Ut på tur, aldri sur

Denne gangen gikk turen til Dublin, Irland. Vi bodde på The Morgan – et boutiquehotell i Temple Bar-området. Temple Bar er stedet man finner mest utesteder og pubber. Og The Morgan hadde fantastiske cocktails. Jeg kan varmt anbefale mango mojito – en ordentlig bastard av en drink som lignet både på mojito og caipirinha.  Dessverre fikk jeg med meg magesjau hjemmefra, så jeg var ikke mye ute på kveldstid. Men heldigvis var jeg frisk nok til å gå noen turer på dagtid.20130315_135102web

Jeg tok meg f.eks en runde med kirkespotting. For i Dublin var det – som seg hør og bør for en (mest) katolsk by – masse kirker. Jeg fikk 20130316_094445webtatt bilder av et par, og besøkte Christchurch Cathedral. 

Besøket i Christchurch og omegn likte jeg veldig godt. I bygningen bak (på andre siden av gata, men koblet sammen med kirken med en nygotisk steinbue – en innebygd gangbro) ligger Dublinia. Dublinia er et must for alle nyvikinger på “tokt” i Dublin siden det er et 3-etasjers museum/aktivitetsbygg om lokal historie. Første etasje er viet til vikingehistoriens tilknytning til Dublin, andre etasje tar for seg Dublin under middelalderen og øverste etasje handler om moderne arkeologi.

I Dubliniadelen av bygningskomplekset får man også tilgang til St. Michael’s Tower. Tårnet ble bygget på 1700-tallet og etter å ha trasket opp de 96 trinnene som skal til får man fin utsikt over nærområdet. I tårnet er det plansjer som viser hva man ser ut av de ulike vinduene – blant annet kan man skue ned på den siste biten av middelaldermuren som omga Dublin sentrum og se bort til St Patricks Cathedral.

Etter å ha sett Dublinia og St. Michaels Tower så gikk vi over gangbruen til Christchurch. Husets Herre var nå lei av å traske rundt, og sa seg fornøyd med å være i ly for regnet og i nærheten av en åpen WiFi-sone, så jeg fikk gå katedralen alene.

Katedralen var storslått og dessverre yter ikke et mobilkamera den rettferdighet og den må i praksis oppleves.

20130316_143743web20130316_143918web20130316_145019web

Det siste bildet viser fliser fra den opprinnelige middelalderkatedralen og kassen som etter sigende inneholdt St Laurence O’Toole’s hjerte fram til det ble stjålet i 2012. Ellers er katedralen kjent for å huse levningene 20130316_150359av Strongbow – som altså ikke bare er en britisk cider.

Men mest inntrykk gjorde nok krypten. Som er den største katedralkrypten i Storbritannia. Den spenner under hele katedralen og er nå en blanding av kommersialitet og historie. Som her – hvor gravmvinnesmerker møter et kjøleskap med kaker i kafeteriaen. Jeg vet ikke helt om det var i min smak.

Mer “passende” i mitt hodevar denne utstillingen av sølv og draktene fra TV-serien The Tudors som blant annet brukte kirken for filminnspillinger.

20130316_150815web  20130316_150506web

Da jeg var i krypten foregikk det også kurs i irsk dans der nede. På en måte likte jeg at det var en folkekirke i aktiv bruk, men uten å ha et fnugg religiøsitet selv, så ser jeg at balansegangen mellom å beholde det opphøyde og å “beholde folk” ikke er enkel. Iallfall kunne jeg – dersom vi hadde vært der seint søndag – godt kunne tenkt meg å overvære en av de syngegudstjenestene på søndag formiddag eller søndag ettermiddag. Kan tenke med at det hadde vært en opplevelse.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

Legg igjen en kommentar

