En god lege for stoffskiftet

Ja, jeg har vært hos legen. Ikke særlig spennende i seg selv, men tankene jeg fikk har jeg lyst til å formidle.

Etter besøket måtte jeg bare fundere litt. Jeg tror nemlig jeg har skjønt hva som er forskjellen på en ok lege og en knakende flink stoffskiftelege.

Jeg hadde tatt prøver litt i forveien, og siden jeg får kopi av dem sendt til meg selv så hadde jeg sniktittet. Skulle man analysere blodprøvene alene så var lagerhormonet (fT4) “lavt men ok”, omløpshormonet (fT3) “noe høyt” og signalmarkøren (som enten “visker” eller “roper” at kjertelen skal produsere mer ved hhv lave verdier eller høye verdier av TSH) lavt. Ikke uventet siden mitt medisinvalg ofte gir dette uttrykket. Så jeg forventet beskjed om å enten redusere, eller beholde dosen.

Hva blir jeg møtt med? Jo – aller først et spørsmål om hvordan jeg kjenner meg. Sånt blir jeg hoppende glad over. Legen vil altså vite hvordan jeg har det, og ta dette med i vurderingen. Og deretter går han videre og sjekker andre tegn. Han spør og ser etter om området mellom øyelokk og bryn siger (dette området henger mer ved lavt stoffskifte), ser etter om øyebrynene er unormalt tynne/borte ytterst, han sjekker puls, hjerteslag og blodtrykk. Han spør om hårvekst (ja, når hormonene fungerer må jeg barbere leggene like ofte som andre, friske kvinner… Winking smile ) og han sjekker refleksene (seine reflekser –> tregt stoffskifte). Videre ser han på albuene og spør om jeg er plaget med tørr hud, eller om det er greit.

Etter dette sier han at det antakelig er rom for en liten økning dersom jeg føler det kan være fordelaktig.

Jeg er så glad fordi jeg nå har en lege som ser MEG og ikke minst det kroppen min forteller om hormonbehovet framfor å bare lese blodprøvene før han gjør vurderingen …

Nei, han er langtifra gratis siden det er en privatlege i Oslo. Ja, jeg må ta fri for å rekke dit. Og for å få best utbytte må jeg fremdeles sette meg inn i ting selv. Men jeg synes så absolutt det er verdt det.

 

Hei!

«Min» lege har dessverre fått lisensen inndratt, så jeg kan dessverre ikke viderformidle navn lenger.

 

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

108 Responses to En god lege for stoffskiftet

  1. Marit sier:

    Gode leger er gull verdt! Godt at du har fått en lege du er fornøyd med. Hyggelig å «se» deg igjen🙂

    • smgj sier:

      Marit: Takk – blogglysten er dessverre laber, men innimellom må jeg opp på «såpekassa»😉

      • Ingrid sier:

        Hei! Hadde satt stor pris på om du kan sende meg informasjon om legen som hjalp deg! Har slitt med lite energi og lavt stoffskifte i mange år.

  2. Linnemi sier:

    Enig med deg. En knakande god lege!😀

  3. Ellen M. Gulbrandsen sier:

    Heldig du! Har du kanskje en lege som har spesialisert seg på lavt stoffskifte? Har aldri blitt spurt om slikt, men ettter at jeg byttet lege er i alle fall medisindosen blitt justert ned.
    Blir litt i villrede nå for jeg har veldig tørr hud ++.

    • smgj sier:

      Hei! Ja, jeg går til en privat lege med spesiell interesse for hormoner og kroniske lidelser.

      Om du ikke synes legens håndtering av ditt tilfelle stemmer med «ditt terreng» så anbefaler jeg deg å lese og lære mer om stoffskiftet. Da vil du saklig kunne vurdere ditt tilfelle iforhold til hva legen anbefaler og argumentere med kunnskap i ryggen. Tross alt er det du som kjenner situasjonen på kroppen og du må snakke til/med legen hvis din oppfattning av din situasjon ikke stemmer over ens med det legen mener og den behandling vedkommende planlegger for deg.

      Det er sånn at legen kan medisin, men du kan kroppen din. Dere må samarbeide og respektere hverandre – du må respektere legens kunnskap og velfunderte meninger, mens legen må respektere deg og dine erfaringer.

      Når det gjelder tørr hud vil selvfølgelig ikke det alene kunne si noe om din situasjon, men det er en faktor som kan spille med i et større bilde.

      Håper du får det/har det bra.

  4. RandiF sier:

    Ja der har du vært heldig med fastlege. Selv har jeg en fastlege som har hatt permisjon i tre år, men jeg passer stort sett på verdiene selv og »hjelper til’ med vurderingen av ev. medisinregulering. Stor takk til stoffskifteforeningen, NTF, har lært mye av artiklene i bladet Thyra, og har et par ganger videreformidlet til legen, bl a da jeg ba om å få begynne med Liothyronin i tillegg til Levaxin, noe som gjorde positivt utslag for min del.

    • smgj sier:

      Jeg må ile til og si at dette ikke er fastlegen, men en privatlege jeg valgte nettopp på grunn av hans interesse for området. Er godt fornøyd med fastlegen, altså, men på dette området er han ikke så oppdatert, så det er privatlegen jeg lar håndtere denne biten av meg.😉

      Veldig fint at lio fungerer for deg. Det er mange som har hjelp av det, virker det som.

  5. Britt Åse sier:

    Så bra! Jeg har deg ofte i tankene – og er happy når du melder at ting går i god retning! 🙂

    • smgj sier:

      Så hyggelig … tror jeg.😉 Håper alt er vel hos dere også.
      Har hatt lite å melde her siden jeg er litt skeptisk til å la bloggen gå helt over i såpekasseklassen.

  6. Marina sier:

    Så fint at du fant en lege som faktisk forstår at syke mennesker er også mennesker!
    Og det hjelper nok at han faktisk tar en interesse i hva du lider av, og.

    Nå lurer jeg nesten på om jeg har høyt stoffskifte, for jeg har veldig stram hud under øyenbrynene, veldig kvikke reflekser, og (grrrr!) veldig hårete legger. Og ikke tørr hud, foruten akkurat nå, ettersom det for tiden er veldig kaldt og veldig tørt her.

    • smgj sier:

      Hehehe. Ja man kan definitivt bli syk av å lese om sykdom.😉 Du får komme deg til legen om du i tillegg begynner å få stirrende, utstående øyne.

      • Marina sier:

        Nei, øynene mine sitter fremdeles ganske dypt. Som speil til sjelen.

        • smgj sier:

          😀 Good for you – høyt stoffskifte «høres» fint ut, men har visst en god del uheldige sider det også. Håper du snart er frisk igjen da. Så du slipper å høre på dårlige syngedamer i stedet for å gå på jobben.😉

  7. khi sier:

    Bra du har funnet en som vet hva han skal se etter for å få tilnærmet optimal dose🙂

  8. ET sier:

    Fant faktisk link til din blogg fra Paul Jaminet sin blogg. Har selv hypoterose, eller en variant av det, og følger glutenfri diett i en Ray Peat variant. Tar «naturlig» thyroid, men vil gjerne eksperimentere med litt T3 i tillegg. Kan jeg spørre om navnet på legen eller? Flott om du kan sende på epost : ) Tusen takk

  9. Hei. Var du på et senter med privatlege, eller en privat en der du bor? Holder på med en side der jeg omtaler stoffskifte, da jeg er syk selv. Hadde vært interessant og snakket med eller sett om denne legen har noe formulert ned på papir. Jeg har en side på Facebook også, der vi omtaler tidsskrifter og temaer innen stoffskiftet. En faktaside. Synes det du skriver her er av veldig stor interesse, som kanskje kan deles med flere.🙂

    • smgj sier:

      Hei, og velkommen i «klubben». Nei, jeg måtte til Oslo – og valgte lege på bakgrunn av noen dager intens googling. Du kan godt få navnet på legen, men jeg vil ikke offentliggjøre det direkte på nett. Legestanden er heller ikke fri for misunnelse og leger som går utenfor «vedtatt standard» får ikke alltid støtte av sine egne selv om behandlingen virker positivt for pasientene. Om du fremdeles ønsker å vite mer så bare sleng en kommentar til, så mailer jeg deg info om senteret, så kan du kontakte legen direkte og høre om vedkommende har noe h*n vil si.🙂

      • Therese sier:

        Hei, jeg prøver også å finne en lege som har god kompetanse om stoffskifteproblematikk….kan jeg spørre om du kan sende kontaktinformasjon?

  10. Katrine Chi sier:

    hei! Jeg er på despera leting etter en god stoffskifte lege, kan du vær så snill å sende navn og nummer til meg?:) mail: [fjernet]
    på forhånd tusen takk!

  11. Hei!
    Jeg har også Hypothyreose og ønsker en privat lege som er god på stoffskifte. Kan du maile navnet hans til meg? Da blir jeg så glad, er litt desperat, har vært innom mange leger..

  12. vibeke selvig sier:

    Jeg er også veldig interressert i å få navnet på din flinke lege, jeg får liten el ingen hjelp av min fastlege.

    • smgj sier:

      Jeg mailer deg.

      • Sølvi Larsen Borgen sier:

        Hei:)
        Det høres ut som himmelrike på jord med en slik lege.Min sønn på 16 år har vært syk i 3 år.
        Påvist lavt stoffskifte etter 2 år .Blir nå behandlet uten noe bedring.Vet jo at de fleste leger ikke har særlig kunnskap om slikt.Kunne jeg fått navnet jeg og?

  13. Stoffskiftepasient sier:

    Hei! Takk for at du skriver om hypothyreose! Jeg har vært og er veldig dårlig, på tross av medisinering av denne sykdommen, i altfor mange år nå. Hadde satt stor pris på om jeg kunne fått navnet på denne legen. På forhånd, hjertelig takk!

  14. SE sier:

    Jeg ønsker også legens navn, hvordan får jeg det?

  15. Roger A. Moen sier:

    Hei, har du navnet på denne legen?

  16. Heidi Ringen sier:

    Heisann!
    Blir veldig glad hvis du kan sende meg kontaktinformasjon til denne legen🙂
    Ha en fin dag!

  17. Stine sier:

    Hei!

    Jeg sliter med stoffskifte sykdom og skulle svært gjerne hatt navnet på han som du går til?
    Tusen takk🙂

  18. Liv sier:

    Hei.
    Jeg kom over bloggen din fordi jeg føler at min fastlege ikke bryr seg. Han tar prøvene han skal, og holder meg med medisin, men er virkelig ikke interessert utover dette. Jeg har gått opp 16kg på få år, og kjenner at selv om verdiene mine er tilsynelatende ok, så er ikke jeg det. Hadde vært fint å treffe noen som «ser meg».

  19. Elisabeth sier:

    Hei! Takk for veldig bra innlegg. . Skulle gjerne hatt navnet på den legen – hadde blitt veldig takknemlig om du kan maile det til meg. Trenger en med kompetanse på stoffskifteproblemer

  20. britavistnes sier:

    Heisann! Takk for flott innlegg angående lege praksis og stoffskifte sykdom🙂 Om det hadde vært mulig skulle jeg gjerne hatt navn på denne legen og evt. praksisen. Jeg ønsker deg lykke til videre🙂

  21. Bente Lie hansen sier:

    Hei. Jeg vil gjerne ha navnet til legen som er spesialist på stoffskiftet Mvh Bente

  22. Nadinegladogsunn sier:

    Man finner faktisk gode stoffskifteleger som ikke er private. Jeg har en god fastlege som har god peiling på stoffskiftet,for den som er intr.

  23. Alex sier:

    Hei

    Jeg har veldig lyst til å komme i kontakt med han legen du går til! Jeg er selv på lege nr 3 på min «reise» når det gjelder stoffskifte… Ting går en del bedre men jeg har noen knepp å gå på før jeg er «i mål».. Takk!

    • smgj sier:

      Hei. Sender en mail, jeg. (Dessverre blir det fort et sunnhetstegn å bytte lege noen ganger med stoffskiftesykdom. Det er en vanlig sykdom som en vanlig lege kan altfor lite om…)

  24. Katarzyna sier:

    Heisann! Jeg vil gjerne få navnet til legen du anbefaler. Takk på forhånd, Kasia

  25. Siri sier:

    Hei. Jeg hadde også blitt veldig glad om du kunne sendt meg navn på en lege som er flink med autoimmune sykdommer. Har mest sannsynlig cøliaki også, og kom over bloggen din i en research-fase:)

  26. Ida sier:

    Hei =) Kan du sende meg navnet til legen og evt legekontor?

  27. bs sier:

    Hei🙂 Kunne trengt navn på lege og evt legekontor?

  28. Helena sier:

    Hei:) Takk for innlegget ditt:) Kan du sende meg navnet på legen du går til? Kjenner du tilfeldigvis til en tilsvarende lege i Bergen? Takk for mail:)

  29. Heidi hovind sier:

    Hei!

    Jeg blir veldig takknemlig for svar på lege navn og legesenter.🙂

  30. Berit Olsen sier:

    Helt imponert !!! Trodde ikke slike leger eksisterte ;))

    • smgj sier:

      Takk for kommentar – dessverre er det langt mellom dem, ja.
      Han jeg fant er ikke billig siden det er privat, men … jeg betaler heller for hjelp som virker enn å kaste bort tid på ting som ikke virker. Og ja, det er vanskelig å finne kombinasjonen av interesse, kunnskap, ydmykhet og … medmenneskelighet innenfor det området man trenger. Enten det er stoffskiftet eller andre områder. Jeg har også funnet en brukbar fastlege. Ikke brilliant, men en som iallfall respekterer meg som pasient og innehaver av en god porsjon kunnskap om hvordan DENNE skrotten fungerer iallfall.

  31. Vidar Opseth sier:

    Jeg bare snublet over denne diskusjonen.

    Jeg er ikke plaget av noe som omtales her, men jeg er plaget over at vi bruker så uendelig mye ressurser på almenleger (fastleger) som jo i bunn og grunn ikke kan så veldig mye. Selv har jeg en hyggelig og grei fastlege, men har jeg egentlig bruk for det? Jeg hadde vel ønsket meg en som kan noe, helst det som feiler meg da. Det kan han ikke. Men han kan mye om diabetes, for det har han selv.

    Så poenget mitt er:

    Hvor er det folkelige opprøret mot fastlegeordningen? … kan ikke myndighetene sørge for at vi heller øker antallet spesialister på de vanligste sykdommene i stedet og gjøre det enklere å komme seg hit?

    • smgj sier:

      Takk for kommentar og velkommen hit. Et interessant aspekt du kommer med.
      Sånn som jeg ser det er ett av problemene at fastlegen skal behandle «enkle problemstillinger». Hva er enkelt? Jeg har et inntrykk av at mye blir «enkelt» når det er få spesialister tilgjengelig. Et annet problem er at fastleger ikke oppmuntres til å favorisere interessefelt. Jeg ville (er!) likegyldig til om «min» lege er formelt spesialist eller ikke så lenge han har sterk interesse for og stor kunnskap om det jeg trenger. Men han har ikke lov til å reklamere om sitt felt siden han ikke er formell spesialist… Heldigvis fungerer ryktebørsen godt.

  32. Karianne sier:

    Etter å ha hatt lavt stoffskifte i snart 20 år, godt medisinert og godt fungerende, mistenker jeg nå at plager som har oppstått siste år, kan han noe sammenheng med stoffskiftet.. Vurderer derfor time hos spesialist på eget initiativ og navn på legen hadde derfor vært supert🙂

  33. Anni sier:

    Hei🙂 Jeg har også kommet over innlegget ditt, og skulle absolutt trengt en bedre lege, og tar imot ditt tips med stor takk?:) Jeg var så heldig å være hos fastlegen min idag og spurte hva kan JEG gjøre for å gjøre dette med mitt lave stoffskifte enklere for meg selv, feks kosttilskudd, diett, trening, soving.. Gleden var stor når legen min sa at han var lege og derfor sto for medisinering og oppfølging via blodprøvene, ellers hadde ikke han ikke så mye å si. Og økte dosen min med levaxin fra 100 til 150 mcg. Trooor jeg trenger en second opinion!

  34. Britt sier:

    Hei, jeg og vil gjerne ha kontaktinfo om denne flinke lege. Jeg har LS, Hashimoto og endel andre diagnoser, som Chiari og Ehlers Danlos Syndrom, +++. Er veldig tekknemmelig for all info. Siden jeg har en fastlege som ikke kan noe om LS.🙂

  35. Hei! Hadde vært supert å få komme i kontakt med denne legen!🙂

  36. Evy sier:

    Hei🙂 mange desperate etter hjelp, deriblant jeg. Kan jeg og få navnet takk?

  37. Hei! Er veldig plaget av lavtstoffskifte jeg og…Er takknemlig om du skal hjelpe meg og med navnet på denne legen.På forhånd takk!

  38. lisa sier:

    Heisann, og takk for mye informasjon. Er på evig leting etter en lege som kan Hashimoto, gjerne også med kunnskap om cøliaki og fibromyalgi. Høres ut som om du har funnet den rette:) Kan du maile meg navnet?

  39. Hilde Stuen Flagstad sier:

    Heisann 😀 Takk for flott innlegg angående lege praksis og stoffskifte sykdom🙂 Hadde vært veldig fint om jeg kunne få navn på denne legen og praksstedet, da jeg også har lavt stoffskifte og ikke har noen god hjelp av min fastlege. Jeg ønsker deg lykke til videre🙂

  40. Ole sier:

    Takk for flott innlegg angående lege praksis og stoffskifte sykdom Hadde vært veldig fint om jeg kunne få navn på denne legen og praksstedet, da jeg har lavt stoffskifte og ikke har noen god hjelp av min fastlege.

  41. Rikke sier:

    Hei!🙂 Fant bloggen din via Google og leste innlegget ditt. Glad på dine vegne og at du har funnet en lege som tar deg på alvor🙂 Ser nå at dette er et gammelt innlegg og håper du fortsatt tar deg tid til å svare meg. Jeg lurte på om du kunne vært så hyggelig og dele navnet på legen du går til? Ønsker deg masse lykke til videre og STÅ PÅ!🙂 Hilsen ny «innom nå og da»-leser.

  42. Marit sier:

    Hei, googlet for å finne en god lege/spesialist på stoffskifte og kom da over bloggen din🙂 Kunne du mailet meg navnet på legen du går/gikk til? På forhånd tusen takk!! Mvh Marit

  43. Nina sier:

    Hei ønsker meg navnet på legen 😄

  44. Asm sier:

    Hei, jeg ønsker også navn og kontakt info til legen.

  45. tiataraldsen sier:

    Kan jeg få navn på legen?🙂

  46. Nina sier:

    Hei. Er på utskikk etter en god lege/spesialist på stoffskifte. Er selv kreft operert og fjernet hele kjertelen. Mvh Nina

  47. MAG sier:

    Jeg skulle gjerne også ha hatt navnet på denne legen.🙂

  48. Eva sier:

    Hei alle sammen,
    Jeg lurte på om noen kan hjelp meg ,jeg vil gjerne ha kontakt med en privat legen som er ekspert med stoffskift i Oslo område.blir veldig takknemlig.

  49. Mina sier:

    Hei, jeg skulle så sårt hatt navnet på denne legen som er ekspert i stoffskifte er du snill🙂

  50. Ragnhild Tveranger sier:

    Hei🙂 høres fantastisk ut med ein slik lege🙂 Har aldri opplevd det dessverre… kun mistenkeliggjering og kor merkelig det er at eg ikkje vert betre. Hadde blitt kjempeglad for å få navnet på denne legen, eller tips om ein lege som KAN stoffskifte. Mvh Ragnhild Tv🙂

  51. Ragnar M sier:

    Jeg har lest Per-Egil Hegges bok » og så må du ikke stille spørsmål» den kom vel ut i 2000-01, men jeg tror ikke de legene som ikke kan og kanskje ikke vil kunne noe om stoffskiftesykdommer ikke vil lære mer, tror ikke det er blitt noe bedre blant mange av dem. Sykdommen er vel ikke interessant nok – eller har høy nok «status» – det har jeg og hørt uttrykt, det høres jo noe rart ut, men, – – –
    Jeg har vært eksponert for to typer plast, i en protese og en annen type plast i et implantat. Den første i tre år og den sistnevnte i 14. Det har vært søkelys på hormonhermere i plast. I store medisinske leksikon står det at «flere plastmonomerer er brukt innen helsevesenet, de kan føre til helserisiko; vanligst er reaksjoner i hud og luftveier.» Og ellers er bruksområdene over alt i våre omgivelser.

    Jeg og en annen lidelsesfelle som jeg ved tilfeldigheter fant fram til; hadde mye av dette og jeg i tillegg intoleranse for en masse matvarer. Det siste gikk gradvis over i tid, etter jeg fikk fjernet implantatet. Min lidelsesfelle var så heldig at hun ble kvitt alle plager. Dette tåler ikke «søkelyset» på seg. Med ukvalifisert gjetning regner jeg med at mine stoffskifteproblemer er denne plasten opphav til mine problemer. Da dosen ble øket (doblet) i 2009 begynte helvetet. Ellers er min historie så lang som snart 40 år og de siste 26 – et helvete. Så dette utsnittet av helvetet får være nok.

    Kan du sende meg navnet på denne legen. Jeg har flyttet tilbake til Oslo – etter 5 år hvor jeg var prisgitt fastlegeordingen og nå etter sju år har jeg fått nok.

  52. Elisabeth sier:

    Hei, hadde det vært mulig å få namnet på denne legen?🙂

  53. sara sier:

    Hei, ser det er en stund siden du har postet på bloggen, men hvis du har mulighet til å sende meg info om den gode stoffskifte legen blir jeg veldig glad. Min fastlege har gått av og jeg må finne en ny som kan noe om stoffskifte.🙂

  54. Anja Olsen sier:

    Hei. Jeg skulle gjerne hatt navn på denne legen jeg også, da jeg har slitet med stoffskifte problemer i flere år nå🙂

  55. Tone Dyrseth sier:

    Hei! 20 år har gått siden jeg fikk påvist lavt stoffskifte. Nå er tiden inne for å gjøre noe mer enn å ta den faste medisinen som egentlig ikke virker. Har lest med stor nysgjerrighet om det du skriver, og ble veldig overrasket over det med øyelokkene. Jeg har faktisk vurdert operasjon i en alder av 50, for her henger det! Kan du sende meg navnet på den legen du er så fornøyd med hadde jeg blitt glad!

  56. Lene Iversen Tytingvåg sier:

    Hei hei:)
    Ser det e en liten evighet sida du skreiv ditta her, men eg skulle så gjerne ville hatt navnet på den legen:)
    Eg føle det e så få lega som skjønna seg nok på stoffskiftet til å sjå at det skal meir til en en fast levaxin dose.

    Mvh
    Lene

    • smgj sier:

      «Min» lege har dessverre fått lisensen inndratt, så jeg kan dessverre ikke viderformidle navn lenger.

  57. Helena sier:

    Åh? Med hvilken begrunnelse- mulig å få vite det?

    • smgj sier:

      Jeg kommer ikke til å skrive noe om det. Jeg tenker det er en stor nok belastning for lege og familie.

      Det jeg kan gjenta er at jeg ikke hadde noe å utsette på den behandlingen jeg ble forelagt i den tiden jeg gikk til denne legen, men at jeg derimot opplevde gode resultater, og fikk mye bedre hjelp enn jeg har møtt i offentlig regi.

  58. Sara sier:

    Heisann! Ser at dette er et gammelt innlegg, men klarer ikke holde fingrene av fatet med å kommentere🙂
    Etter land tid med masse research på dette området, kom jeg endelig over noen med mange av de samme interesser som meg! Fantastisk! Jeg har Hashimoto’s tyreoditt og studerer alt som har med denne sykdommen å gjøre som det skulle vært en heftig eksamen. Etter en stund kom jeg endelig kom jeg over den perfekte boka: «Root Cause» av Izabella Wentz som informerer, beskriver og forklarer nesten alt man trenger å vite dersom man har Hashimotos. Problemet er at mange av disse tiltakene som er foreslått angår de som bor i USA, da forfatteren bor der. Ikke alt fungerer helt på samme måte her som der mht leger, spesialister, blodprøver, andre prøver, bestilling av kosttilskudd som kan hjelpe,osv. Men uansett, det er moro å se at det finnes flere her som går gjennom eller har gått gjennom det samme som kanskje har noen gode tips? Har en del spørsmål og ting jeg lurer på, kanskje det går an å kontakte deg gjennom e-post om du kunne hatt noe tid til disposisjon? Hadde satt stor pris på det🙂 Hilsen Sara

    • smgj sier:

      Hei.
      Jeg vil anbefale deg å begynne på sidene til Sonjas Stoffskifteforum og lese der. Der er det veldig mye informasjon å finne om stoffskiftet og Hashimotos – mye mer enn jeg kan. Tvitvi. Mye kan rettes gjennom kosthold og livsstilsendring, det er det ingen tvil om.

  59. rozalia kiraly sier:

    jeg onskernavn av lege som expert .lit komplikalt sak.mvh roza

