Hager videre

… fremdeles uten bilder. For mye ork å dra med kameraet, tydeligvis. Vel – våronna er iallfall godt i gang. Har vel snart rusket rundt 2/3 av bedene. Dessverre ser det ut som at en del har gått ut i år også – overraskende mye, faktisk. Blant annet så har mesteparten av brunneraene på mystisk vis forsvunnet. Sad smile

Det gjorde krokusblomstene på terrassen også mellom i dag og i går. Det er bare “hylsene” igjen. Akkurat som om at noen har plukket dem. Jeg mistenker sterkt stylterottene – de er rabiate for tiden og spiser det grønne omtrent før det er opp av jorden, men her er det altså bare blomstene som er sporløst borte … merkelige saker. Uansett. Nå ligger paint-ball-geværet ferdig ladet og med høyttrykk rett ved verandadøra…. Devil

Nei, i stedet får jeg glede meg over alle blå, lilla og rosa blåveis som blomstrer i hagen. Og – HURRA – den rosa, fyllte har overlevd og blomstrer. (Takk Rita!) En annen merkverdighet er den persiske frittilariaen jeg kjøpte for et par år siden. Den gjorde en kort gjesteopptreden i solveggen sommeren etter – og ble borte. Etter to år avskrev jeg den i fjor som død og kastet merkepinnen. I år ser det ut til at den kommer opp på pur faen. Greit nok at vi ikke har hatt de beste somrene, altså – men at de ikke engang var verdt å komme opp for?

Har gjort:
Rusket rundt mye i bedene.
Tatt fram bøttedammen, fylt opp og “plantet” vannliljen, pumpa og flytelysene.
Montert vindusåpnere i drivhuset.
Tømt kompostpallekarmene.
Begynt å bruke av luftløken i kjøkkenet. Open-mouthed smile

Gjenstår:
Plukke ørtogførtig trillebårer med hengebjørkkvist.
Ruske rundt resterende bed.
”Beskjære” noen graner for mer lys til kjøkkenhagen.
Beskjære de fire bærbuskene.
Plante ut dahliaene.
Direkteså masse spennende i kjøkkenhagen.
Forkultivere enda mer spennende til kjøkkenhagen… og kanskje litt blomstererter.

Sånytt:
Av 10-15 sådde tomatfrø har ett – sier og skriver ETT – spirt. Så jeg har sådd mer… Ellers må jeg på Plantasjen og kjøpe tomatplanter. Det vil jeg se på som et GEDIGENT nederlag. Før det skjer må jeg nok forsøke ferskere frø enn poserester som snart er “skolemodne”.

Med tid og stunder… :
Lage nye pallekarmer av de gamle hengslene, men med impregnerte planker.
Ta opp “strømgjerdet” (uten strøm) og sette det opp på nytt.
Gjødsle bedene når værmeldingen tilsier regn.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

10 Responses to Hager videre

  1. Villrose sier:

    Men – kommer ikke Brunnera litt senere…?

    • smgj sier:

      Jeg håper virkelig du har rett, men jeg er bekymret siden jeg ser rosettene på de som ser ut til å ha overlevd…

  2. Snuffeldyret lever! sier:

    Mine Brunneraer er kommet opp, nesten som førstemann.. Har helt sikkert en dott av det ene og det andre til deg. Og særlig om du har Physalis stiklinger i bytte.. Har sikkert en og annen tomat plante til overs også!

  3. Britt Åse sier:

    Vi er visst omtrent likt langt kommet. Jeg har hatt mer hell med meg enn deg, da – men jeg gjorde samme erfaring som deg i fjor vedr tomatene – dårlig spiring, dårlig stell (det gjelder sikkert ikke deg) og jeg kjøpte planter på Plantasjen! Aldri mer. Fikk liksom ikke noe forhold til dem.
    Skulle lovet deg tomatsmåplanter, men tør ikke før jeg vet hvor mye som lever opp ifht at mye er lovet bort. Tvi-tvi med spiringen!

    • smgj sier:

      Nå har jeg re-sådd (nesten) alle gamlefrøene mine… så det skulle forundre meg mye om ikke *noe* kom opp. Med min sedvanlige flaks får jeg selvfølgelig 90% spiring nå.😉

  4. Hjelper det med paintballgevær mot stylterotter? Eller er det mest for å lufte ut frustrasjonen (de kommer tilbake så snart du har snudd ryggen til?)

  5. smgj sier:

    Det hjelper en stund når de har blitt truffet ofte nok…. Da er ikke området så attraktivt lenger. Men det krever nok at de ikke lærer «sikre tider». Og er man slapp en stund så «venner de seg tilbake».

Legg igjen en kommentar

