Sopptur bak huset

Husets Herre, Musejegeren og undertegnede tok oss en liten times tur i skogen bak huset i dag. Turen var til stor glede for alle involverte, tror jeg. 😉 Og her ligger resultatet på tørk.

Vi pleier å tørke nesten all sopp vi bruker på denne måten. Synes at det er den måten hvor vi best bevarer smaken. Vi vasker bort rusk og rask, lar soppen renne av/overflatetørke før vi legger dem på en rist med en ren kopphåndduk på. Risten hever vi fra benken med fire melkeglass under. Soppen tørker i løpet av 3-4 dager. Større sopp deler vi i to.
Når vi så skal bruke soppen bløtlegger vi den i vann 1-2 timer før bruk. Vannet bruker vi som væske i saus. Det blir mye smak der. Enkelte lager også soppulver av tørket sopp. Det er nydelig i saus.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

5 Responses to Sopptur bak huset

  1. Anita K. says:

    Min kollega kjører også det med tørket sopp. Nydelig i saus – også i pastasaus. Hmm, gode soppsteder herover, tro? 😉

  2. Det ser godt ut. Jeg tør ikke plukke sopp… Har ikke greie på sorter, og er redd jeg får med meg noen som ikke er bra.

    Men sopp er skikkelig godt, og på den måten der har man jo sopp lenge 🙂

    Hilsen Margrthe

    • smgj says:

      Man trenger en god soppbok eller en soppkjenner og å konsentrere seg om 1-2 sorter til å begynne med. Kantarell er en grei begynnersort. Vi har vel nå et repertoar på 4-5 sopptyper som vi er sikre på – og liker. Det som er viktig er å finne ALLE kjennetegnene og ikke spise «nesten riktig».

  3. Linnemi says:

    Nå ble jeg litt overrasket: er det allerede sopptid? Ut og titte! 🙂

    • smgj says:

      😉 Vi pleier å plukke mesteparten av kantarellen før andre begynner å tenke på sopp. Den er tidlig, den. Og fastere tidligere i sesongen enn seint.

Legg igjen en kommentar