternativer for lunch og frokost (det er masse info om dette på nettet innenfor lavkarboretningene) og gi det 3-6 måneder. Ja, det høres helt forferdelig ut, men for min del ga det uforventede helseeffekter (ødemer som forsvant, det samme gjorde en 18 år gammel kronisk on/off-bihulebetennelse), og får ikke du samme opplevelsen så er det bare å gå tilbake.
      Lykke til.

Legg igjen en kommentar

