Har strikket CanCans og Selbudeath

20120123_191132Jeg har forvillet meg inn på http://www.ravelry.com/ og brutt “strikke på engelsk”-isen med god hjelp av instruksjonsvideoene fra  http://www.knittinghelp.com/. Det resulterte i et par CanCans 

Her er mine egne. Grunnen til at jeg holder over den venstre er at den er litt for stor siden det tok meg en “Can” å komme inn i passe strikkefasthet… Så jeg lurer litt på om jeg skal strikke en ny venstre-Can, men siden det som regel er høyre hånd som jeg fryser på er ikke det særlig prekært…

Underveis i dette prosjektet fant jeg en glimrende måte å felle av rett/vrangt på en elastisk måte..

20120123_191210Dernest var jeg litt bitt av basillen da… og så fant jeg “provisional cast on” –  og fant ut at jeg måtte prøve det i et rundpinneprosjekt. Et passe stort prosjekt er et pannebånd på denne tiden av året. 20120123_191222

Det ble tosidig – “Selbudeath” Winking smile på den ene siden og et egenkomponert, keltisk-inspirert på den andre siden . Brukte litt tid på det siden mønsterrapportene måtte være like store for at begge mønstrene skulle “gå opp”.

Jeg brukte 2,5 pinner og 150 masker til Lanett superwash babyull. Det er litt trangt for min del (30 masker = 10cm) så 25 masker pr 10cm er nok bedre.

Over og under selbudeath har jeg 1 omgang rettstrikk i bunnfargen, 2 omganger under/over mitt eget mønster. Brettelinjen øverst og nederst er strikket som en omgang vrangstrikk. Og til sist lærte jeg Kitchener Stitch for å føye pannebåndet sammen. Husk at sammenføyingen teller som 1 rett omgang.

20120123_191530    20120123_191454

Sånn ble herligheten. Beklager at jeg ser litt “shell shocked” ut, men det å ta bilder av meg selv er ikke min spesialitet.

Her er mønsterrapportene om noen andre skulle ha lyst til å strikke dette:

smgjCeltic     selbudeath

Ja, om noen vil “henge sammen med meg” på ravlery så er jeg “smgj” der også… Foreløpig føles det en smule ensomt ut der inne … Smile with tongue out

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

12 Responses to Har strikket CanCans og Selbudeath

  1. WikiVoo sier:

    Så vakkre mønstre, og flotte fargekombinasjoner! Takker og for at du deler linker og oppskrifter🙂 Ha en flott dag!

  2. Rita sier:

    Flink du er som komponerer eget mønster. Fint var det også🙂 Jeg er på ravelry jeg også, men bruker ikke siden til noe annet enn å kikke etter mønster.

    Smart å knekke engelsk-koden. Da har man plutselig ett vell av oppskrifter å velge i🙂

    Jeg søker ofte på youtube når jeg skal lære meg nye teknikker. Fins mange svært instruktive videoer der🙂

    • smgj sier:

      Jeg bruker også youtube.🙂 Der er det alltid en versjon som man forstår. Men knittinghelp samler de fleste enkelske forkortelsene på ett sted – og det gjør det enklere å begynne å skjønne, synes jeg.

  3. Villrose sier:

    Selbudeath… nå ble jeg nysgjerrig, fascinert som jeg er av mønster og både Selbu. Duverden.

    • smgj sier:

      Hehe – det var ikke jeg som fant på det. Om du googler så finner du den fra et strømpemønster i en strikk-along.😀

  4. Britt Åse sier:

    Gurimalla så flink du er!! Stilige greier, altså. Jeg iler øyeblikkelig inn på Ravlerier og befrender deg🙂 Søt på bildene var du også. Jeg ser ofte litt for stram og «fruete» ut på mine selvportretter. haha!!

  5. Linnemi sier:

    Dette ser jo helt flott ut! Selbudeath… kjære, vene.. 😉

  6. Britt Åse sier:

    Da har jeg jaggu meg lastet over oktober og november 2010 + tatt backup av database og «site», alt tilskyndet av deg, kjære damen. Takk for dytten!!