Litt hagenytt

Denne sommeren har så langt vært ustabil. Husets Herre og jeg har også vært i dypt tenkeboksen om vi skulle gi etter for fot-syken båtmessig. Vi ble denne våren enige om at vi skulle bruke båten denne sommeren og så vurdere om et par fot er nødvendig før neste sesong.

Dermed har det blitt sånn at hver dag det har vært brukbart rolig vindmessig og sol – så har vi vært på sjøen. Om det så var bare for noen små kveldstimer. Vi bor og jobber heldigvis sånn at det går raskt å komme seg ut. Og sommeren så langt i år har vært sånn at “oppholdsvær = sol og båttur"," ellers regn. Fint for hagen at den slipper å tørke, men ikke fint for lukingen at det regner når vi er hjemme … Jeg har aldri sett så mye vassarve i hagen som i år. Menmen – man rekker ikke alt. Dessverre bærer kjøkkenhagen preg av dette. Noen få rødbeter, en håndfull gulrøtter og litt mangold – og MASSES vassarve, matrem, koriander, fløyelstjæreblom, kongslys og digitalis vokser der. Hjemmelaget kompost i bruk der, skjønner dere … Jeg skal huske å legge kjøpekompost på toppen neste gang, sånn at kanskje ikke absolutt alle frø spirer. Open-mouthed smile

Det jeg heldigvis rakk var en runde med gjødsel i nesten hele hagen før regnet kom i går. På plena bruker jeg en svensk gjødsel som inneholder både ugressmiddel og mosefjerner. ( http://www.bayergarden.se/sv/produkter/grasmattan/Stroller_Plus_Kombi.html ) Hver løvetannrosett får spesialbehandling med litt ekstra akkurat på den og jeg har faktisk (skryte, skryte) løvetannfri plen. Denne bruker jeg 2 ganger i sesongen.  Dessverre virker den ikke så godt på blåkoll og veronica, men det er sjarmerende ugress i forhold til korsknapp, groblad og løvetann. Jeg har ikke sett den i Norge. Ellers bruker jeg fullgjødsel i bedene og på buskene fordi det er så lett. Men planter er som folk – de trenger variert kost, så jeg må vel se om jeg ikke kan finne ku på pose snart. 

Ambisjoner for overskyet oppholdsvær:
– Luke
– Luke
– Luke
– Fjerne frøstander på selvsåere før det blir for seint
– Gå løs på jungelen med sekatør og machete (en del busker og trær trenger litt oppstramming)
– Luke mer

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

4 Responses to Litt hagenytt

  1. Marit sier:

    Det du beskriver lyder veldig kjent, for her er det også blitt en slags jungel av div. ugress. Tror aldri jeg har sett at det har vært så frodig i hagen. Det er jo på godt og vondt det også, men vi slipper i det minste å vanne😉 Kos dere i båten, og husk redningsvest!

    • smgj sier:

      Det er frodig, men jeg har sett bedre blomstring enn i år. Men så har jeg gjødslet bedre før enn i år også.😉

  2. Mari Anne sier:

    Den arbeidslista ligner min, og sikkert mange andres også. Den plengjødsla høres praktisk ut.

    • smgj sier:

      Plengjødsla er DYR, men faktisk verdt prisen.🙂 Det eneste som er litt synd er at jeg liker hvit kløver i plena. Menmen – man får ikke alt.

Legg igjen en kommentar

