Gaver med en mening

Jeg holder visst på å bli eldre – og satt. Eller så er det rett og slett at jeg innser at jeg er heldig som har til det jeg trenger og litt til overs til fjas om jeg har lyst. Og som dermed ikke egentlig trenger noe spesielt til jul – især ikke flere lysestaker. Jeg tror de fleste etablerte som figurerer på julegavelista mi er i samme situasjon.

red-robin-bird-robin-red-breast-picture-of-red-robins-red-breasted-robin-chritmas-red-robin-1Men uansett føler jeg at jeg «må» gi noe. Jeg vil jo ikke at folk skal tro at jeg ikke setter pris på dem. For det gjør jeg jo. Jeg sliter bare litt med at jeg må kjøpe noe som ikke skal være for dyrt, og som helst skal være sendbart og som mottakeren virkelig vil ha (les: lav støvsamlefaktor)… Vanligvis har dette ført til gaver i katekorien «konsum» – med større og mindre hell. Syltetøy fra julemarkedet i Stockholm var en suksess – det samme var bursdagsgaver fra Sjokoladeslottet, spekepølsa fra Toten havnet midt på treet og fenalår av Villsau var en fiasko… Det var ikke bare meg som ikke er så glad i sau.

Hjemmelaget er koselig enten det kan fortæres eller ikke, men litt for tidkrevende for meg for tiden og med hensyn på hjemmekonservert så har man det evindelige sendeproblemet siden mottakerne er bosatt litt her og der.

I år har jeg i tillegg lest et par innlegg fra Fullt Hus om julen og julens kjøpepress og forventningspress. Så nå er jeg på jakt etter etisk akseptable julegaver. Det er faktisk mange av dem når man ser seg rundt. Både i kategorien «jeg gir julegaven din til en annen som trenger det mer» og i kategorien «du får en liten ting som jeg har betalt litt i overkant for slik at vi begge gir litt til en god sak». Jeg har mest sansen for den siste kategorien. Den kan nemlig også anvendes til flere mottakere enn «grandtante Anna» som har skap og hyller fulle fra før og ikke husker hva hun fikk av hvem i fjor, men altfor godt jula i nittenhundreogklemmåt…

Gaveforslag – se om du finner minst et par gaver fra denne lista i år?

Fri et forsøksdyr kan du gjøre hos Dyrevernalliansen. Eller støtt Dyrebeskyttelsen og kjøp en stilig t-skjorte med et politisk budskap. Det er den beste måten du kan «gi et dyr» til jul på – om du ikke velger en geit da. 😉 (Se nedenfor.) 
Kirkens Nødhjelp har firmagaver og flotte symbolgaver (hva med en møkkaovn?) samt noen mer håndfaste handlenett. På ViErLike.no eller Hei Verden! kan man bidra til skolengang for barn.
Symbolgaver finner du også hos Utviklingsfondet, Norsk Folkehjelp, Røde Kors, Leger uten grenser, SOS barnebyer og hos Strømmestiftelsen. Hos sistnevnte kan du også velge mellom en kokebok eller en førjulskonsert som sponser stiftelsens arbeid. Care gir deg valget mellom ulike bilder, bok og CD.
Hos Regnskogfondet kan du bidra til å bremse avskogingen.
Hippo er en nettbutikk med «grønne» alternativer. Fra julepapir via kaffefiltre til handlenett.
Hos Unicef finner du nydelige skjerf, de evindelige julekortene og flotte, håndlagede lys, mens Plan har lys, nøkkelhjerter og stjerner. Kort finner du også hos Redd Barna sammen med symbolgaver, bøker, kalender og håndlagede dukker.
Flyktningehjelpen har vesker og blandingsgaver hvor mottakeren her får en t-skjorte og noen andre får f.eks en geit eller et salatbestikk. Flott nettbutikk med mange alternativer, både med og uten «lokal gave».
Kirkens Bymisjon – I tillegg til CDer, kort og bøker har de en avdeling med dyrere gaver rettet mot nettopp den bedriften der DU jobber. Hos WWF er det blant annet kalendre, t-skjorter, bøker og kosedyr å finne. I samme gate har vi Naturvernforbundet med alt fra bordbrikker til stilige gensre i kokt ull. For den maritime har Redningsselskapet et utvalg av Elias-leker, båtstjæsj, sikkerhetsutstyr og bøker.

Edit: HildeG gjorde meg oppmerksom på at Frelsesarmeen manglet. Det kan jeg jo ikke ha noe av – især ikke når Sally Ann-nettbutikken er veldig bra for oss som synes at det må være «litt». Stort pluss for at de tar med info om hvor varene er produsert.

Fant du ikke noe som passet? Ta en tur innom Etisk Forbruk sine sider og se om ikke du iallfall klarer å finne en etisk variant av din gave. Gode tips er det også der.

–0oOo0–

Denne posten ble også til inspirert av Fornøyelige Fabuleringer sine julegavetips. Les gjerne de også.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

9 Responses to Gaver med en mening

  1. Anita says:

    Helt enig. Som pater Pollestad sa en gang, «Jeg spiser ikke blomster». Han fikk alltid det i gave. Jeg vet hva jeg får av de anglofile vennene våre. Kirsebærlikør fra min hage – de reddet bærene mens jeg pakket og styrte med alle eskene inne.

    For oss som har unge mennesker i vår varetekt er klær velkomne gaver. I år skal de bli med besteforeldrene og plukke ut klær selv. Kanskje ikke det store overraskelsesnummeret, men begge vokser veldig nå og virkelig sliter på de klærne de har.

    Takk for gode innspill! 🙂

  2. hildeG says:

    Bra post 🙂 Håper noen gir meg et av Unicef sine skjerf…
    Du glemte bare Frelsesarmeen hihi

  3. Berit says:

    Takker for bra researcharbeid! Jeg er i julegavetenkemodus om dagene, her var mange fine tips.

  4. Torill says:

    Jeg har brukt høsten på gave kjøp.Så alt er i boks nå.Her går det i klær,bøker,datagreier og x-boks spill.Jeg synest det viktigeste med å gi gaver er å finne noe som du vet at mottager kommer til å sette pris på.Ikke bare kjøpe noe fordi du er «nødt».Da settter jeg heller av god tid til å finne ut hva «mottager» les «barna» kommer til å sette mest pris på.

    Dette er vel noe som kommer med alderen tror jeg.Jeg liker mye bedre å gi enn å få,å når du også ser at gaven faller i smak er det en fulltreffer.

  5. Britt Åse says:

    Så flott at noen lager slike fine oversikter for meg! Takktakk 🙂

  6. valkyriana says:

    Tusen takk for gode tips! Ble spesielt glad for sidene til Dyrevernalliansen og Frelsesarmeen.

    Jeg er nok som deg og er litt «satt». Hi hi! Jeg har det jeg trenger, men har likevel ingen tomme linjer på ønskelisten min. 😉 Jeg er veldig enig i at det blir for dumt å gi noe bare for å gi noe og kjenner meg godt igjen i å hjemmet fullt av den alltid populære lysestake-gaven. For min del blir den kun toppet av kaffekruset.

  7. valkyriana says:

    Nei, æsj – nå var jeg litt for raskt ute med å poste. Jeg glemte helt å takke for linken til Sjokoladeslottet. NAM! sier bare jeg.

  8. Tilbaketråkk: Hvordan oppta andres tid - helt unødig « Hagen på Hytta

  9. Sokken says:

    Kommer inn for å takke pent for stemmen jeg fikk av deg i går.
    Det satte jeg pris på. 🙂

Legg igjen en kommentar