Mr. Fyr og Flamme

Moseplassen har som mål å spre gode sommerminner denne måneden, så her kommer mitt bidrag. 

MrFyrOgFlammeOg siden det har vært mye is og snø i denne bloggen en stund nå er det helt på sin plass. Min «Frk.» er dog en «Mr.».

Mr. Fyr og Flamme – presentasjon

Kandidaten blomstrer trofast hver juni-juli til tross for mangelfullt stell og flittig (knopp-)beskjæring av de stedegne stylterottene.

Selv om hemerocallis går for å være spiselige – også blant mennesker – er det kun stylterottene som har råd til det her. Ikke så rart, det er alltid lettere å gå på slang enn å dyrke selv.

Av dagliljene i hagen er den en av de som blomstrer lengst og kanskje også den med de gladeste fargene. Iallfall er han ubestridt den med flest blomster så langt, selv om de ikke er så prangende i fasongen.

Den eneste bevertningen han får er en og annen uregelmessig neve med kunstgjødsel og litt aske når ovnen er full.

Kandidatens botaniske navn er Hemerocallis ‘Ed Murray’ og han oppsto fra en Br. Nelson-pakke kjøpt på halv pris i 2003. Han var forøvrig en av de aller første plantene inn i hagen vår.  

Jeg synes kandidaten fortjener et bonusbilde:

ed_murray

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

9 Responses to Mr. Fyr og Flamme

  1. Bipbap says:

    Jeg har jo ikke så mye greie på blomster .. 😀 Men jeg setter veldig pris på fargerike sommerlige bilder! Liljene er iallefall veldig pene, og jeg liker den sterke Rød/orange fargen

  2. orchis says:

    Hvilken glød og varme! Slike farger er helt i min gate.

  3. Berit says:

    Se det var en fyrig og stilig herre!

  4. Fin fyr 😀
    Jeg har forsøkt å spise dagliljeknopper, og det blir garantert ikke gjentatt, pføy! Men fine å se på er de jo 🙂
    Kjempehyggelig at du og din kavaler er med på konkurranse smgj 🙂

  5. Hei! Det var da et deilig syn som møtte en vintertrøtt mor her inne hos deg:-)
    La sommeren bli som din avbildede venn i dag: Lang (Håper jeg) og fargerik.

    Takk for kommentaren:-)

  6. Britt Åse says:

    Nydelig! kriblekrible 😀

  7. smgj says:

    Så hyggelig at dere liker dem.

    orchis: du får vel også dyrket sånne… eller?

    Anne: de smaker faktisk litt forskjellig ulike sorter. Ikke at jeg noen gang vil si «godt», men noen smaker mer «pepperotaktig» enn andre.

    Den urolige moren: verre enn fjorårets sommer kan det knapt nok bli… 😉

  8. hm…. mulig, og jeg sier mulig, at jeg skal prøve meg på å smake på en annen en da. Men kun om noen andre går god for den, for den jeg smakte på var skikkelig vond… hihi

  9. Tilbaketråkk: Frøken Solslikk 2010 – presentasjon av kandidatene | Moseplassen

Legg igjen en kommentar