Nifty gadget for tvangsnatteravner

Jeg har en lei tendens til å “våkne” sånn i åttetiden på kvelden og deretter bli sittende klistret til pc’en til altforlenge og klokka blir godt over leggetid. Sikkert som “amen i kirken” er det også at jeg da blir stup trøtt om morgenen. For å redusere morgentrøttheten har jeg en demringsklokke som jeg er veldig glad i.

Og nå fant jeg en liten lur sak som faktisk gjør meg trøttere om kvelden. (Bare å skru av pc’en hører jeg? Nei, det er IKKE sånn jeg fungerer, dessverre.)

F.lux er en gadget som går i bakgrunnen på pc’en. Jeg forteller den hvilken lengde- og breddegrad jeg er på og så stiller den fargeskjemaet på skjermen min slik at det likner litt på det naturlige lysspektret på samme tid. DVS at midt  påd agen så er fargene skarpe og klare, og om kvelden/natta så dempes fargeskjemaet ned i mot svakt rødrosa innelys.

f.lux makes your computer screen look like the room you’re in, all the time. When the sun sets, it makes your computer look like your indoor lights. In the morning, it makes things look like sunlight again.

– Nei – det går ikke helt over i mørk skjerm.

– Ja, det virker… (Eller så gir det iallfall en brukbar placeboeffekt.) Jeg blir faktisk trøttere til “riktig tid” om kvelden med denne installert.

Og ja, det kan være litt rart om man glemmer at den kjører og jobber med bilder/farger… Men om man husker det så kan den enkelt disables for en time slik at man kan jobbe med “vanlige” skjermfarger. Winking smile

Lyst til å prøve? Det finnes versjoner for Max, Linux, iPhone/iPad og for windows.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

Legg igjen en kommentar

