Hagestart 2012

Jeg må vel bare innrømme at jeg har ramlet litt av hagevogna. Såsesongen starter ikke 1. januar lenger og jeg har en skuff sprengt med staudefrø som ikke sås… Har litt dårlig samvittighet for det siste fordi svigermor raidet botanisk hage i Moskva for frø og brakte med seg ved siste besøk. Må nok forsøke å få noen av dem i jorda iallfall. Lommefrø er alltid spennende. Egentlig.

Men – i dag startet altså hagesesongen for min del. Jeg kosa meg ute i sola og beskar epletreet. Vi har altså to, men det andre er så kreftsykt av det er ingen vits i å beskjære det. Det første hadde også antydning, men jeg saget bort den grena som jeg kunne se angrep på også håper jeg at jeg får beholde iallfall ett tre noen år til. Eplene er veldig gode til mos. Jeg koker da mos på halvparten av eplemengden, og så skjærer jeg  biter og tilsetter massen mot slutten. Synes det er godt med al dente-mos.

Ellers ble det en del opprusking i bed og plukking av kvist. Vi har flere store hengebjørker rundt tomta, og det vises ved vinterens slutt. Dette egner seg så veldig bra i bunnen av nystartet kompost. Og sånn går hageåret – i sirkel.

Men – dagens store avgjørelse gjenstår. Det er hvilke tomater som skal sås i år. Jeg skal ha MAKS 10 planter. Jeg har frø fra 11 ulike slag, og ikke alle er like attraktive å så om igjen. Jeg er f.eks veldig lite glad i busktomater som ‘Goldrush Currant’, så de frøene blir nok ikke sådd. De tar altfor stor plass, rett og slett … Jeg sår nok ikke ‘Gartenperle’ (ampeltomat) eller ‘Cuore di Bue’ heller.  Den siste er en bifftomat som ikke trives med de svingende temperaturene det blir i drivhuset mitt. Så selv om jeg får store tomater så sprekker de gjerne og blir angrepet av mugg før jeg får dem modne.

Årets sådd blir:
    ‘Gardener’s Delight’ – fordi det er favoritten. Enkel å ha med å gjøre, relativt tidlig, riktbærende og søt. En enkelt plante gir lett en amatør en 2m høy plante med cherrytomater i snorer a 20 eller mer tomater i hver… Når den da i tillegg er godt på smak er det ingen over, ingen ved siden i min rangering.
    ‘Brown Berry’ – nok en cherry, men denne med brun/grønn nakke og mer syrlig smak. Bærer mer normalt (altså ikke så sykt riktbærende som GD).
    ‘Sub Arctic Plenty’ – en “vanlig” tomat, bortsett fra at den er veldig tidlig. Man må ha noen sånne til hjemmelagd tomatsuppe og sånt.
    ‘Stupice’ – en middels liten tomat, en tsjekkisk varietet, visstnok. Har få, store blader som gir en åpen vekst og tidlig modning.
    ‘Super Soiux’ – nok en syrlig tomat i vanlig størrelse.  Det ser ut som at jeg skal lage og fryse tomatsuppe/tomatsaus til høsten om dette slår til.
    ‘Eva Purple Ball’ – en middelsstor gammel tomatsort som ikke er oransjerød, men kaldrød slik som de fleste røde roser. Ikke særlig riktbærende, men god på smak. Bifftomat-aktig inni, vanlig fasong utenpå. Nydelig på brød med hvitløkspepper oppå…
    ‘Red Cherry’ – nykommeren i år. Dette er en Fothegrill’s-sort som jeg fikk med et hageblad. Skal være riktbærende, søt og tidlig. Vi får se.

Winking smile

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

6 Responses to Hagestart 2012

  1. Marit sier:

    Hyggelig å «høre» fra deg igjen🙂 Lykke til med sådden!

  2. Mari Anne sier:

    Garderner’s Delight er en favoritt her også. Sub Arctic Plenty hørtes spennende ut. Noterer meg den for neste år tror jeg. Nå har jeg sådd mer enn jeg streng tatt har plass til.

    • smgj sier:

      Det gjør jeg alltid… Heldigvis er jeg også ganske god til å gi bort småplanter.😀 Sub Arctic har visst en beregnet modningstid fra blomst på 50-55 dager. Jeg ser at Micke ikke har denne, men generelt er hans side – http://www.tomatsidan.se – veldig fin for å finne kjappe, kuldeherdige sorter.

  3. Britt Åse sier:

    Vi er i synk, kjære. Sånn omtrent. Jeg har sådd litt, jeg også, men ikke så mange som du. Måtte du få overveldende spiring og vokster, slik at lyst og inspirasjon riktig tar seg opp. Det samme ønsker jeg meg selv,

    Stor og varm klem🙂

    • smgj sier:

      Høh… en – 1 – tomat har kommet opp så langt, så jeg er allerede godt igang med re-sådd… ;p

      Ønsker deg høyere spireprosent enn det jeg så langt har oppnådd.😉

Legg igjen en kommentar

