Envy (edp) by Gucci

envy_edp Jeg blogget litt i denne posten hos Britt Åse … Nå tror jeg at jeg tar den her inne hos meg, i en litt fyldigere form.

Kategori: Envy er en grønn, fruktig floral med en animalsk antydning, tror jeg? Animalismen redder den fra å bli for søt og ungpikeaktig. Den må ikke forveksles med edt-versjonen eller spin-offvariantene.

Noter: De som er oppgitt er hyacinter, ananas, fersken, fresia, bergamot, liljekonvall, rose, jasmin, violer, «grønntoner», magnolia, iris, sedertre, sandaltre, orris og musk.

Parfymør: Maurice Roucel i 1997

Opplevelse: Den begynner med medisinsk alkohol og sterkt kirsebærdrops og svakt solbær/ananas. Kirsebærene har også noe dyrisk over seg – en sånn lukt du ikke “lukter”, men mer kjenner bak i ganen. Svette? Urin? (I etterkant har jeg lært at denne duften jeg forsøker å beskrive her er sidenoten til Jasmin. Jasmin på busken lukter deilig OG litt urinsyreaktig og det var den jeg kjente uten å kjenne den igjen. ) Denne dyriske siden og kirsebærene trekker seg tilbake – bærene går over i svakt pudret gardenia, og dyriskheten dempes.  Appelsinblomster og liljekonvall trer fram.

Lukten klynger til huden og jeg opplever den som mer elegant. Den går fra å være nesten påtrengende «yppig blondine» til mer diskret sofistikert og lettere. Syrin? Nei, appelsinblomster. Bortsett fra de første 30 min er dette en lukt som på meg – kjennes ut som den «er» kun for meg, ikke for omgivelsene. Den er diskret og lukter “godt” – ikke “parfymert”. Jeg innbiller meg at dette er en sånn lukt som man lett kan komme til å forbinde med en person uten å reflektere over at det er en parfyme. Dyrenoten i den gjør at den harmonerer med ekte kroppslukt i stedet for å være en kontrast til kroppslukten, tror jeg. Samtidig har jeg en mistanke om at denne kan komme til å lukte veldig forskjellig avhengig av kroppskjemi.

Den dør ned i treverk, musk og vanilje. Jeg er ikke glad i vanilje, men heldigvis er midtonen lang på meg og «svanesangen» veldig diskret.  2-3 timer er lengre enn de fleste grønne floraler klarer på min hud.

Jeg synes den fungerer både til dagbruk og til mer formelle anledninger. Men den er nok ikke for de aller yngste.

Jeg har lest mange reviews av denne og noterer at mange forsøker å formidle at den er noe «mer» enn en 13-på-dusinet grønn floral. Noen sier den lukter penger og klasse, andre sier den lukter «infamt». Jeg er enig. Det er noe som framstår som sofistikert, men også diskret fandenivoldsk over den. Som å se en tatovering stikke fram på en strømpelegg under en chanel-kjole og to rader perler… 😉 Sånn i  sterk motsetning til de snille, grønne floralene.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

8 Responses to Envy (edp) by Gucci

  1. Britt Åse says:

    God review 🙂 Den siste der med tatovering og Chanel og perler var et skikkelig bra bilde!

    Moro 😀

  2. hm
    jeg har denne, den ble kjøpt inn for lenge siden når den var ny og jeg har vel brukt opp noen flasker. Nå er det noen år siden jeg sluttet med parfyme, men dette var altså lenge den eneste duften jeg likte. Dessuten liker jeg flaskedesignet, ikke uvesentlig.
    Men min er blank i flasken ikke sort..?

    Fin den sluttbeskrivelsen din ja 🙂

  3. Anita K. says:

    Jeg må melde pass når en parfyme ender opp som treverk, musk og vanilje… 😦
    Men flotte beskrivelser – jeg er helt med på – ehm, notene! 🙂

  4. Bipbap says:

    Har ikke sett dette før nå, og må bare si: Glitrende omtale 🙂 Jeg var ikke klar over Edp utgaven.

  5. Christine says:

    Marcel Roucel har laget flere gode, bla 24 Faubourg fra Hermes og L’instant fra Guerlain. Førstnevnte har jeg hatt, og kom plutserlig på den her om dagen, så da må vel den reintroduseres igjen etterhvert…sukk

Legg igjen en kommentar