Skuvmil – også kalt peoner

I fjor tok jeg med meg en del bondepeoner ned til Østlandet. Samtidig gikk jeg også en runde i bedene og samlet de peonene jeg hadde malplasert (i skygge, under trær, etc.). Det var vel en 10-12 røtter av varierende størrelse til sammen. Disse plasserte jeg i et x-jordskokkbed. X-jordskokkbed fordi det IKKE er lurt å ha 3m høye planter i det mest sydelige bedet i grønnsakshagen. :roll:  De lager en del skygge, for å si det sånn.

Så alle peonene ble altså samlet her. En god idé tenkte jeg da de både er passe lave og ville trives i sola og den halvtunge jorda.

Det jeg ikke tenkte på var det alle mer erfarne jordskokkdyrkere vet: at jordskokk kommer opp der hvor du planter den, der hvor du legger komposten fra året før… OG der hvor du flyttet den fra. Resultatet var en gordisk floke av peonrøtter og jordskokkknoller i peonbedet.

Så i går spadde jeg opp alle peonene og “alle” jordskokkene. Det ble en stor bøtte jordskokk. Jeg spylte peonrøttene og renset ut alle rosa knoller jeg kunne finne og flyttet peonene over til x-potetbedet (og fant i forbifarten poteter nok til en middag for to – skylder på svigermor for dårlig plukking her… Winking smile ). Nå kysser jeg fingrene for lite furtne peoner (kanskje jeg kan få en blomstring neste år likevel?) og manglende jordskokk i det nye peonbedet. Vi får nå se.

I x-peonbedet skal jeg sette potet, i selskap med eventuell resterende jordskokk.🙄

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

11 Responses to Skuvmil – også kalt peoner

  1. Tua sier:

    He-he. Jordskokk er en av mange tabber jeg har gjort, håper du har fått has på dem nå. Ha ei fin uke🙂

  2. Villrose sier:

    Opps! Kjekt å lære av andres erfaring. Eks-poteter oppfører seg forhåpentligvis bedre en eks-skokker😉 Med ønske om et flott peonbed!

  3. mia sier:

    Tack och lov så tycker jag jordskock smakar fantastiskt gott, men pioner är också fantastiskt vackra. Ett svårt val det där🙂

  4. Linnemi sier:

    Da gleder jeg meg til bilder av peonbedet i full flor til neste år!😀

  5. smgj sier:

    @Villrose – Takk! Det håper jeg også.
    @mia –😉 Her er det plass til begge – bare jeg får stablet litt.

  6. Marina sier:

    Minner meg litt om den gode, gamle definisjonen på «plante» og «ugress»:
    «Plante» – du vanner og gjødsler etter alle kunstens regler, men den dauer likevel.
    «Ugress» – du røsker den opp med rota, og den stortrives.

    Jordskokk er nok egentlig et ugress, skal du se!

    Minner meg også litt om da jeg sådde noen blomster, kan ikke huske hvilken sort men de var røde, under der fuglebrettet hang hele vinteren. Jeg fikk masse blomster, men de var alle solsikker! De små fjørkledde stolte vel ikke på at jeg skulle huske å kjøpe en 25-kilos sekk solsikkefrø to høster i rad…

    • smgj sier:

      Det er god definisjon på ugress det. Alternativt: «en plante som vokser der hvor den er uønsket».

      De solsikkene… det var ikke sånne såkalte «røde» (=skittenoransje) solsikker du hadde sådd da?😉

  7. orchis sier:

    Dine jordskokker minner litt om mitt problem med søtpoteter. Ønsker å eliminere dem for godt, og heller plante andre ting, f.eks. asparges. Jorda i bedet er god til det. Men akk, søtpoteter lar seg ikke så lett eliminere. Den minste lille gjenblivende bit blir en ny plante. Drittpoteter!🙂
    God helg!

  8. Britt Åse sier:

    Herregud for en jobb! Grattis med velgjort, og fingers crossed for flott blomstring neste år🙂

Legg igjen en kommentar

