Hagenytt, eller rettere sagt “hagegammelt”

Det er et dårlig tegn når man må gå tilbake i bloggen for å huske hva som har skjedd siden sist …

Vel. Vi har iallfall hatt jordskokkdugnad. Vi har en liten uoffisiell “hoffleveranse” til Curtisen (og her også) og Sebastian og lærlingene hadde et par søndagstimer sammen med meg med rompa i været. Det ble 6-7 bøtter med jordskokk hvorav to bøtter var i setteskokkstørrelse. Akseptabel produksjon det siden “feltet” vi snakker om er ca 120 x 600cm Winking smile. Jeg er veldig godt fornøyd med litt under 1 bøtte pr m2, men skal jobbe litt med størrelsen.  
Jeg snek meg unna plukkingen og sto for oppklipping og bortkjøring av stilker. Det ble 5 trillebårer bare med stilker kuttet i 20cm lengder… Så nå er kompostkassen (ca 1m3) full.
(Etterpå spiste vi thaimat de hadde tatt med siden både Sebastian og den ene lærlingen er thai. For første gang skjønte jeg dette med at “sterk mat brenner to ganger”… så noe har da skjedd på tarmfronten også. Dette har jeg nemlig aldri opplevd før – ikke engang med mat i samsvarende styrke laget av svigerinna mi – som også er thai. Jeg er bare ikke helt sikker på om denne endringen er fordelaktig … ? Confused smile Jaja – nok om det.)

En helg seinere tok Husets Herre og meg og la setteskokken. Husets Herre gravde ned og siden vi hadde merkbart mer jordskokk i den delen av feltet som hadde fått mer kompost så tømte vi(iallfall nesten) den eldste komposten (pallekarmkomposten).  Det var 7 karmhøyder høyder med vellagret kompost og mange trillebårer. Håper på uttelling for dette neste sesong.

Vi tok også av en drøy bøtte med jordskokk til oss selv. Den la vi i en kasse med tørr jord rundt. Siden de tåler frost fint så står denne kassen i garasjen. I den tørre jorda som ikke klumper seg noe særlig kan vi få tak i dem hele vinteren uten for store problemer.

Ellers står høsten i oppussingens tegn. Jeg har nå tatt de første babysteps i tapetsering. Ikke store flekken, men jeg kunne selvfølgelig ikke være så lur at jeg “lærte meg” på rettvegg. Neida🙄 et skap med kriker og kroker og innhuk og hjørner. Det ble svennestykket mitt. Nå står mer maling og listing for tur. Om jeg er flink så er kanskje rommet ferdig til jul …
Husets Herre har også sitt å stri med. Han forsøker seg med “hjemmeopplag av båt”. Det var litt av et sirkus her da 4 mann jobbet i 3 timer for å få 23 fot fra henger og ned på støttene … og ikke noe bedre et par kvelder seinere da telt & presenning (BM “svinetung”) skulle opp. Men nå er vi *nesten* trygge på at gresscruiseren skal ri vinterstormene av, godt “fortøyd” … Winking smile

Menmen. Det var liksom hagelivet som var temaet. I hagen er det nesten vinterklart. Et halvt bed skulle ha vært luket litt før tælen slår. (Det er helt merkelig at det er en måned siden første frost … og vi ikke har hatt frost siden.) Dette er bedet som er offisielt utnevnt som kattetoa ser det ut for. Så jeg har ikke sååå stor lyst til å være så nøye der. Men jeg foretrekker at de gjødsler der framfor at de velger grønnsakshagen, altså. Der har jeg måttet legge ut impecta sine plastnett for å få ha gulrøttene fri for kattebæsj.🙄
Jeg har heller ikke tømt drivhuset for hippeatrums og den andre håndfullen med overvintringsplanter. Ei heller kastet physaliisen. Men kanskje jeg gjør det i helga. Da er det å ta inn slangen, stenge vannet og lukke døra for vinteren som gjenstår. Ikke noe langt arbeid, akkurat.

Uansett er det en fin tid på året – tiden for nye hagedrømmerier. Jeg har såvidt begynt å se på frø. Til neste år skal jeg forsøke noen flere heirloom-grønnsaker. Havrerot og svartrot, kanskje?

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

12 Responses to Hagenytt, eller rettere sagt “hagegammelt”

  1. Linnemi sier:

    Jeg har litt sans for hager med grøde.🙂 Jordskokk tror jeg aldri jeg har smakt. Hva brukes den til?

    • smgj sier:

      Interessen min har også gått mest mot matauk. «On That Note»… amerikanske blåbær er både gode og en nydelig høstbusk fant jeg ut i år. De og den gule asaleaen kappes om prisen som flotteste høtbusk i hagen. Jeg holder en knapp på blåbærene fordi de i tillegg til (like) flotte farger har blankere bladverk.

      Jordskokk, ja. Vi lager stort sett jordskokksuppe eller jordskokkmos.
      Jordskokksuppen lager vi omtrent som denne:
      http://www.frukt.no/kokeboka/supper/jordskokksuppe/ (valnøttolje ikke nødvendig og bruk gjerne fløte.😉 )
      og jordskokkmos slik:
      http://lchf-bloggen.blogspot.com/2011/09/jordskokkmos.html
      Kok gjerne skokken i fløte og mos den ned i fløten i stedet for créme fraîche. Rund av med smør. Mektig og skikkelg godt til søndagssteika.

  2. orchis sier:

    Skulle ønske jeg kjente noen som kunne lage thaimat til meg! Og ja, den brenner to ganger, m.a.o. dobbel nytelse.🙂
    Artig at noen dyrker «gamle» matvekster. Aldri smakt jordskokk, men har hørt at den har nøtteaktig smak. Stemmer det?
    Ha en god dag.

    • smgj sier:

      Du kan jo lære deg å lage thaimat da.😉 Jeg synes «sticky rice» fra nordøstområdet er skikkelig godt…

      Jordskokk smaker søtlig som pastinakk og nøtteaktig – som macedemianøtter? Og har konsistens som en kokefast potet. Den er dyrkbar ned til dine breddegrader og enda lenger…. Så det er bare å anskeffe sette-skokk.😉

      • orchis sier:

        Joda, forsøker få til å lage thaimat, men det blir liksom ikke den samme «schwung» som på en god restaurant med ekte thaier på kjøkkenet…🙂

        Jordskokk er jammen noe å tenke på. Pen plante også. Tror faktisk jeg har sett jordskokkplanter på et hagesenter. Hvis det var det, så tror jeg ikke at portugiserne vet at den er spiselig. Neste gang jeg er der, skal jeg fingre nedi potta og kjenne om der finnes knoller.🙂

  3. Mari Anne sier:

    Enig i at høsten har sin sjarm. Føler meg på forskudd med luking og deling. Det er jeg aldri på våren.

  4. Britt Åse sier:

    Så flinke dere er! Sukk – jeg er helt avmotivert med hele hagen, jeg Særlig nå som 3 av 4 lønner har fått sopp, og kommer til å avgå. Ukurunduense ser ut til å klare seg greit, heldigvis.
    Hvorfor streve så j***ig med båten? Vi betaler en mann 500 penger for å hente båten på vannet, kjøre den med lastebil hjem og sette den pent på plass i krybba. Det er da nok arbeid med vintersikring om man ikke skal buksere den selv også! Synes vi, da.

    • smgj sier:

      For å si det sånn… om du har en som henter og leverer båt i Halden til den prisen så vil vi gjerne vite navn… Her ligger samme tjeneste på det 4-dobbelte. Hengeren fikk vi låne gratis…😉 Og bil puttet vi noen kroner drivstoff på.

      Hagen har gått for egen maskin i sommer så nå er det bare høstonna jeg kan skryte av, liksom. Finværsdagene har vært viet båtliv.🙂

Legg igjen en kommentar

