Løsrevne tanker

Moseplassen har et fint innlegg i dag om blomsterhavet i Oslo. Da jeg satt og så videoen hun har linket til under slo det meg at vi ikke bare sørger for ofrene og deres familier, men også for Norges tapte uskyld.

Én enkelt person har rykket tryggheten fra oss, vissheten om at dette er et land hvor “sånt ikke skjer” forsvant.

Hvor går veien framover for oss?

Jeg håper – og vil på de måter jeg kan bidra jobbe for – at Norge fremdeles kal være et sted hvor man vanligvis stoler på hverandres ærlighet og gode hensikter.DSC_4434 Vi har reist en del og sett land hvor man “defaulter” til at “naboen stjæler alt som ikke er spikret fast” og områder hvor man alltid er redd for mulig terrorisme. Jeg håper vi slipper dette som nasjon – at vi fremdeles klarer å overlate den typen nødvendig tenking til de rette organene i staten i stedet for å gjøre det til en ryggmargsrefleks i hver enkelt.

Og så håper jeg at denne personen som gjorde dette IKKE får den “talestolen” han så tydelig har ønsket å oppnå. At han blir tiet under teppet. Med det mener jeg ikke at vi skal kneble meninger av samme type. Det er, og skal være, meningsfrihet. Det er en sentral del av vårt demokrati som jeg er stolt av. Men det er også en ubotelig avstand fra meningsytring til handling. Og folk som ikke forstår dette forspiller også sin rett til tale.

En hjerne uten et hjerte er verdiløs.

 

Jeg var ikke i Oslo og fikk ikke deltatt i rosetoget. Min blomst kommer her – en trassig valmue fra en boks merket “Santa Maria – Valmuefrø”. Forblåst, men opprett.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

One Response to Løsrevne tanker

  1. Britt Åse sier:

    «En hjerne uten et hjerte er verdiløs»

    Det var jammen godt sagt🙂

Legg igjen en kommentar

