Juhu–jeg har nå et lite jordbærland!

Jeg er mer enn gjennomsnittlig glad i jordbær.

Det kan beskrives slik:
– jeg kan spise to jordbær – når det er de to siste i skåla
– de første jordbærkartene kan spises når de rødmer på en side
– de siste jordbærene er de hvor jeg spytter ut den råtne biten og spiser resten
– og en kurv fortæres i en mental tilstand av enten “denne var god, lurer på om neste er like god” eller “denne var ikke helt perfekt, da er sikkert den neste bedre”
– og jeg kjøper til og med en og annen kurv belgiske gummibær når abstinensen er størst

I den seinere tid har jeg også blitt mye mer bevisst god mathelse, og siden jordbær er en av de produktene som sprøytes mest er det naturlig å satse på egen dyrking.. Så det at jeg ikke har plantet jordbær etter 9år som hageeier er … forunderlig rart.

Men i år hadde jeg brått og uventet et ledig grønnsaksbed. Lengst sør i kjøkkenhagen, med god jord… Så skuffelsen var stor da jeg IKKE fant jordbær på Plantasjen. (Nevnte butikk som jeg nå synes selger “alt annet” enn bra stauder … som grillstæsj, interiør og dyresenger. Nok om det.)

Jeg inntok broderlandet og på en stealth-operasjon smuglet jeg med meg 20 småplanter jordbær fordelt 10 Korona og 10 Zefyr (utsalget hadde Polka, Honøye, Bounty, Korona og Zefyr). Korona er favoritten(etter Senga Sengana) og kalles “middels sein”, og Zefyr kjøpte jeg fordi jeg vet jeg ikke liker Honøye og Bounty på smak og Polka var like tidlig som Korona. Zefyr kalles “middels tidlig” og beregnes 10 dager før Korona.

Så på lørdag sto jeg på kne og la ugressduk, spikret den til karmene, stakk hull og plantet. Småplantene blomstrer som bare det og jeg kommer ikke til å makte å knipe av karten (som man bør gjøre første år for å få mer krefter til etableringen). Jeg har det ikke travelt…  Det beste er at jeg har plass til 10 planter til. Jeg må bare finne ut hvor jeg kan få kjøpt Florence. Denne regnes som sein, hele 10 dager etter Korona…

Mer informasjon om sorter og egenskaper finner du her:
http://sagaplant.no/kulturer/b_r/jordb_rsortar/

PS – jeg tar mer enn gjerne imot tips om steder som selger småplanter av Florence…

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

20 Responses to Juhu–jeg har nå et lite jordbærland!

  1. Snuffeldyret lever! sier:

    Godt å se livstegn fra deg igjen! Og det er nok flere enn deg som er over middels glad i jordbær..

    • smgj sier:

      Vel – det skjer da heldigvis mer i hagen/drivhuset enn det gjør i bloggen…😉 Har rett og slett ikke hatt skrivelyst.

  2. Linnemi sier:

    Ja, at det skulle ta deg sååå lang tid … ? Du burde ha hengende hager med jordbær rundt huset i tillegg til åkeren! :))

    • smgj sier:

      Burde jo det, men foreldrene mine hadde en kort karriere som jordbærdyrkere – og jeg skal LOVE at man blir lei av å plukke i høysesongen…😀 (Men ikke av å spise, merkelig nok. )

  3. Tua sier:

    Jordbær er sånn måha i hagen :)) Har 40 planter, men det er ikke nok til mitt bruk, så syltebæra kjøpes i tillegg. Jordbær er sååå sommer.
    Nyt dagene og spis masse jordbær.

    • smgj sier:

      Må nok kjøpe syltebær vi også (sylter dog ikke, det er fryseetøy som gjelder hos oss). Men jeg tenker at alle monner drar – og at det er en begynnelse iallfa..🙂

  4. ritahoge sier:

    Grattis:). Jordbærland er ett absolutt må-ha. Og – det er lite arbeid med det i forhold til belønningen, syns jeg🙂

    • smgj sier:

      Det er godt å høre. Selv om jeg vet at smaken her nede ikke kan sammenliknes med smaken på bær nord for Dovre og Saltfjellet. De beste bærene jeg noen gang har spist var Kvæfjord-jordbær…

  5. Elin sier:

    Hei! Tusen takk for at du prøvde å hjelpe meg. Problemet mitt er at jeg rett og slett kan så lite om alt her inne at alt er som gresk for meg😉

  6. kirsitn sier:

    Belgiske jordbær er faktisk ikke like smakløse som de pleide å være. Spiste flere kurver med helt greie belgiske bær i fjor sommer. Selvfølgelig ikke like gode som nordnorske bær, men bortimot like gode som de jeg produserer i bakgården. Nå sier kanskje det mest om at jeg burde være flinkere til å vanne, gjødsle og forynge jordbærplantene i bakgården… – Men likevel ei forbedring fra tidligere års belgiere som bare hadde lukt og ingen smak.

    • smgj sier:

      Hmm… selv om belgierne har blitt bedre så setter jeg min ære i å få bedre bær enn dem. Rett og slett fordi de kan få henge på busken helt til de er modne.:) (Og så krysser jeg fingrene for passe sol og passe regn. Selv om det akkurat nå regner så mye at selv vassarven snart må ha badering… )

  7. Jan Mortensen Steinkjer sier:

    Hei Hei Satt og leitet etter svar på dette med å knipe av blomstene første året og havnet på denne siden. Har plantet 300 senga og 100 korona. Har brukt vanlig billigpressening og har ca. 25-30 cm mellom plantene. Plantet for 14 dager siden,. ca.20.juni. Har god unnskyldning for å knipe da jeg skal på ferie til USA 20.juli. Litt kjipt likevel men tenker allerede på neste år.
    Ønsker alle jordbærfrelste en riktig god sommer. (Bor i Nord-Trøndelag så smaken er søt og god på bærene jeg har produsert tidligere. Beholdt da blomstene første året.)

    • smgj sier:

      Heldiggrisen – både med jordbær og med usa-tur. Husk også på å knipe bort utløpere da. Det er nesten viktigst. Lykke til.

      • Jan Mortensen Steinkjer sier:

        Hei igjen (seint oppe lørdag kveld) glemte utløperne i iveren etter å Skryte av jordbæråkeren min,-god natt og takk for svar.

  8. Britt Åse sier:

    Gratulerer hjerteligst og litt misunnelig med jordbærland! Håper det står bra til med deg og kroppen din. Klem🙂

    • smgj sier:

      Takketakk! Det står helt fint til bortsett fra at jeg har kronisk betennelse i skrivelysta.😉

    • Jan Mortensen Steinkjer sier:

      D står meget bra til med meg.Har akkurat slått 30 mål med gras til høy og håper på godvær for høytørk. Kroppen har d meget bra syklet 40 km på racersykkelen i går kveld. Har 15 vaktelegg liggende i rugemaskina Klekking 10 juli. Første gangen jeg prøver så jeg er spent som en guttunge til tross for mine mange år på baken. Hei då.

      • smgj sier:

        Så spennende med vaktler! Jeg skulle gjerne hatt noen her. Amerikanerne sier at de faktisk tar flått, men jeg vet ikke om det bare er en vandrehistorie… Uansett – spennende med klekking. Tvitvi for høy klekkeprosent da.🙂

  9. Jan Mortensen Steinkjer sier:

    Skal holde dere oppdatert på klekkinga.

Legg igjen en kommentar

